vineri, 10 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateVom avea din nou mamuți

Vom avea din nou mamuți

La scurt timp după ce s-au împlinit 60 de ani de la descoperirea ADN-ului, oamenii de știință vin cu vești interesante. Potrivit site-ului rsi.ch, ei susțin că se va încerca în continuare clonarea unor animale dispărute de pe Terra. La acest lucru se lucrează deja, iar la sfârșitul lunii martie a apărut primul rezultat, cercetătorii de la New South Wales University (Australia) reușind să cloneze o specie de broască dispărută în urmă cu 30 de ani. Rezultatul a fost doar parțial pozitiv pentru că ea a murit la scurt timp după naștere din cauza embrionilor neviabili obținuți.
Totuși, oamenii de știință nu-și pierd speranța și susțin că în acest domeniu se vor înregistra, pe viitor, progrese remarcabile. „Nu vom avea mamuți mâine sau peste un an, dar estimez că în 20-30 de ani clonarea lor va putea fi posibilă“, a declarat  Hendrik Poinar, un biolog evoluționist de la Universitatea McMaster din Canada.
Practic, se intenționează clonarea mamuților în baza ADN-ului acestora conservat prin muzeele din lume, dar se mizează și pe descoperirea altor fosile în următorii ani.
Fosile de mamut au fost descoperite de-a lungul timpului și la noi în țară, ultima dată în 2012, la Peşteana Jiu (Gorj), unde un cioban a găsit fragmente osoase ale unui astfel de animal, expuse ulterior la Muzeul Judeţean „Alexandru Ştefulescu“ din Târgu Jiu.
Oamenii de știință japonezi l-au contrazis pe Hendrik Poinar și susțin că pot să „reînvie“ mamutul mult mai devreme, mai precis în anul 2017.
Primul pas esențial pe care-l presupune clonarea unui mamut constă în recuperarea secvenței complete a ADN-ului (se estimează că există peste 4,5 miliarde de perechi de baze) și transpunerea acestor date în carne și oase. Al doilea pas fundamental este ambalarea ADN-ului în cromozomi. În prezent, oamenii de știință nici măcar nu știu câți cromozomi avea mamutul.
Pe lista de așteptare mai sunt și alte animale dispărute, cum ar fi pasărea dodo sau tigrul tasmanian.
Zona în care au fost găsite cele mai multe fosile bine conservate ale unor animale dispărute este Iakuția, din Rusia.