24.5 C
Craiova
sâmbătă, 1 iunie, 2024
Știri de ultima orăActualitatePrivatizarea Avioane a picat

Privatizarea Avioane a picat

Negocierile de privatizare cu italienii de la Alenia Aeronautica au eşuat, iar AVAS nu a prelungit oferta de vânzare. Motivul: solicitările italienilor exced cadrul legal. Acelaşi motiv a fost invocat anul trecut, când au eşuat negocierile cu cehii de la Aero Vodochody.  

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a anunţat vineri că a decis să schimbe strategia de privatizare a Avioane Craiova SA. „În perioada următoare, AVAS va realiza în regim de maximă urgenţă, în baza consultărilor cu reprezentanţii Comisiei Europene, o nouă strategie de vânzare a societăţii. Noua strategie va căuta să găsească metoda optimă de valorificare şi să creeze cadrul necesar pentru ca aceasta să se realizeze cu succes. Totodată, strategia va include şi solicitarea unui ajutor de stat pentru societate, în condiţiile în care acesta va fi aprobat de către Comisia Europeană (CE)“, se arată într-un comunicat de presă emis vineri de AVAS. Autoritatea motivează că a luat această decizie pentru că valabilitatea ofertei de privatizare a expirat pe 31 iulie, fără ca statul să ajungă la o înţelegere cu italienii de la Alenia Aeronautica pentru privatizarea societăţii. În acelaşi timp, AVAS a fost mandatată să continue privatizarea Avioane SA în numele şi pentru Ministerul Economiei, până la 14 octombrie 2009

Alţi investitori, aceleaşi probleme

Comisia de negociere a AVAS susţine că solicitările din oferta Alenia Aeronautica exced cadrul legal în vigoare şi dosarul de prezentare. În consecinţă, a fost întocmit un memorandum care a fost supus analizei şi aprobării guvernului. Memorandumul propunea emiterea unei legi speciale pentru finalizarea privatizării, însă guvernul l-a respins, pe motiv că există deja un cadru legislativ în vigoare. Concret, italienii cereau anularea datoriilor istorice ale societăţii către statul român (opt milioane de euro) şi preluarea de către stat a cheltuielilor de disponibilizare a salariaţilor. Or, aceste condiţii trebuie incluse în dosarul de prezentare, cu avizul favorabil al CE.
Dacă ne aducem aminte de negocierile eşuate de anul trecut, cu cehii de la Aero Vodochody, vedem că istoria se repetă. AVAS a decis să întrerupă negocierile cu cehii, pe motiv că Aero Vodochody cerea introducerea unor clauze contractuale „care au excedat cadrul legal existent şi oferta AVAS“.
Cehii voiau garantarea de către statul român că, între data semnării contractului şi data transferului dreptului de proprietate, societatea nu va intra în faliment. Totodată, doreau ca AVAS să realizeze un program de restructurare, cu disponibilizări colective de personal. De asemenea, compania cehă voia despăgubiri pentru ceea ce va găsi în societate, care să meargă până la 50% din preţul oferit.

Italienii ofereau mai mulţi bani, dar şi mai mulţi disponibilizaţi

Investitorii cehi depuseseră o ofertă de 16,32 milioane de euro, formată din preţul pachetului de acţiuni – 4,11 milioane de euro, investiţii pentru dezvoltare – 8,88 milioane de euro pe o perioadă de cinci ani, capital de lucru – 3,3 milioane de euro şi investiţii de mediu de 30.000 de euro în primul an.  
Cehii voiau să disponibilizeze 180 dintre cei 680 de salariaţi.
Oferta Alenia Aeronautica nu a fost niciodată făcută publică. Pe surse însă, aceasta ar fi însemnat un milion de euro – preţul acţiunilor şi investiţii tehnologice de 18 milioane de euro, capital de lucru de trei milioane de euro şi investiţii de mediu de 120.000 de euro. Ei refuzau să-şi asume datoriile de opt milioane de euro şi, de asemenea, doreau să trimită acasă cu rândul, în următorii trei ani, între 170 şi 430 de salariaţi. Liderul sindical al societăţii, Victor Peţa, spune că aşteaptă cu încredere noua strategie de privatizare:
„Am înţeles că noua strategie va fi adoptată într-o procedură de urgenţă. Important este ca până atunci să găsim resurse să supravieţuim din punct de vedere financiar“, a precizat Peţa. Fabrica trece prin dificultăţi financiare generate de lipsa de contracte. Pierderile raportate la şase luni erau de 2,3 milioane de euro, în condiţiile în care cifra de afaceri era de doar 674.000 de euro. Directorul Avioane SA, Radu Costaşuc, refuză de ceva vreme să discute cu GdS. Costaşuc s-a supărat foc pentru că subsemnatul a refuzat să treacă sub tăcere ştirea că unul dintre furnizorii societăţii a cerut în instanţă falimentul Avioane SA, pe motiv că societatea nu-şi achitase datoriile.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU