24.5 C
Craiova
sâmbătă, 1 iunie, 2024
Știri de ultima orăActualitateAmericanii au preluat ştafeta

Americanii au preluat ştafeta

Prima maşină marca Ford produsă în Bănie, Transit-Connect (care mai este făcută în Turcia), va apărea în 2009, iar cea de-a doua va fi un autoturism mic, fabricat exclusiv la Craiova pentru export. Salariaţii fabricii se bucură că au locuri de muncă sigure şi, speră ei, bănoase.

 

 

 

Transferul de proprietate dintre autorităţile române şi Ford Motor Company s-a finalizat ieri, la Craiova, printr-o ceremonie grandioasă la care au participat şeful statului, Traian Băsescu, premierul Călin Popescu Tăriceanu, preşedintele Ford pentru Europa, John Fleming, ambasadorul SUA la Bucureşti, Nicholas Taubman, şi o cohortă de parlamentari doljeni şi autorităţi locale. Delegaţia s-a oprit iniţial în secţia de montaj, unde noii proprietari s-au adresat muncitorilor. Premierul Călin Popescu Tăriceanu a menţionat că „suntem în această fază cu unul dintre cei mai prestigioşi producători de autoturisme din lume (…) Un loc de muncă într-o fabrică de maşini creează cel puţin patru locuri de muncă pe orizontală“.

Preşedintele Băsescu a ţinut să arate că venirea Ford la Craiova i se datorează. În 2005, şeful statului a fost în SUA, unde
„l-am întâlnit pe William Ford, pe Bill Ford – un membru al marii familii Ford. Avea o singură problemă legată de investiţia companiei americane la Craiova: situaţia dificilă a grupului Daewoo pe plan internaţional. Condiţia de a investi a fost aceea ca orice solicitare a creditorilor Daewoo să fie preluată de statul român“. Băsescu a adăugat că s-a întors în ţară şi apoi a plecat în Coreea, unde a reuşit să convingă guvernul coreean să preia toate datoriile Daewoo. Şeful statului le-a dat un semnal salariaţilor (despre care auzise că au un fel de restanţe salariale) să nu sară la gâtul „nou-veniţilor“, adică al Ford, pentru a-şi rezolva divergenţele de salarizare.

 

Capital uman

 

Ambasadorul SUA la Bucureşti, Nicholas Taubman, a făcut o analogie între americani şi craioveni: „Ford şi Craiova. Îmi place cum sună. Sună foarte bine. Şi vă spun sincer, acesta este exact locul în care am vrut să vin la sosirea mea în România în urmă cu doi ani – pentru a celebra una dintre cele mai mari investiţii americane din istoria acestei ţări!“. Taubman a făcut o reclamă bună românilor: „Domnule Fleming (preşedintele Ford pentru Europa – n.r.), sunt convins că veţi descoperi foarte repede câteva adevăruri fundamentale referitoare la această ţară, aşa cum am făcut şi eu. Probabil că le cunoaşteţi deja. România este o ţară binecuvântată cu terenuri agricole şi resurse energetice şi minerale abundente. Dar adevărata bogăţie a României este reprezentată de oameni. Capitalul uman calificat, inovator şi creativ al României face din această ţară un jucător important în regiune, şi nu numai“. Taubman a mai spus că investiţia companiei Ford la Craiova reprezintă „un vot de încredere semnificativ acordat mediului de afaceri românesc“.

 

Datorie de 27 de milioane de euro

 

Ford porneşte la drum în Craiova cu o datorie de 27 de milioane de euro către statul român. Este vorba de banii pe care Comisia Europeană i-a considerat ca fiind ajutor de stat acordat la privatizare. Sebastian Vlădescu, şeful Comisiei de privatizare, a precizat că „Automobile Craiova (ACSA – n.r.) are de plată către Trezorerie, către Ministerul Finanţelor o datorie de 27 de milioane de euro. Ford a preluat compania cu această datorie şi o va plăti în perioada următoare“.

 

Angajaţii fostei Daewoo jubilează

 

Salariaţii fabricii aşteaptă o schimbare radicală după venirea definitivă a celor de la Ford. „Va fi bine pentru toată lumea. Vor fi fabrici mai multe în jur, nu numai aceasta. Avem cu toţii copii acasă şi soţi care abia aşteaptă să lucreze la Ford. Să sperăm că vom avea condiţii mai bune de lucru, pentru că se aude că vom lucra în trei schimburi şi va fi mult de lucru“, a menţionat Daniela Ciocan, operator de linie. „Familiile noastre sunt fericite. Dacă nu venea Ford, nu ne lua nimeni şi se ducea totul de râpă. A durat ceva timp până s-a terminat totul, dar sperăm că va fi bine pentru noi“, a spus Grigore Constantin, maistru. „Pentru noi, ziua de astăzi e un nou început. Dacă avem producţie, avem şi cele necesare traiului. Am o presimţire că se va schimba total activitatea şi viaţa noastră. În bine!“, a menţionat Nicolae Căţeluş.

Marin Floarea lucrează de 20 de ani în fabrică: „Am atâţia ani vechime şi sper să ies la pensie de la Ford. Dacă vom avea contracte mai multe, atunci şi salariile vor fi mai mari“. „Se vor schimba multe după venirea Ford. Atât la salarii, cât şi la condiţiile de muncă. Va conta şi producţia pe care o vom avea“, a adăugat Constantin Pârvu. „Sperăm să fie foarte bine de acum încolo“, a menţionat şi Liviu Gugu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

103 COMENTARII