vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăSanatateNoi descoperiri deschid calea spre încetinirea îmbătrânirii

Noi descoperiri deschid calea spre încetinirea îmbătrânirii

O echipă de oameni de știință a descoperit că două proteine din sânge influențează durata de viață sănătoasă a unei persoane. Conform celui mai mare studiu genetic asupra procesului de îmbătrânire, dezvoltarea unor medicamente care să țintească aceste proteine ar putea fi o modalitate de a încetini procesul de îmbătrânire, relatează 360medical.

După vârsta adultă și pe măsură ce îmbătrânim, corpul nostru intră în declin, ceea ce duce la apariția unor boli legate de vârstă și la deces. Un complex de factori înrudiți cum ar fi genetica, stilul de viață, mediul și șansa, determină rata de îmbătrânire și deces a unui individ.

Proteine moștenite prin ADN ar putea influența îmbătrânirea

Recentul studiu a investigat proteinele care ar putea influența procesul de îmbătrânire și pune în lumină rolul pe care acestea îl joacă în acest proces. Unii oameni au în mod natural niveluri mai mari sau mai mici din anumite proteine prin ADN-ul pe care îl moștenesc de la părinți. Specialiștii spun că, nivelul acestor proteine poate afecta sănătatea unei persoane.

O echipă de cercetători de la universitatea din Edinburgh a combinat rezultatele a șase studii genetice mari privind îmbătrânirea la om, fiecare conținând informații genetice despre sute de mii de indivizi.

Oamenii de știință au studiat 857 de proteine și au identificat două care au avut efecte semnificativ negative asupra mai multor factori de îmbătrânire. Astfel, ei au descoperit că persoanele care moștenesc un ADN care provoacă niveluri ridicate ale acestor proteine sunt mai fragile, se auto-evaluează mai slab în privința sănătății și sunt mai puțin predispuse să trăiască o viață extrem de lungă.

Au fost identificate două proteine cu rol în coagulare

Prima proteină, numită apolipoproteina A (APOA) controlată de gena LPA – lipoprotein (A), este produsă în ficat și se crede că joacă un rol în coagulare. Niveluri ridicate de APOA pot crește riscul de ateroscleroză – o afecțiune în care arterele se înfundă cu substanțe grase și care poate duce la dezvoltarea unor boli de inimă și AVC.

A doua proteină, molecula de adeziune a celulelor vasculare 1 (VCAM1), se găsește în primul rând pe suprafața celulelor endoteliale, celule care căptușesc vasele de sânge. Proteina controlează dilatarea și constricția vasculară, cu rol în coagularea sângelui și răspunsul imunitar.

Nivelul de VCAM1 crește atunci când organismul trimite semnale pentru a indica faptul că a detectat o infecție. VCAM1 permite apoi celulelor imune să traverseze stratul endotelial, fapt observat la persoanele care, în mod natural, au niveluri scăzute ale acestor proteine.

Cercetătorii spun că medicamentele care urmăresc reducerea nivelurilor de LPA și VCAM1 ar putea avea un avantaj suplimentar și anume acela de a îmbunătăți calitatea și durata vieții.

Este cazul unor studii clinice care testează în prezent un medicament pentru scăderea nivelurilor de LPA, ca modalitate de a reduce riscul de boli de inimă.

Ținte pentru potențiale medicamente care să prelungească durata de viață

Pentru VCAM1 nu există la acest moment studii clinice, dar studiile la șoareci au arătat că anticorpii care scad nivelul acestei proteine au îmbunătățit procesele cognitive la persoanele în vârstă.

„Identificarea acestor două proteine cheie ar putea ajuta la prelungirea anilor sănătoși de viață.. Medicamentele care scad aceste niveluri de proteine din sânge ar putea permite omului obișnuit să trăiască la fel de sănătos și de mult cât persoanele care au câștigat loteria genetică și se nasc cu niveluri genetice scăzute de LPA și VCAM1“, spune dr. Paul Timmers, cercetător principal la MRC Human Genetics din cadrul universității Edinburgh.

La rândul său, profesorul Jim Wilson, de la catedra de genetică umană a Institutului Usher al universității din Edinburgh, spune că acest studiu arată competența geneticii moderne de a identifica două ținte potențiale pentru viitoarele medicamente menite să prelungească durata de viață.

Concluziile acestei cercetări au fost publicate săptămâna trecută în revista Nature Aging.