14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăOpiniiReţeta evaporării banilor publici

Reţeta evaporării banilor publici

Fostul prim-ministru al României tace. Varujan Vosganian, care a deţinut portofoliul finanţelor publice, cu excepţia a două intervenţii fără substanţă prin care încerca să arunce vina irosirii banilor publici pe umerii Băncii Naţionale, tace şi el. Aceasta în condiţiile în care acuzaţiile regăsite în Raportul Public pe 2008 al Curţii de Conturi sunt extrem de grave. Trei miliarde de euro, bani proveniţi din privatizare, s-au scurs, împotriva legii, din Fondul Naţional de Dezvoltare, fond destinat investiţiilor în economie, în sacul fără fund al bugetului de stat. Gata, s-au dus, iar acum strângem cureaua şi stăm cu mâna întinsă. Cele trei miliarde depersonalizate de cei care au condus finanţele ţării reprezintă echivalentul a două tranşe din împrumutul contractat cu Fondul Monetar Internaţional. A răspunde printr-o acuzaţie la adresa BNR, precum că guvernatorul i-ar fi cerut în mod expres să recurgă la o astfel de manevră, nu cred că reprezintă un act de demnitate pentru fostul ministru Vosganian. Sincer, mă aşteptam la mai mult de la Domnia sa. Nu cred că i-a interzis cineva din partid sau de aiurea să organizeze o conferinţă de presă prin care să  demonteze cu documente toate acuzele din Raportul Curţii de Conturi. A trecut ceva vreme şi cei care au guvernat se fac că plouă. Este o tactică şi aceasta, dar ea nu are nici o legătură cu demnitatea şi responsabilitatea. Tot la fel mă aşteptam să motiveze public folosirea în exces a Fondului de rezervă bugetară aflat la dispoziţia guvernului. De ce a fost necesar ca prin 94 de hotărâri de guvern acest Fond să fie crescut în anul 2008 de 593 de ori? Nici un răspuns. Acei bani trebuia folosiţi pentru situaţii de urgenţă şi înlăturarea unor calamităţi, nu să fie daţi autorităţilor locale, pe ochi frumoşi, cu titlu de „cheltuieli curente şi de capital“. N-au fost bani puţini şi ei au dispărut din buget fără a se putea şti cu exactitate destinaţia lor finală. Pe ce s-au cheltuit, mai ales în perioada electorală, când au existat nenumărate cazuri în care primăriile nu au solicitat alocări bugetare, unele chiar având excedent bugetar? Sunt foarte multe explicaţii de dat şi dacă ele continuă să fie aşteptate înseamnă că persoanele incriminate în Raportul Curţii de Conturi aprobă tacit toate acuzaţiile. Atunci, alte autorităţi trebuie să intervină, cel puţin într-o ţară membră a Uniunii Europene.
Actualul Raport Public trebuie să dea de gândit şi actualei guvernări. Este un semnal că vremea abuzurilor prin hotărâri de guvern şi ordonanţe de urgenţă dedicate trebuie să înceteze. Altfel, riscăm ca următorul Raport de anul viitor să releve aceleaşi disfuncţionalităţi. Curtea de Conturi prezintă acum „ghidul practic“ de încălcare a legii şi irosirii banilor publici. Cum mai afirmam, hotărârea de guvern s-a dorit un paravan pentru ca bugetul să poată fi devalizat cu „acte acoperitoare“. Prea acoperitoare nu sunt, iar cei care le-au iniţiat nu ar trebui să stea prea liniştiţi. Iată ce demonstrează Curtea de Conturi, în Raportul Public pe 2008. La nivelul Secretariatului General al Guvernului s-a constatat că nu există un set formalizat de proceduri clare pentru ţinerea evidenţei proiectelor de acte normative care circulă în cadrul acestuia şi, de asemenea, nu există o legislaţie specifică aplicabilă exclusiv pentru alocarea Fondului de rezervă bugetară. În raport este menţionată şi „incredibila“ viteză în a elabora, aviza şi aproba un proiect de hotărâre de guvern prin care să fie „sifonaţi“ banii din Fondul fără fund al guvernului. Totul în câteva ore. Este un alt lucru dezvăluit de aceeaşi Curte de Conturi. Iată, în majoritatea cazurilor, în aceeaşi zi, un proiect depus chiar în timpul şedinţei de guvern, fără a fi depus la Registratura generală a Secretariatului Guvernului, este analizat de către Direcţia Juridică, înscris pe agenda de lucru şi aprobat în cadrul şedinţei de guvern. „Eficienţă“ maximă, dar şi cu pierderi bugetare pe măsură. Concluzia Curţii de Conturi? La nivelul Secretariatului General al Guvernului nu s-a realizat nici o analiză cu privire la necesitatea şi oportunitatea alocării sumelor din fondurile la dispoziţia guvernului, cu toate că aceste fonduri trebuia repartizate prin voinţa guvernului şi ar trebui ca la nivelul său să existe situaţia la zi a fondurilor, atât în ceea ce priveşte nivelul sumelor repartizate, cât şi în ceea ce priveşte beneficiarii acestora. Aceeaşi situaţie a fost identificată la Ministerul Finanţelor Publice. Prin tăcerea celor incriminaţi în Raportul Curţii de Conturi se creează impresia că toate faptele descrise vor fi prescrise. Practic, avem fapte, dar lipsesc făptaşii, chiar dacă ei au aparţinut executivului şi şi-au pus semnătura pe documente oficiale. Deocamdată este linişte.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

12 COMENTARII