20.5 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăOpiniiCăile Ferate Române Criminale

Căile Ferate Române Criminale

Birocraţia, jaful, incompetenţa şi indiferenţa criminală care au infestat Căile Ferate Române după 1989 au reuşit în cele din urmă să provoace primul grav accident de cale ferată din România postdecembristă. O fată de 17 ani a murit într-un mod îngrozitor, lovită de o şină de cale ferată care a străpuns compartimentul în care călătorea. Alte patru persoane au fost rănite grav.
Românii au acceptat, s-au obişnuit cu mizeria şi lipsa de confort din trenurile de călători ale CFR. Scumpirile anuale operate asupra costului biletelor au devenit un fapt obişnuit, iarăşi acceptat cu resemnare de călători. Acum ni se cere să ne „familiarizăm“ şi cu accidentele mortale de cale ferată. Unii s-ar grăbi să spună că astfel de accidente au loc şi în ţări avansate. Nu există grad de comparaţie. Am călătorit cu trenul prin Italia, prin Germania. Confort, siguranţă, amabilitate din partea lucrătorilor, punctualitatea sosirilor şi plecărilor, aşa pot descrie ce am văzut prin Europa. Accidentul de la Valea Călugărească a fost provocat înainte de toate nu doar de cauze tehnice sau erori umane, ci mai ales de haosul şi disoluţia în care se află transporturile feroviare din România. Mai mulţi miniştri ai transporturilor din diferite guverne ne-au amăgit cu aşa-zisa reformă a transportului pe calea ferată, cu proiecte de privatizare, cu poveşti despre investiţii în modernizare. Cu ce ne-am ales? Ne-am ales cu o structură-mamut, formată din zeci de mii de angajaţi, condusă de sute de directori şi funcţionari guvernamentali, care înghite sume imense pentru salarii nesimţit de mari într-o ţară aflată în criză. O structură ce oferă servicii de calitate proastă şi foarte proastă şi care, de curând, au devenit mortale.
Modul în care au fost administrate Căile Ferate Române poate fi caracterizat prin cuvintele cu care am început acest articol. Restructurarea CFR nu a fost vreodată făcută pe principiile eficienţei economice şi, mai ales, ale interesului naţional. Concedierile masive din CFR au afectat atât mase mari de oameni, cât şi funcţionalitatea sistemului, fără să fie obţinut rezultatul mult aşteptat, adică scăderea costurilor. Nimeni nu s-a gândit la o evaluare realistă şi corectă a CFR, din punct de vedere al utilităţii sociale, al potenţialului, lipsurilor, perspectivelor de dezvoltare etc. Solicitările venite din partea Uniunii Europene sau FMI nu au fost negociate şi au fost aplicate cu o indiferenţă care te face să te gândeşti la trădare. Pseudoreforma a provocat dezechilibre sociale, pierderi economice şi o criză de sistem în CFR. Nu în ultimul rând, „modernizările“ efectuate au fost în foarte multe situaţii doar ocazii pentru a se încasa un comision gras de către ocupantul scaunului de ministru al transporturilor, eventual de partidul care l-a pus acolo.

Dezastrul din CFR a fost plătit de o adolescentă nevinovată. Alexandra călătorea spre casă. Era fericită pentru că urma să-şi revadă colegii de liceu, familia. Poate că atunci când a fost zdrobită de şina de cale ferată se gândea la mama ei, plecată în Italia, la muncă, să facă rost de bani pentru cele două fiice, o mamă izgonită din ţară de sărăcie. O ironie macabră a destinului sau poate o judecată de neînţeles venită din cer face ca tatăl Alexandrei să fie angajat al CFR, şef de echipă la Infrastructură CFR – Focşani. În locul Alexandrei putea fi copilul meu, copilul tău…

Am convingerea că există atât o răspundere individuală, de context, pentru asasinarea Alexandrei de către CFR, dar şi o răspundere colectivă a tuturor celor care au administrat ministerul transporturilor în ultimii optsprezece ani. Această tragedie m-a determinat să caut numele indivizilor care au condus acest minister din 1990 până în prezent, nume pe care vi le reamintesc şi dumneavoastră: Corneliu Burada (2 ian. 1990 – 28 iun. 1990), Doru Pană (28 iun. 1990 – 30 apr. 1991), Traian Băsescu (30 apr. 1991 – 19 nov. 1992 / 12 dec. 1996 – 11 febr. 1998 / 17 apr. 1998 – 26 iun. 2000), Paul Teodoru (19 nov. 1992 – 6 mart. 1994), Aurel Novac (6 mart. 1994 – 11 dec. 1996), Anton Ionescu (11 febr. 1998 – 17 apr. 1998), Anca Boagiu (27 iun. 2000 – 28 dec. 2000), Miron Mitrea (28 dec. 2000 – 19 iun. 2003 / 19 iun. 2003 – 28 dec. 2004), Gheorghe Dobre (29 dec. 2004 – 13 iun. 2006), Radu Berceanu (13 iun. 2006 – 4 apr. 2007), Ludovic Orban (din 4 apr. 2007). Dumnezeu să te ierte, Alexandra…

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

23 COMENTARII