24.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăMagazinMania magazinelor care dispar

Mania magazinelor care dispar

Cele mai la moda buticuri sunt asa-zisele pop-up store, magazine exclusiviste care se inchid dupa doar câteva zile de când au fost inaugurate. Este vorba despre o tendinta aparuta in anul 2003 in Marea Britanie, importata in Italia si in mare voga acum la New York.


Pop-up store-urile, adica magazinele care dispar, au o cifra de afaceri ridicata tocmai pentru ca au o viata scurta. Vitrinele lor se lumineaza pe neasteptate, pe o strada din centrul istoric al unei metropole, si se sting dupa maximum 15 zile. Numite si „magazine-gherila“, acestea vând obiecte exclusiviste. Un afis lipit pe usa de la intrare anunta inca din prima zi iminenta inchidere definitiva a acestora. Companii precum Nokia, Swatch sau Nike se iau la intrecere pentru a deschide si a inchide astfel de magazine, pe care clientii le cauta cu disperare ca si cum s-ar afla intr-o adevarata vânatoare de comori. Vestea circula repede, insa doar in cercuri de „initiati“, prin mail-uri sau SMS-uri.


Magazinele sunt deschise in locuri neasteptate, care la plecare sunt lasate exact in acelasi fel in care au fost gasite. Este si o metoda inedita de a face cunoscut numele companiei. De la tineri designeri care se unesc pentru a-si deschide un magazin, agenti imobiliari care cauta sa foloseasca mai profitabil proprietatile vacante, la marile marci care incearca sa-si improspateze imaginea, pop-up-ul a reprezentat cheia succesului.


O tentatie pentru marile firme


Cele mai cunoscute marci din lume au intrat in acest joc al pop-up store-urilor. Spre exemplu, Nike a deschis „Nike Runner’s Lounge“, o locatie temporara unde sportivii au beneficiat de masaje, bauturi si gustari gratuite si unde au putut incerca linia de pantofi sport a companiei. Initial se planuia ca magazinul sa functioneze o luna, incepând cu ianuarie 2005, dar, datorita succesului imens, Nike a decis sa ii prelungeasca durata de viata la cinci luni.


Levi’s a profitat la rândul sau de acest concept si a deschis in toamna anului 2004 pentru o luna si jumatate un magazin unde se vindeau blugi in editie limitata. Cel mai recent pop-up store Levi’s a fost deschis la Milano si a functionat doar câteva zile intr-un spatiu de 250 de metri patrati.


Tot la Milano, in cursul acestui an, cu ocazia desfasurarii Saptamânii modei, firma Lancôme a deschis un magazin temporar unde clientii au avut posibilitatea sa testeze gratuit noul tratament peeling. Existenta magazinului a fost de doar doua saptamâni.


Ofera clientilor iluzia ca apartin unei clase sociale superioare


Pop-up store este o provocare lansata marilor marci in materie de promovare, dar si una pentru clienti, o tentatie care ii impinge chiar si pe cei care nu-si permit sa achizitioneze obiecte de lux sa le cumpere. Haine, pantofi, ochelari, ceasuri al caror pret este mult exagerat fata de valoarea lor reala, toate isi gasesc locul in astfel de magazine. Este vorba despre obiecte care reusesc sa-i ofere cumparatorului iluzia ca apartine unei clase sociale superioare. „Cumpararea unui produs dintr-un pop-up store se traduce in mintea clientului prin: «Sunt la moda» sau «Sunt diferit de masa». Durata scurta de existenta a acestor magazine are ca obiectiv sa surprinda, sa stimuleze sfera emotiva a consumatorului. Pop-up store-urile se joaca astfel cu dorinta oamenilor de a face parte dintr-un circuit exclusivist, dintr-o categorie a vipurilor care se disting prin participarea la o experienta unica“, a declarat Michela Addis, cercetatoare in domeniul economiei si gestiunii firmelor, in cadrul Universitatii Bocconi din Milano, autoarea cartii „Experienta consumului“.


Nu accepta practicile traditionale de vânzare


Exista si magazine de acest fel care pentru a spori interesul clientilor se deschid fara a anunta pe usa data de inchidere. Exista, de asemenea, pop-up store-uri care scot la vânzare doar un produs pe zi la un pret extrem de ridicat ajungându-se uneori sa se plateasca pentru un obiect vestimentar suma de 50.000 de dolari. Magazinul-gherila nu accepta practicile traditionale de vânzare, precum atasarea etichetelor cu preturi la produse sau vânzatorul clasic care ofera ajutor clientilor, ci mai degraba tind sa fie privite asemenea unei galerii de arta, unde clientii vin, admira si achizitioneaza un obiect care i-a impresionat.


Adeseori, cei care organizeaza deschiderea unor astfel de magazine sunt societati precum cea americana Vacant, care a transformat aceasta tema temporara intr-o formula pe termen lung, alegând sa inaugureze locatii pentru numai o luna, in orase mari ca New York, Londra, Tokyo, Shanghai, Paris, Berlin, Stockholm sau Los Angeles. Magazinele pop-up „operate“ de Vacant expuneau haine, pantofi sport si accesorii in editie limitata create atât de designerii tineri, cât si de companii consacrate precum Puma. Spatiul era special conceput pentru a putea fi cu usurinta demontat dupa doar o luna.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS