Lucrările de realizare a variantei ocolitoare a municipiului Târgu Jiu au ajuns să coste cu peste 50 de milioane de lei mai mult, decât era prevăzut iniţial. Cu toate acestea, până în momentul de faţă, lucrările sunt executate într-un procent de 30%. CNAIR SA a publicat pe platforma electronică destinată achizițiilor publice (SICAP) anunțul pentru contractul destinat finalizării lucrărilor la Varianta de Ocolire a Municipiului Targu Jiu, obiectiv care va avea o lungime de aproximativ 20 de kilometri. Termenul limită pentru depunerea ofertelor a fost stabilit pentru data de 23 iulie 2019. Într-o perioadă de 18 luni, pe Varianta Ocolitoare Târgu Jiu trebuie construite 3 noduri rutiere, 2 intersecții giratorii, 4 poduri și 8 pasaje. Potrivit unui comunicat al CNAIR, după finalizarea lucrărilor cu o valoare estimată de 207.096.195,90 lei, fără TVA, accesul pe această variantă se va face din DN 66 (E79), de la km 69+800 (kilometraj pe DN66), atât către est (14,909 km), cât și către vest (5,078 km). Perioada minimă de garanție a lucrărilor va fi de minim 5 ani, dar poate fi majorată până la 7 ani.

Primul contract

Primul contract a avut o valoare de 151 de milioane de lei şi a fost câştigat de firma italiană Collini Lavori. S-a început în 2014, iar lucrările ar fi trebuit să fie finalizate în luna octombrie a anului 2016, după cum se menţionează chiar pe siteul Companiei Naţionale de Administare a Infrastructurii Rutiere. Firma italiană şi colaboratorii români, unii chiar din Gorj au reuşit să realizeze aproximativ 30% din lucrare, după care totul s-a oprit. De un an şi jumătate nu s-a mai lucrat la varianta ocolitoare a municipiului Târgu Jiu. CNAIR a decis anul trecut să rezilieze contractul cu firma Collini Lavori şi a scos la licitaţie restul lucrării rămase de executat. Bugetul este însă mult mai mare decât cel prevăzut iniţial, cu toate că o parte a variantei ocolitoare a fost realizată. Reprezentanţii Secţiei de Drumuri Naţionale Târgu Jiu au motivat că au crescut costurile cu manopera şi s-au scumpit şi unele materiale.

Trebuia să fie gata

Centura ocolitoare a municipiului va fi construită pe DN 66, care traversează Târgu Jiu de la sud la nord, precum şi pe drumul naţional secundar DN 67D. Proiectul presupune realizarea unei variante de ocolire atât prin estul oraşului, cât şi prin vestul acestuia: varianta est (cei mai mulți kilometri de centură) va asigura legăturile pe partea de est între Filiaşi (DN 66), Râmnicu Vâlcea (DN 67) şi Petroşani (DN 66) și are o lungime de 14,9 km. Varianta vest asigură legăturile pe partea de vest între Filiaşi (DN 66), Drobeta Turnu Severin (DN 67) și Băile Herculane (DN 67D) și are o lungime de 5 km. În proiect sunt cuprinse lucrări de amploare, precum poduri peste Jiu, Amaradia şi calea ferată, dar şi două pasaje supraterane, ce vor trece peste Drumul Naţional 67. Potrivit proiectului iniţial, varianta ocolitoare a municipiului Târgu Jiu ar fi trebuit să fie gata încă din luna octombrie a anului 2016.

Eugen MARUTA
Este absolvent al Facultății de Litere și Ștințe Sociale și al unui master în Administrația Publică. În anul 2000 a venit în practică jurnalistică la Gazeta de Sud, iar de a doua zi au început să apără în ziar articole sub semnătura sa.