Război declarat firmelor care repară străzile

Firmele care repară străzile după intervenţia unui furnizor de utilităţi au intrat în colimatorul Primăriei Craiova.

Subiectul a fost deschis în şedinţa de săptămâna trecută a Consiliului Local (CL) de către consilierul PNL Marian Vasile. Acesta a taxat executivul pentru că modifică „Regulamentul referitor la selectarea societăţilor care vor executa lucrări de reparaţii drumuri, după spargere, pe raza municipiului Craiova“, dar nu vine cu măsuri drastice pentru aceste firme, atunci când ele fac lucrări de mântuială.

Într-un final, primarul Mihail Genoiu a fost de acord cu „înăsprirea acestui Regulament“.

Primăria Craiova a modificat „Regulamentul referitor la selectarea societăţilor comerciale care vor executa lucrări de reparaţii drumuri, după spargere“, dar numai un singur articol. Acesta nu se referea însă la calitatea lucrărilor făcute de aceste firme, de cele mai multe ori îndoielnică, ci la perioada în care societăţile respective pot fi selectate.

Mai precis, aceste firme puteau fi selectate până acum doar în primul trimestru al anului, iar modificarea prevedea ca ele să poată fi selectate pe toată durata anului.

Marian Vasile: O să fiu foarte atent să văd dacă vreo firmă de casă a PSD vrea să se autorizeze

Proiectul de hotărâre a trecut de votul consilierilor locali, cu majoritatea asigurată de grupul PSD. Hotărârea a fost însă taxată de consilierul PNL Marian Vasile.

Marian Vasile, consilier local din partea PNL
Marian Vasile (centru), consilier local din partea PNL

Aceste lucrări de reparații după spargere ne dau tuturor participanților la trafic mari bătăi de cap. Aproape peste tot pe unde aceste firme intervin și reabilitează după spargere, asfaltul se lasă, se creează cratere, Craiova arată ca după un război. În acest regulament, firmele trebuie tratate cu maximă seriozitate. Practic, în acest proiect de hotărâre modificăm regulamentul privind selectarea acestor societăți. Şi anume să nu le mai selectăm în primul trimestru al anului, ci pe toată perioada anului. Nu am înțeles, din expunerea de motive, de ce trebuie să facem acest lucru? O să fiu foarte atent să văd dacă, în perioada următoare, vreo firmă de casă a PSD vrea să se autorizeze și nu mai are răbdare până în ianuarie, a afirmat Marian Vasile.

Amenzi mai mari pentru firmele care repară străzile, atunci când fac lucrări de mântuială?

Consilierul local din partea PNL a venit şi cu alte propuneri de modificare a acestui Regulament. Marian Vasile a cerut ca firmele care repară străzile din Craiova să aibă în proprietate toate utilajele prevăzute în Regulament, iar dacă lucrările sunt de mântuială, amenzile să fie drastice.

Firmele care repară străzile după intervenţia unui furnizor de utilităţi au intrat în colimatorul Primăriei Craiova
Firmele care repară străzile după intervenţia unui furnizor de utilităţi au intrat în colimatorul Primăriei Craiova

Dacă tot vrem să facem un lucru bun, haideți să profităm de ocazie și să modificăm acest regulament, în sensul de a schimba fraza care spune că aceste societăți trebuie să aibă «în proprietate sau printr-un alt act o serie de alte utilaje» și să ne limităm doar la «în proprietate». Altfel, poate să vină o firmă cu două lopeți, cu contracte de închiriere pentru buldoexcavator, pikhamăr, autogreder și ce mai scrie acolo, iar după ce se autorizează poate rupe contractele. Și ne trezim cu doi lopătari care încurcă orașul, a spus Marian Vasile.

„Pentru câțiva metri pătrați de reabilitare, aceste firme încasează mii și zeci de mii de lei. Aşa că o amendă de 2.000 de lei că nu au făcut treaba cum trebuie este mică. Aș propune un cuantum al amenzilor de 10.000 de lei sau chiar de 20.000 de lei“, a adăugat consilierul PNL.

Firmele care repară străzile după intervenţia unui furnizor de utilităţi au intrat în colimatorul Primăriei Craiova
Firmele care repară străzile după intervenţia unui furnizor de utilităţi au intrat în colimatorul Primăriei Craiova

El a mai propus ca firmele respective să aibă în dotare şi un mijloc de transport deșeuri autorizat. Pentru că ele „transportă bucăți de pământ, de asfalt cu tot felul de camionete prin care curg mizeria și deșeurile“.

Cum arată o lucrare făcută de una dintre firmele care repară străzile

Regulamentul mai sus menţionat este în vigoare din februarie 2013. El este aplicabil „tuturor agenţilor economici care vor să execute lucrări de aducere la starea iniţială a zonelor aparţinând domeniului public al municipiului Craiova, care au fost afectate de lucrări de investiţii şi reparaţii“.

Firmele care repară străzile după intervenţia unui furnizor de utilităţi au intrat în colimatorul Primăriei Craiova
Firmele care repară străzile după intervenţia unui furnizor de utilităţi au intrat în colimatorul Primăriei Craiova

Pentru astfel de lucrări este necesară obţinerea Autorizaţiei de spargere stradă, iar firmele au obligaţia să aducă strada la starea iniţială. Lucru care nu se întâmplă de fiecare dată, iar exemple în acest sens au fost şi sunt multe în Craiova.

Nu de puţine ori, asfaltul s-a lăsat sau a crăpat la scurt timp după ce firma angajată să repare strada, după o intervenţie a unui furnizor de utilităţi, şi-a terminat lucrarea.

Cum arată o reparaţie făcută pe strada Mihail Kogălniceanu, după intervenţia unui furnizor de utilităţi: asfaltul a crăpat şi s-a lăsat
Cum arată o reparaţie făcută pe strada Mihail Kogălniceanu, după intervenţia unui furnizor de utilităţi: asfaltul a crăpat şi s-a lăsat

Uneori, constructorul a revenit la lucrare, dar nici aşa asfaltul nu a fost adus la starea iniţială. Ultimul exemplu este chiar strada Mihail Kogălniceanu, unde s-a intervenit la o avarie. Rezultatul? Asfaltul a crăpat şi s-a lăsat.

Genoiu: Dacă se lucrează la o avarie şi ea nu este semnalată, în secunda doi firma este amendată

Primarul Craiovei, Mihail Genoiu, a încercat să lămurească situaţia, dar a admis că există o problemă cu aceste lucrări de reparaţii.

Datorită faptului că la aceste avarii se emite o autorizație de spargere de stradă, era obişnuiţa să nu se mai facă recepţia. Sau recepţia să o facă furnizorul de utilităţi. Numai că CEZ-ul verifica doar dacă cablul e bine sudat, Distrigazul dacă conducta a fost bine sudată, Compania de Apă dacă a fost mufa reparată şi tot aşa. În schimb, la compactare, la turnarea stratului asfaltic, nimeni nu se mai uita. La ora aceasta, cine nu are proces-verbal de compactare a terenului la săpătura respectivă nu i se face recepția. Atunci intră sub celelalte incidenţe, cum că a depășit termenul de cinci zile și primeşte amendă, a explicat edilul.

Mihail Genoiu a adăugat că există o platformă pe telefonul mobil în care orice intervenție este semnalată. „Când dispeceratul dă intervenția la Compania de Apă, spre exemplu, CAO trebuie să o pună pe această aplicație. Dacă corpul de control constată, și au fost foarte multe situații, că se lucrează la o avarie şi ea nu este semnalată, în secunda doi firma este amendată“, a precizat edilul.

„Am obosit rugându-mă de furnizorii de utilităţi să repare în mod civilizat gropile“

Primarul Mihail Genoiu a ţinut să menţioneze că legea pemite o amendă maximă de 2.500 de lei, care poate fi repetată la 24 de ore, dacă firmele nu-şi respectă contractul. El a fost însă de acord şi cu înăsprirea Regulamentului.

Firmele care repară străzile după intervenţia unui furnizor de utilităţi au intrat în colimatorul Primăriei Craiova
Firmele care repară străzile după intervenţia unui furnizor de utilităţi au intrat în colimatorul Primăriei Craiova

„Vizavi de cuantumul amenzilor și de orice altă modificare pe Regulament, faceți o adresă scrisă şi le prindem pe toate într-o şedinţă viitoare. Voi fi de acord cu tot ce înseamnă înăsprirea acestui Regulament“, i-a transmis Genoiu lui Marian Vasile.

„Și eu am obosit rugându-mă de furnizorii de utilități să-și repare în mod civilizat gropile și ceea ce distrug“, a mai spus edilul-şef al Craiovei.

Ce prevede Regulamentul referitor la firmele care repară străzile după spargere

Pentru a participa la procedura de selecţie, societăţile comerciale interesate trebuie să facă dovada că nu se află în lichidare, dizolvare şi procedură de insolvenţă. În plus, trebuie să aibă în domeniul de activitate lucrări de reparaţii drumuri. Firmele mai trebuie să aducă acte din care să se demonstreze o experienţă similară, plus recomandări cu lucrări similare.

Firmele care repară străzile după intervenţia unui furnizor de utilităţi au intrat în colimatorul Primăriei Craiova
Firmele care repară străzile după intervenţia unui furnizor de utilităţi au intrat în colimatorul Primăriei Craiova

La capitolul utilaje, firmele trebuie să depună documente „din care să reiasă că deţin în proprietate sau cu alt titlu legal“ următoarele tipuri de echipamente: buldoexcavator; pikhamăr; încărcător; placă vibratoare; maşini de tăiat rosturi cu disc diamantat; repartizator asfalt; minifinisor asfalt; autogreder; cilindru compactor pentru îmbrăcăminte rutieră; maşină de frezat îmbrăcăminte rutieră; laborator de încercări atestat gr. II sau gr. III.

Analizarea documentaţiei depuse se face de către o comisie stabilită prin dispoziţie de primar. După ce va selecta societăţile comerciale, comisia va elibera pentru fiecare dintre ele un Certificat de Agreere. Acesta dă dreptul firmei respective să încheie contracte de reparaţii drumuri pentru lucrări care se execută pe domeniul public al municipiului Craiova. Contractele se pot încheia atât cu persoane fizice, cât şi cu persoane juridice.

Potrivit Regulamentului în vigoare, amenzile pentru nerespectarea calităţii tehnice a lucrării sunt cuprinse între 2.000 de lei şi 2.500 de lei. Ele pot fi achitate la jumătate în termen de 48 de ore.