Achiziţia de tramvaie pentru Craiova a suferit un prim eşec
Achiziţia de tramvaie pentru Craiova a suferit un prim eşec

Achiziţia de tramvaie pentru Craiova a suferit un prim eşec.

Cele 17 tramvaie noi destinate transportului public de călători din Bănie, pentru care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a demarat o procedură de achiziţie publică, au rămas în aer. Asta după ce la licitaţia lansată în sistemul electronic pe 18 ianuarie 2019 nu s-a prezentat nicio firmă.

Ultimul termen de depunere a ofertelor fusese 10 iunie, după ce ministerul îl mai prelungise o dată de la 6 martie, la 8 mai. În zadar însă.

Zeci de cereri de clarificare, nicio ofertă

Cu toate că MDRAP s-a trezit în tot acest timp cu zeci de solicitări de clarificări, luni, procedura a fost anulată automat, din lipsă de oferte. „Această procedură a fost anulată automat, deoarece la data limită de depunere a ofertei nu au existat ofertanţi înscrişi“, este anunţul postat, pe 10 iunie, în sistemul electronic de achiziţii publice.

În discuţiile cu posibilii ofertanţi, MDRAP acceptase chiar să modifice unele cerinţe din caietul de sarcini. Printre acestea era şi varianta ca primul tramvai să fie livrat Craiovei până în luna a 15-a din contract. Restul, până în luna a 22-a, din totalul de 24 de luni, cât era durata acordului cadru de achiziţie. Unii ofertanţi au mai cerut şi modificări ale unor clauze din contract. Acestea privesc garanţia, încetarea contractului sau termenele de denunţare unilaterală a contractului. Cu acestea, ministerul nu a fost de acord.

Craiovenii sunt cei care au cel mai mult de suferit

Pe parcursul procedurii, s-au cerut lămuriri şi în privinţa înălţimii tramvaiului cu pantograf ridicat şi coborât, a mecanismului de fixare a scaunelor, a deschiderii uşilor în caz de urgenţă, privind frâna de staţionare şi instalaţia pentru comanda macazului.

S-a discutat şi de reglarea temperaturii din tramvaie prin sotfware din dispecerat, centralizat pentru întreaga flotă, cu posibilitate de interveţie manuală de la bord, dar şi de ştergătoare, care trebuia să cureţe minimum 60% din suprafaţa geamului din faţă. Degeaba. Nicio firmă nu s-a arătat interesată de furnizarea celor 17 tramvaie pentru municipiul Craiova.

Prin urmare, licitaţia a fost anulată şi, cel mai probabil, va fi reluată. Cei care vor avea însă cel mai mult de suferit vor fi craiovenii. Ei se vor chinui în continuare să circule cu tramvaiele actuale, care au peste 35 de ani vechime.

Licitaţia avea o valoare estimată a contractului de 170 milioane de lei fără TVA

Licitaţia derulată de MDRAP avea o valoare estimată a contractului de 170 milioane de lei fără TVA, respectiv 202.300.000 de lei cu TVA. Achiziţia urma să se facă printr-un proiect cu fonduri europene implementat de minister prin Programul Operațional Regional 2014-2020. Contribuţia Craiovei la acest proiect, reprezentând 2% din valoarea eligibilă, era de 4.046.987,70 de lei (partea de cofinanțare).

Noile tramvaie trebuia să aibă aproximativ 25 de metri lungime. De asemenea, o capacitate totală de 140 de călători transportați în picioare şi de minimum 50 de persoane pe scaune fixe, nerabatabile.

Craiovenii vor circula încă mult timp cu tramvaiele actuale, vechi de peste 35 de ani şi depăşite fizic şi moral
Craiovenii vor circula încă mult timp cu tramvaiele actuale, vechi de peste 35 de ani şi depăşite fizic şi moral
Craiovenii vor circula încă mult timp cu tramvaiele actuale, vechi de peste 35 de ani şi depăşite fizic şi moral
Craiovenii vor circula încă mult timp cu tramvaiele actuale, vechi de peste 35 de ani şi depăşite fizic şi moral

La cum se mişcă lucrurile în prezent, anul 2021 pare varianta optimistă pentru apariţia primelor tramvaie noi în Craiova. Dacă ţinem însă cont de faptul că licitaţia trebuie reluată, că procedura poate dura apoi şi un an, plus că termenul stabilit prin contract pentru livrarea tramvaielor este de 22 de luni, craiovenii se pare că vor mai avea mult de aşteptat până vor avea parte de tramvaie moderne.

Craiovenii vor circula încă mult timp cu tramvaiele actuale, vechi de peste 35 de ani şi depăşite fizic şi moral
De pe 4 mai 2016, de când au fost repuse în circulație, tramvaiele din Craiova au întâmpinat o serie de probleme tehnice

Şi alte oraşe aşteaptă după licitaţia izbăvitoare

MDRAP a lansat în aceeaşi perioadă, ianuarie 2019, şi alte licitaţii privind achiziţia de tramvaie pentru diverse oraşe din ţară. În cazul acestora, procedurile sunt încă în derulare, pentru că termenele de depunere a ofertelor au tot fost prelungite.

La licitaţia pentru achiziționarea a 40 de tramvaie cu lungimea de circa 18 metri, spre exemplu, destinate transportului public din Brăila (10 tramvaie), Galaţi (10) şi Ploieşti (20), termenul a fost prelungit până la 26 iunie. Aici a existat şi o contestaţie, admisă în parte de CNSC. Valoarea totală estimată a contractului este de 160 de milioane de lei.

Pentru achiziționarea de 13 tramvaie bidirecționale cu lungimea de circa 18 m, destinate transportului public din Caraş-Severin, termenul de depunere a ofertelor s-a decalat până la 18 iunie. La această licitaţie, cu o valoare estimată de 118.966.386 de lei, au existat nu mai puţin de 98 de solicitări de clarificare.

Şi licitaţia pentru achiziţia a 16 tramvaie cu lungimea de circa 30 de metri, destinate transportului public din Iaşi, cu o valoare estimată de 184 de milioane de lei, a fost prelungită până la 2 iulie.