Foto: Lucian Anghel

Municipalitatea craioveană a introdus în ședința de joi a consiliului local un punct peste ordinea de zi care prevedea contractarea unei finanțări rambursabile externe în valoare de 15 milioane de euro, cu o maturitate de 15 ani, în vederea finanţării unor lucrări de investiţii publice de interes local. Banii vor fi împrumutați de la Banca Europeană pentru Reconstucţie şi Dezvoltare (BERD).

Proiectul de hotărâre a trecut de votul consilierilor, însă a stârnit discuții din partea opoziției, asta după ce executivul a considerat proiectul o urgență. „Este o situație de urgență, pentru că e vorba de instituții de interes public”, a spus primarul Mihail Genoiu. „Un credit de 15 milioane de euro nu e oportun, îndatorăm Craiova și pe craioveni. Ce vrem să facem cu banii aceștia nu e o situație de urgență”, a replicat Marinel Florescu, consilier local PNL. „Hai să terminăm cu populismul, că așa frânăm proiectele. Este un credit care se poate duce mai departe și care poate fi stins imediat ce se obțin fonduri europene. Așa face și Oradea, primarul de acolo Ilie Bolojan, cu care discut mai des decât o faceți dumneavoastră”, a răbufnit edilul Craiovei, făcând referire la fondurile care erau destinate achiziției de autobuze noi.

Ce face Primăria Craiova cu acești bani? Potrivit raportului din spatele proiectului de hotărâre, suma este destinată amenajării clădirii primăriei de pe strada A.I. Cuza, nr. 1 (clădirea Palace), pentru care ar fi necesari 6.237.850 de euro, reabilitării sediului Primăriei Craiova – 7.608.545 de euro, pentru „măsuri de performanță energetică privind clădiri aparținând de șase unități de învățământ” – 1.663.334 de euro și pentru achiziția a 30 de autobuze cu norma de poluare Euro VI – 7.000.000 de euro. În total, ar fi vorba de 22.509.729 de euro, dar diferența de 7,5 milioane de euro (pentru că împrumutul este de 15 milioane de euro) ar fi suportată din bugetul local.

„Cheltuielile avute în vedere pentru înnoirea parcului auto al SC RAT SRL vor permite achiziția a 30 de autobuze a căror normă de poluare va fi Euro VI și a căror capacitate de transport va fi de 80-100 locuri (30-35 pe scaune). Și acest obiectiv va fi cuprins în programul de investiții publice în eventualitatea contractării împrumutului”, se mai specifică în raport. Tot de aici aflăm că „gradul de îndatorare aferent execuției bugetare de la data de 31.03.2018 a fost de 4,82%, astfel că investiţile propuse a se achita din împrumutul în sumă de 15.000.000 de euro se încadrează în prevederile art 63 alin 4 din Legea 273/2006”.

„În aceste condiţii, autoritatea publică locală poate accesa un împrumut cu condiţia încadrării în acest grad de îndatorare, rezerva fiind foarte mare. Au avut loc întrevederi cu Banca Mondială, Banca Europeană de Investiţii, și numai Banca Europeană pentru Reconstucţie şi Dezvoltare a prezentat posibilitatea accesării acestui împrumut pentru finanţarea investiţiilor publice în cadrul programului de eficienţă energetică denumit GREEN CITY”, se mai arată în raportul întocmit de municipalitate.

De precizat faptul că Primăria Craiova plătește anual suma de 19.198.107 de lei pentru împrumuturi contractate în trecut și care nu au ajuns încă la maturitate.