14.5 C
Craiova
marți, 30 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalZăpada de pe drumul expres Craiova - Pitești va fi „topită“ cu 18 milioane de euro

Zăpada de pe drumul expres Craiova – Pitești va fi „topită“ cu 18 milioane de euro

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, prin DRDP Craiova, a scos la licitaţie un acord cadru pe patru ani pentru întreţinerea curentă pe timp de iarnă a Drumului Expres (DEx) Craiova - Piteşti. Deocamdată vorbim doar de deszăpezirea tronsonului II, singurul dat în folosinţă circulaţiei rutiere. Valoarea maximă estimată a contractelor ajunge la 18 milioane de euro.

Zăpada de pe drumul expres (DEx 12) Craiova – Piteşti va fi „topită“ cu 18 milioane de euro. Vorbim aici de un acord cadru pe patru ani pentru întreţinerea acestui drum pe timp de iarnă.

Practic, va ninge sau nu în această iarnă, deszăpezirea trebuie luată în calcul. Fie că va fi nevoie doar de răspândirea de materiale antiderapante sau de patrularea şi chiar staţionarea utilajelor, banii tot se vor cheltui. Iar suma nu este de neglijat, pentru cei patru ani de contract Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Craiova fiind dispusă să cheltuie între 12,7 milioane de euro şi 18 milioane de euro (TVA inclus). Valoarea contractelor este pentru patru ani, dar deocamdată nu putem vorbi decât de un tronson, din cele patru ale drumului expres. 

De altfel, încă de la bun început DRDP Craiova menţionează în caietul de sarcini că „având în vedere că lucrările la drumul expres Craiova – Piteşti sunt în derulare, se vor încheia contracte subsecvente aferente acordului cadru numai pentru tronsoanele care sunt date în folosinţă circulaţiei rutiere“. În cazul de faţă, vorbim doar de tronsonul II, adică cei 39,85 kilometri din judeţul Olt care sunt consideraţi şi variantă de ocolire a oraşului Balş şi municipiului Slatina. 

Zăpada de pe drumul expres va fi „topită“ cu 18 milioane de euro. Sumele nu sunt bătute în cuie

Valoarea totală estimată a acordului cadru este cuprinsă în intervalul 54.029.035,98 lei – 75.404.757,90 lei (fără TVA), dar suma nu este bătută în cuie. Ea poate fi mai mică decât valoarea minimă, ţinând cont că în primul an nu poate fi luat în calcul decât tronsonul II Balş – Slatina.

Zăpada de pe drumul expres, „topită“ cu 18 milioane de euro
Zăpada de pe drumul expres, „topită“ cu 18 milioane de euro. În prezent se circulă doar pe tronsonul II

Pe tronsonul III s-ar putea circula spre sfârşitul anului viitor, tronsonul IV ar trebui dat în folosinţă în 2024, în timp ce la tronsonul I se lucrează în ritm de melc (stadiul fizic ar fi ajuns pe la 50%, după doi ani de lucrări). Suma poate fi însă şi ajustată, dar nu în primul an de contract, după cum se specifică în caietul de sarcini. 

Ce presupune deszăpezirea drumului expres Craiova – Piteşti

Ce presupune, de fapt, deszăpezirea drumului expres Craiova – Piteşti? Conform anunţului de participare la licitaţie lansat zilele trecute, întreţinerea curentă pe timp de iarnă a DEx 12 se referă la răspândirea mecanică a materialelor antiderapante sau a substanţelor chimice în scopul prevenirii sau combaterii poleiului, gheţii sau a zăpezii, la patrularea cu utilaje pentru informarea stării drumului sau pentru prevenirea înzăpezirii în timpul ninsorilor liniştite sau al viscolelor moderate (viteza vântului sub 30 km/h) şi la degajarea vehiculelor înzăpezite care împiedică acţiunea de deszăpezire de pe platforma drumului.

Firma care se va ocupa de deszăpezire va trebui să fie pregătită în orice moment pentru intervenţie şi să ofere permanent informaţii privind viabilitatea drumului expres, conform programului de raportare stabilit de DRDP. Toată activitatea se calculează în ore, iar tariful are două componente: de acţionare şi de staţionare (tehnologic). Tariful de acţionare se aplică atunci când utilajele lucrează efectiv, cel tehnologic atunci când utilajele staţionează, însă cu condiţia ca ele să fie disponibile în orice moment pentru intervenţie (nu sunt defecte, au carburant şi deservenţi disponibili). DRDP Craiova a stabilit şi utilajele care trebuie să fie asigurate permanent, altele urmând să fie disponibile doar la cerere (buldoexcavator cu tracţiune integrală, autoutilitară, autogreder, autoturisme de teren 4X4 etc). 

Zăpada de pe drumul expres Craiova – Pitești va fi „topită“ cu 18 milioane de euro. Cum va fi atribuit contractul

Ofertele sunt aşteptate până la data de 14 decembrie. Potrivit anunţului de participare, ofertantul trebuie să facă dovada că a prestat şi dus la bun sfârşit în ultimii 3 ani servicii similare/comparabile cu cele supuse prezentei proceduri, respectiv servicii de deszăpezire pentru infrastructura de transport rutier in valoare/valoare cumulata de minim 5.600.000 lei fără TVA sau echivalent, la nivelul a unuia sau mai multor contracte. Criteriul de atribuire a acordului cadru este „cel mai bun raport calitate-preţ“, unde preţul contează în procent de 85%. Diferenţa de 15% este făcută de norma de poluare a utilajelor. Cu alte cuvinte, ai utilaje noi, ai avantaj. 

Caietul de sarcini a fost verificat şi de ANAP, care a impus câteva remedieri, una chiar legată de această normă de poluare. DRDP nu acorda cele 15 puncte niciunei norme de poluare, pentru utilajele cu norma de poluare cea mai mică, respectiv Euro 6, Hibrid, Electric, acordându-se 10 puncte. De fapt, în caietul de sarcini nu se regăseau informaţii cu privire la condiţiile minim aceptate pentru norma de poluare, ANAP cerând remedierea situaţiei. 

Bătălie mare pentru paza drumului expres

În urmă cu două luni, CNAIR, prin DRDP Craiova, a lansat şi o licitaţie pentru paza drumului expres Craiova – Piteşti. Este vorba tot de un acord cadru pe patru ani, de data asta pentru paza non stop a bazelor de întreţinere şi a centrelor de întreţinere şi coordonare aferente fiecărui tronson de drum. Cum acum se circulă doar pe tronsonul II şi acordul cadru este pentru minim un post şi maxim trei. Potrivit caietului de sarcini, un post trebuie amplasat la baza de întreţinere şi deszăpezire Balş (km 19+370), un post la centrul de întreţinere şi coordonare de la km 74+700 m, iar cel de-al treilea la baza de întreţinere şi deszăpezire de la km 108 + 480 m. Deocamdată, singurul post de pază disponibil ar fi cel de la Balş.

Valoarea totală estimată a acordului cadru este de 1.912.390,56 lei fără TVA, adică 460.000 de euro cu TVA. Pentru asigurarea pazei non stop a DEx Craiova – Piteşti se solicită patru agenţi per post fix de pază. Ofertele s-au primit până la data de 17 octombrie. Şi a fost o avalanşă de oferte, nu mai puţin de opt firme fiind interesate de contractul de pază al drumului expres. Este vorba de  TMG Guard SRL, Allcrisguard – cu Romanin Security Systems ca subcontractant, Ciclops Security, Akyle Security – cu doi subcontractanţi (Algrup Servicii Integrate de Securitate SRL şi Bidepa Logistic), ARD RL. Security SRL, Divizia Paza Protecţie Consulting & Security, asocierea Protect NPG Intervenţii (lider) – Protect NPG Pază, cu Quartz Security Controls SRL subcontractant, şi asocierea Rino Guard (lider) – Dragostal Security SRL – Dragostal Titan Guard SRL.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS