5.3 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateAdministratieSemafoare în patru intersecții aglomerate din Craiova

Semafoare în patru intersecții aglomerate din Craiova

Semafoare în patru intersecții aglomerate din Craiova. Primăria a lansat studiile de fezabilitate privind amplasarea de semafoare în patru intersecții importante din municipiu. Este vorba de străzi intens circulate, care se intersectează cu străzi secundare, dar cu trafic însemnat, după cum sunt descrise în tema de proiectare. 

La începutul anului, Primăria Craiova a prins în bugetul de venituri și cheltuieli suma de 80.000 de lei pentru realizarea a patru Studii de Fezabilitate (SF) referitoare la semaforizarea unor intersecții. Fiecare SF a avut alocat câte 20.000 de lei, la realizarea semaforizării urmând să se țină seama „de traficul actual și de evoluția acestuia în perspectivă, de necesitatea asigurării fluenței și siguranței circulației auto și pietonale și de eficiența tehnico-economică“, potrivit temei de proiectare întocmită de municipalitate. 

Autoritățile locale au ajuns la concluzia că este nevoie de semafoare la intersecția străzii Caracal cu străzile Potelu și Henri Coandă, la intersecţia străzilor Bariera Vâlcii cu Toamnei, la intersecţia străzii Brestei cu Pelendava și pe strada Râului, la intersecţia cu strada Bucovăţ. Procedurile de achiziție a serviciilor de proiectare – faza SF pentru amenajarea instalațiilor de semaforizare în cele patru intersecții au fost lansate zilele trecute, termenul de primire a ofertelor fiind 19 iunie.

Valoarea estimată a contractelor este de 14.990 de lei, cu excepția SF-ului pentru strada Râului, estimat la 13.990 de lei. Criteriul de atribuire a serviciilor de realizare a celor patru studii este „cel mai bun raport calitate – preț“. 

Cum va arăta traficul din intersecția Caracal – Potelu – Henri Coandă după semaforizare?

Dintre cele patru intersecții menționate mai sus, cea de la Spitalul Militar pare, la prima vedere, problematică. Asta pentru că situaţia de pe strada Caracal, de la intersecţia cu Henri Coandă şi Potelu, pare similară cu cea de la „Calu mort“. La sfârşitul lunii noiembrie 2019, primăria a decis să pornească instalaţia de semaforizare amplasată la intersecţia bulevardului Decebal cu străzile Henry Ford şi Caracal. A rezultat, însă, un adevărat dezastru. Semafoarele mai mult au încurcat traficul, s-au creat cozi uriașe de mașini, așa că instalația a fost oprită după doar o zi de funcționare.

Ar putea apărea aceeași problemă și în intersecția de la Spitalul Militar? Reprezentanții municipalității cred că situația nu s-ar putea repeta. Strada Caracal este intens circulată, aglomerată în intersecții la orele de vârf, dar pentru o fluidizare a traficului ar trebui ca timpii de semaforizare de la intersecția cu strada Potelul să fie corelați cu cei de la intersecția cu bulevardul Decebal. Cel puțin asta susține primăria în tema de proiectare și caietul de sarcini.

Giratoriul din intersecția Caracal – Potelu – Henri Coandă nu ar fi produs rezultatele scontate

Intersecţii semaforizate noi în Craiova? Primăria ia în calcul să amplaseze semafoare la intersecţia străzilor Caracal cu Henri Coandă şi Potelu.
Intersecția străzii Caracal cu străzile Potelu și Henri Coandă va fi semaforizată

Tot de aici aflăm că giratoriul din intersecția Caracal – Potelu – Henri Coandă nu a produs rezultatele scontate. „Având în vedere faptul că dirijarea circulaţiei se face printr-un sens giratoriu care nu a produs rezultatele scontate, amenajarea intersecţiei semaforizate are scopul de a îmbunătăţi performanţa reţelei de transport existente, prin reducerea costurilor de operare şi a numărului de accidente, creşterea vitezei de deplasare şi îmbunătăţirea gradului de accesibilitate“, se arată în tema de proiectare. 

Potrivit documentului, investiția va conduce la eliminarea ştrangulărilor din fluxul de trafic, la scurtarea duratei medii de călătorie, la reducerea costurilor de călătorie cauzate de uzură şi consumul de combustibil (prin eliminarea staţionării în trafic), la realizarea unui confort pentru participanţii la trafic – autovehicule şi pietoni, la mărirea siguranţei circulaţiei și reducerea numărului de accidente. 

Semafoare în patru intersecții aglomerate din Craiova. Ambuteiaje la intersecția străzilor Brestei cu Pelendava

Străzile Pelendava și Brestei oferă calea de acces către Calafat şi Bechet, spre Bulgaria. Împreună cu stăzile Râului și Potelu, ele fac parte dintr-un inel interior al municipiului care colectează traficul de pe drumurile naţionale DN 55 și DN 56 şi îl dirijează spre latura vestică a oraşului, pe Drumul European E 70. Strada Pelendava are 1,2 km și face legătura între Brestei şi Calea Severinului. La ieșirea în Brestei apar ambuteiaje, pentru că autovehiculele care vin de pe strada Pelendava pătrund greu în intersecție. 

Semafoare în patru intersecții aglomerate din Craiova. Primăria studiază varianta să amplaseze semafoare la intersecţia străzilor Brestei şi Pelendava.
Intersecţia străzii Brestei cu Pelendava va fi semaforizată

„În prezent există o mare dificultate în ceea ce priveşte traversarea acestei intersecţii în condiţii optime de siguranţă, atât a pietonilor, cât şi a autovehiculelor. Dovada acestui lucru o reprezintă producerea a numeroase ambuteiaje şi accidente în zonă. Amenajarea intersecţiei semaforizate are scopul de a îmbunătăţi performanţa reţelei de transport existente, prin reducerea costurilor de operare şi a numărului de accidente, creşterea vitezei de deplasare şi îmbunătăţirea gradului de accesibilitate“, explică municipalitatea. 

Nu este loc de giratoriu la intersecția străzilor Bariera Vâlcii cu Toamnei

O situația similară cu cea de pe strada Brestei se întâlnește și în Bariera Vâlcii, la intersecția cu străzile Toamnei și Viilor. Traficul principal se derulează pe strada Bariera Vâlcii, pentru că ea se află în imediata apropiere a Gării CFR şi a autogării și face legătura directă cu bulevardul Dacia şi Centura de Nord. De asemenea, drumul oferă cale de acces în interiorul municipiului pentru locuitorii cartierului Bariera Vâlcii şi în exteriorul municipiului către comunele Mischii și Gherceşti, care fac parte din Zona Metropolitană Craiova.

Semafoare în patru intersecții aglomerate din Craiova. Primăria studiază amplasarea de semafoare la intersecţia străzilor Bariera Vâlcii cu Toamnei
Primăria studiază amplasarea de semafoare la intersecţia străzilor Bariera Vâlcii cu Toamnei

De aceea s-ar impune o semaforizare și aici, având în vedere dificultatea de a traversa această intersecție. În plus, semafoarele ar duce la o reducere a numărului de accidente și ambuteiaje, potrivit documentației întocmite de primărie. Autoritățile susțin că varianta realizării unui sens giratoriu în această intersecție nu este posibilă din cauza spaţiului insuficient, soluţia optimă pentru reglementarea circulaţiei în zonă fiind aceea a semaforizării.

O soluţie „aprobată şi de Comisia de Sistematizare a Circulaţiei Rutiere şi Pietonale a municipiului Craiova“. Semaforizarea ar urma să asigure traversarea în condiții de siguranță a pietonilor, dar și integrarea trecerii semaforizate în sistemul de management al traficului rutier din Craiova. 

Semafoare în patru intersecții aglomerate din Craiova. Risc ridicat de accidente la intersecția Râului cu Bucovăț

Ultima intersecție propusă pentru semaforizare este cea a străzii Râului cu strada Bucovăț. O zonă intens circulată și predispusă la accidente, după cum recunoaște și primăria. Un astfel de accident rutier cu urmări tragice (patru decese) a avut loc chiar luna trecută, la o altă intersecție a străzii Râului, cea cu Câmpia Islaz.

Semaforizarea intersecției Râului cu Bucovăț ar avea ca scop creșterea siguranței traficului rutier și pietonal în această zonă. Semafoarele ar duce la reducerea numărului de accidente și ambuteiaje, după cum s-a stabilit în Comisia de Sistematizare a Circulației Rutiere și Pietonale din cadrul Primăriei Craiova. Decizia amplasării de semafoare în această intersecție ar fi venit în urma „analizei solicitărilor primite din partea cetățenilor, motivate de faptul că există în proximitatea intersecției Scoala Gimnazială «Anton Pann»“.

Semafoare în patru intersecții aglomerate din Craiova. Semafoare vor fi amplasate și pe strada Râului, la intersecţia cu strada Bucovăţ
Semafoare vor fi amplasate și pe strada Râului, la intersecţia cu strada Bucovăţ

Din cauza parametrilor ridicați de trafic de pe strada Râului, riscul producerii de evenimente rutiere este mare, expuși fiind cu precădere pietonii de vârstă școlară și preșcolară, consideră primăria. „Semaforizarea va trebui să asigure traversarea în condiții de siguranță a pietonilor, dar și integrarea trecerii semaforizate în sistemul de management al traficului rutier“, anunță municipalitatea.

Cum vor arăta semafoarele din cele patru intersecții

Potrivit caietelor de sarcini întocmite de primărie, semaforizarea intersecţiilor se va realiza „printr-un sistem ce va funcţiona în modul adaptiv local şi centralizat, cu o capacitate de corelare în timp real, fiind programate intervale de succedare fixe şi adaptive compatibile cu sistemul de management al traficului din municipiul Craiova“. Echiparea intersecţiilor se va face cu semafoare LED pentru vehicule şi pietoni şi semafoare VID, semafoare „prim-vehicul“. De asemenea, instalaţia de semaforizare va fi echipată şi cu buton pentru pietoni (semafoare GIP).

Semafoarele vor fi montate pe stâlpi proprii, simpli sau cu consolă, care vor permite implementarea sistemului CCTV de monitorizare a traficului. „Se va avea în vedere ca acestea să se poată conecta la sistemul de management al traficului implementat anterior la nivelul municipiului Craiova, păstrând toate echipamentele şi dotările aferente acestuia“, se mai arată în documentație. 

Semafoare în patru intersecții aglomerate din Craiova. Cum funcționează sistemul de management al traficului rutier

Pentru fiecare din cele patru intersecții pentru care se studiază amplasarea de semafoare, primăria solicită încadrarea în sistemul de management al traficului. Mai exact, conectarea semafoarelor la acest sistem. În documentația întocmită pentru realizarea studiilor de fezabilitate solicitate se face referire și la caracteristicile sistemului de management al traficului existent în Craiova. Acesta conține, la rândul lui, mai multe subsisteme: de control al traficului; de monitorizare video a traficului; de comunicații; de dispecerat; de semnalizare rutieră. 

Sistemul poate optimiza traficul, în funcție de valorile înregistrate, are posibilitatea de transmitere de mesaje de avertizare privind defecţiunile apărute la nivelul detectorilor de trafic din teren sau detectează lipsa comunicării datelor dintr-o intersecţie. De asemenea, sistemul asigură posibilitatea reconfigurării timpilor de semaforizare dintr-o intersecţie, de la postul central, trecerea în „galben intermitent“ sau instituirea de „roşu general“ într-o intersecţie.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS