pentru drumul Craiova - Cetate. Anunţul a fost făcut de preşedintele Ion Prioteasa (centru)
pentru drumul Craiova - Cetate. Anunţul a fost făcut de preşedintele Ion Prioteasa (centru)

CJ Dolj face credit pentru drumul Craiova – Cetate. Modernizare DJ 552 Craiova – Mofleni – Bucovăț – Terpezița – Sălcuța – Vârtop – Caraula – Unirea – Cetate (km 4+200 – km 71+771) urma să se facă printr-un proiect cu fonduri europene, pentru care Consiliul Judeţean obţinuse finanţarea.

Numai că la licitaţia lansată în luna februarie nu s-a prezentat nimeni, procedura fiind anulată. Motivul: suma pusă la bătaie, deşi una consistentă – circa 37 de milioane de euro, nu ar fi suficientă.

După o reactualizare a valorii proiectului, a reieşit că ar mai fi nevoie de circa 14 milioane de euro. Bani pe care CJ Dolj nu ar avea de unde să-i ia. Aşa că singura variantă pentru ca proiectul să nu fie abandonat ar fi contractarea unui împrumut pentru diferenţa necesară.

Anunţul a fost făcut de preşedintele CJ Dolj, Ion Prioteasa. Asta după ce, spune el, şi-a luat gândul de la vreun sprijin financiar de la bugetul de stat.

„Nu avem mari speranţe de bani de la bugetul de stat“

Joi, cu ocazia anunţării atribuirii contractului de restaurare şi consolidare a Casei Dianu, Ion Prioteasa a venit şi cu detalii despre proiectele privind infrastructura rutieră.

În acest contex a vorbit de problemele legate de bani.

„Pentru drumul Craiova – Cetate, în special, a trebuit să trecem prin furcile caudine, în sensul că la prima licitaţie nu s-a prezentat nimeni. Erau alocaţi 37 de milioane de euro, dar a venit Ordonanţa 114, care a ridicat salariile muncitorilor din acest domeniu. Aşa că firmele nu se puteau prezenta la licitaţie, pentru că proiectul era subevaluat. A trebuit să facem o recalculare, să avem alte sume de bani, să aprobăm din nou proiectul în consiliul judeţean. În acest moment, licitaţia a fost reluată, se află în analiză la ANAP (Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice – nr), cu circa 11,5 milioane de euro mai mult decât suma iniţială“, a explicat Prioteasa.

„În acel moment, ne-am aşteptat ca de undeva să vină şi banii. Cum nu avem mari speranţe de bani de la bugetul de stat sau din altă parte, din fonduri europene în niciun caz, ne pregătim să luăm un credit pentru această sumă, dar şi pentru prefinanţări şi cofinanţări la alte proiecte. Asta ca să fim siguri că suntem asiguraţi cu banii şi nu mai întâmpinăm astfel de probleme. Nu putem să abandonăm proiectul şi cele 37 de milioane de euro. Cu siguranţă că vom face acest drum“, a adăugat preşedintele CJ Dolj.

Cum s-a ajuns ca CJ Dolj să facă credit pentru drumul Craiova – Cetate

Valoarea iniţială estimată a acestei investiţii a fost de 169.264.513,32 lei. Devizul a fost însă întocmit în baza unui studiu de fezabilitate realizat în octombrie 2016. CJ Dolj a împărţit drumul Craiova – Cetate în două tronsoane aproximativ egale. Apoi a lansat procedura de achiziţie pentru o valoare estimată de 130.229.955,68 lei, fără TVA.

Din aceşti bani, 63.900.409,92 lei erau pentru lotul I și 66.329.545,76 lei pentru lotul II. Banii nu au fost suficienţi.

După actualizarea devizului de lucrări s-a ajuns la valoarea de 234.601.415,14 lei cu TVA. Astfel, valoarea proiectului a crescut cu 65.336.901,83 lei, adică circa 14 milioane de euro. Bani de care Consiliul Judeţean Dolj nu dispune. Aşa că s-a ajuns la varianta contractării unui împrumut pe termen lung (10 sau 15 ani, nu s-a stabilit încă), cel mai probabil de la Trezoreria Statului.

Modernizarea celor 67 km ai DJ 552 Craiova – Cetate se va ridica, aşadar, la aproape 50 de milioane de euro. De aici rezultă un cost mediu de 745.000 de euro pe kilometrul de drum modernizat. O sumă mare pentru un drum judeţean. Autorităţile spun însă că este vorba „de lucrări complexe, care necesită cantităţi semnificative de materiale şi consumuri mari de manoperă“.

Prioteasa: Bugetul nu a fost foarte generos

În afară de drumul Craiova – Cetate, Ion Prioteasa a pomenit şi de situaţia altor drumuri din judeţ care ar urma să fie modernizate.

„Drumul de la Giurgiţa – Băileşti – Moţăţei până la limita cu judeţul Mehedinţi este antamant şi nu avem probleme cu banii. La fel şi drumul de la Dăbuleni, până la limita judeţului Olt. Mai lucrăm şi pe drumul de la Gogoşu, şi pe drumul de la Cârcea, cu problemele menţionate de Gazeta de Sud, adevărate, nu avem ce spune. Suntem în proiectare şi cu drumul de la Gherceşti. La drumul de la Vulpeni au fost 11 firme prezente la licitaţie şi a 11-a a făcut contestaţie“, a spus Prioteasa.

„Cred că va trebui să vină un timp când să se lumineze odată această lege a investiţiilor. Sunt multe proiecte mari care nu pot să treacă de nişte impedimente care ar putea fi ocolite, cu respectarea legii, evident. E greu să treci de toate încorsetările acestea“, a mai precizat preşedintele CJ Dolj.

Prioteasa s-a arătat, în final, bucuros de faptul că CJ a obţinut, totuşi, „nişte bani neaşteptaţi, prin trecerea pe fonduri europene a proiectului de extinderea a UPU“. „Am reuşit o lovitură specială şi ne face plăcere să spunem acest lucru într-un an în care bugetul nu a fost foarte generos“, a conchis Ion Prioteasa.