Drumul de Cârcea (DJ 652A) a intrat în modernizare în primăvara acestui an, dar rezultatele nu prea se văd. Cel puţin aşa susţine un cititor GdS.

Acesta ne-a sesizat în legătură cu ritmul lucrărilor care se execută pe drumul judeţean ce traversează comuna doljeană Cârcea, care par să bată pasul pe loc. Drumul este unul destul de circulat, face legătura între două drumuri naţionale – DN 65 şi DN 6 şi a intrat în modernizare printr-un proiect cu fonduri europene derulat de Consiliul Județean (CJ) Dolj.

Numai că progrese nu prea se văd, susţine cititorul GdS, iar şoferii care circulă pe acest drum „îşi rup maşinile“.

„De mai bine de o lună au început lucrările de modernizare a drumului dintre Cârcea şi Metro, strada Aeroportului. Au decopertat o bună parte din drum, dar nu se vede niciun progres. Ne rupem maşinile, nu se lucrează într-un mod susţinut. Poate investigaţi care este situaţia şi de ce sunt lucrările blocate“, este mesajul primit de la Florin Nistrea.

Contract de trei milioane de euro

Contractul pentru modernizarea DJ 652A, DN 6 (Cârcea) – DN 65 a fost atribuit, în ianuarie 2019, asocierii SC Erpia SA – SC Conmetal SRL, pentru suma de 13.831.576,09 lei (3 milioane de euro), fără TVA.

Proiectul este derulat de CJ Dolj cu fonduri obţinute prin Programul Interreg V-A România – Bulgaria şi are ca termen de implementare 18 luni. Lucrările au demarat în primăvară, dar până joi nu se putea spune că s-a lucrat prea mult.

Cum se lucra, joi, pe drumul de Cârcea

Cum intri pe DJ 652A, din drumul naţional Craiova – Piteşti (DN 65), te loveşti de o porţiune cu gropi unde se vede că asfaltul a tot fost peticit. Apoi, brusc, asfaltul dispare. De fapt, el a fost răzuit de constructorul care lucrează la acest drum, pe o porţiune de câteva sute de metri.

drum Carcea
Drumul de Cârcea, decopertat pe o porţiune de câteva sute de metri

Muncitori nu se văd aici, ci abia după ce treci de calea ferată. Un semafor te atenţionează că începe o porţiune de drum în lucru. De altfel, pe acest sector de drum se circulă pe o singură bandă. La semafor, şoferii aşteaptă câteva minute bune. Abia după semafor se zăresc şi muncitorii.

lucrari drum Carcea
Drumul de Cârcea, în lucru

Joi, se lucra pe o jumătate de drum, unde se tasa un strat de piatră spartă. Lucrarea se întindea tot pe câteva sute de metri. În rest, nimic altceva.

De ce se lucrează în acest ritm?

Lucian Căpitănescu, directorul Erpia SA, a explicat, pentru GdS, de ce nu există un ritm mai alert de lucru şi de ce nu se lucrează pe o porţiune mai mare de drum.

„A fost o perioadă în care s-a sistat lucrarea din cauza unei probleme cu o ţeavă de apă. Proiectantul nu a luat în calcul că ţeava de apă este la 30 de centimetri sub pământ, nu la 80-90 de centimetri cum era trecut în proiect. Noi am săpat şi am spart conducta. Aşa că am stat până ni s-a dat o soluţie pentru a devia acea conductă. Asta e marea problemă, că nu există hărţi de utilităţi la instituţiile publice. A trebuit să ridicăm linia roşie a drumului“, a spus Lucian Căpitănescu.

Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în primăvară, dar ploile i-au cam încurcat socotelile, mai spune constructorul.

semafor drum Carcea
Pe drumul de Cârcea se circulă cu restricţii în zona unde se execută lucrări

De ce se lucrează în acest ritm? Din cauza managementului de trafic stabilit de Poliţia Rutieră, după cum susţine directorul Erpia SA.

„Nu avem voie să lucrăm pe tot drumul, ci pe maximum 500 de metri şi la lucrări diverse. Este un drum judeţean, sunt nişte valori de trafic, şi acesta este managementul de trafic stabilit de Poliţia Rutieră. Sunt multe încorsetări când faci o astfel de lucrare şi ele nu depind numai de constructor. Mai sunt şi neconcordanţele dintre proiect şi ceea ce găseşti pe teren. Dacă ar fi doar după mine, eu aş termina în patru luni, pentru că am capacitatea tehnică necesară. Dar, repet, modul de organizare şi de lucru la acest drum nu depinde de constructor, ci de managementul de trafic stabilit de Poliţia Rutieră“, a explicat Lucian Căpitănescu.

Ce lucrări se vor executa pe drumul de Cârcea

Potrivit contractului, termenul de execuţie a lucrării este de 12 luni. Drumul care urmează să fie modernizat are o lungime de 6,3 kilometri.

Potrivit anunţului de atribuire postat în sistemul electronic de achiziţii publice, lucrările de modernizare a drumului judeţean 652A se vor realiza prin adoptarea unui sistem rutier de tip elastic. Acesta va avea în componenţă straturi de asfalt, piatră spartă şi pietruirea existentă.

„De asemenea, deoarece drumul judeţean se intersectează cu calea ferată 901 Piteşti – Craiova la km 3+533 al drumului, proiectul cuprinde şi lucrările de amenajare a intersecţiei cu calea ferată“, se mai arată în anunţul de atribuire.

Lucrările presupun nu doar reabilitarea carosabilului, inclusiv în punctul de intersecție cu calea ferată, ci și amenajarea de locuri de parcare, de stații pentru mijloacele de transport în comun, dar şi de trotuare.

Drumul de Cârcea, în lucru
Drumul de Cârcea, în lucru

De asemenea, sunt prevăzute soluții moderne pentru creșterea siguranței pe acest drum. Este vorba de marcajele rezonatoare la semnalizarea trecerilor pentru pietoni și la radarele de avertizare a șoferilor.