Strada Artileriei din cartierul Veterani (Foto: Claudiu Tudor)
Străzile și aleile din Insulă (cartierul 1 Mai) au nevoie de reparații (Foto: Claudiu Tudor)
Străzile și aleile din Insulă (cartierul 1 Mai) au nevoie de reparații (Foto: Claudiu Tudor)

Majoritatea străzilor de la periferia Craiovei nu au făcut niciodată cunoștință cu asfaltul. Unele au rămas de pământ, pe altele s-a mai pus ceva balast, iar altele sunt pavate cu piatră cubică sau bolovani de râu. Craiovenii care locuiesc în aceste zone se plâng mereu că, deși plătesc impozite ca și ceilalți locuitori ai orașului, au străzi ca în mediul rural, pline de gropi și impracticabile după fiecare ploaie. Cele mai multe drumuri de pământ sunt în cartierul Veterani, însă o mare parte din acestea se află pe lista primăriei cu modernizările de străzi programate din 2018, în baza unui acord-cadru de peste 20 de milioane de euro scos recent la licitație. Pe listă se mai găsesc și străzi din Romanești sau Făcăi, alte cartiere cu probleme de acest fel. 

Chiar dacă Primăria Craiova a investit în ultimii ani zeci de milioane de lei în asfaltări de străzi, există încă multe drumuri din oraș, majoritatea de la periferie, care au rămas la stadiul de uliță. Multe sunt străzi de pământ, care devin impracticabile după fiecare ploaie, altele sunt pavate cu bolovani de râu sau piatră cubică, dar și așa sunt pline de gropi. Pentru unii localnici, un strat de  asfalt ar fi tot ce și-ar dori, însă mulți spun că s-au săturat de atâtea promisiuni din partea autorităților locale. „Își amintesc de noi doar de alegeri. Vin pe aici, promit una, alta și pleacă. Nu-i mai vezi la față timp de patru ani, când vin iar după voturi, și tot așa“, spune un craiovean care locuiește pe strada Artileriei, din cartierul Veterani. De altfel, această zonă a orașului ridică și cele mai multe probleme când vine vorba de drumurile de acces.
Cu o singură excepție, toate străzile din acest cartier sunt de pământ, potrivit unei situații privind aleile, străzile, podurile şi parcările din municipiul Craiova întocmită de primărie la sfârșitul anului 2016. Pe unele străzi s-a mai pus între timp și ceva balast, dar ele arată tot ca niște ulițe de țară. Cea mai lungă stradă de aici are 1.800 de metri (Vânătorii de Munte), fiind urmată de străzile Cavaleriei (810 m), Marinei (800 m), Artileriei (750 m), Infanteriei (600 m), Aviatorilor (470 m) și Antiaeriană (350 m). Doar strada Geniștilor, care are lungimea de 850 de metri, are în componență, pe lângă pământ, și un strat de balast. Drumul este însă unul principal, pentru că face legătura cu toate celelalte străzi din cartier, și a mai fost pietruit de-a lungul timpului, dar niciodată asfaltat, deși promisiuni au tot fost.
Nici una din aceste străzi nu a fost prinsă în programul de reparații din 2017, derulat de firma Delta ACM în baza acordului cadrul în valoare de 135 de milioane de lei încheiat cu Primăria Craiova în octombrie 2014. Însă, cu o singură excepție, Aviatorilor, toate străzile menționate mai sus apar pe lista cu modernizările programate din 2018, în baza unui alt acord-cadru, în valoare de peste 20 de milioane de euro, scos recent la licitație de către municipalitate. Pe această listă a asfaltărilor mai apare și strada Eroii Sanitari (320 m), tot din cartierul Veterani, dar și alte trei străzi învecinate, Costache Negruzzi, Cristian Tell și Dimitrie Cantemir, toate de pământ.

Multe străzi cu probleme în Romanești și Făcăi

Nu doar în Veterani sunt străzi cu probleme, ci și în celelalte cartiere periferice ale Craiovei. „De cartierul Romanești ați auzit? Nu cumva este și el parte integrantă a municipiului Craiova? Vă invit să vedeți ceea ce primăria știe, dar nu face nimic să îndrepte. Mulți taximetriști refuză să intre în cartier pe motiv că își distrug mașinile“, ne-a sesizat un craiovean, Ion Diaconescu. În Romanești, majoritatea străzilor sunt cu piatră cubică și bolovani de râu. Aici, autoritățile nu par să aibă planuri prea mari. În 2017, potrivit listei cu străzile care vor fi reparate pe acordul-cadru (cu Delta ACM), doar partea din strada Potelu rămasă neasfaltată (cea de la intersecția cu bulevardul Nicolae Romanescu până la intersecția cu Bucura) ar urma să fie reabilitată. Interesant este faptul că pe lista cu situația străzilor din municipiu la sfârșitul anului 2016, strada Potelu apare ca asfaltată. Restul de străzi din Romanești va trebui să aștepte anii următori pentru asfaltare. Deocamdată, pe lista cu străzile care vor fi modernizate din 2018 în cartierul Romanești figurează doar Corcova, Homer și Oltenița. De îmbunătățiri ar mai avea însă nevoie și altele, cum ar fi străzile Prutului, Popova, Bârsești, Brateș sau Nedeia. Pe ultima dintre acestea se lucra joi la schimbarea pietrei cubice.


Alt cartier de la marginea Craiovei, Făcăi, ar avea și el nevoie de străzi mai „prietenoase“. Toate drumurile de aici sunt din pământ și balast și sunt pline de gropi. Strada Ciucaș, de exemplu, care pleacă din DN 55 și face legătura cu alte două străzi din Făcăi, arată deplorabil. La fel și străzile Bistriței, Tisa, Oltului sau Caraiman, iar exemplele pot continua. Nici una dintre aceste străzi nu apare trecută la reparații în acest an. Totuși, una dintre ele, Tisa, este prevăzută pe lista cu investițiile făcute de anul viitor în modernizarea de străzi. Aici, interesant ar fi un alt aspect: strada Tisa se află după strada Bistriței, iar pentru a ajunge la ea trebuie să treci și pe strada Ciucaș, iar acestea două nu figurează pe lista cu asfaltările.

„Ce face primăria pentru noi?“

Alți craioveni ne-au scris pentru a ne sesiza și aspecte legate de felul în care arată unele străzi din preajma centrului orașului, unde spun că „asfaltarea a ajuns doar de alegeri“. „În cartierul 1 Mai, în Insulă, cum i se mai spune, marea asfaltare din 2016, de dinaintea alegerilor locale, s-a făcut doar pe o străduță și nici aceea finalizată. În rest, toate aleile sunt pline de gropi. Întrebarea este: ce face primăria pentru noi?“, este mesajul primit de la un cititor. În programul de reparații a străzilor pe anul 2017, prezentat de municipalitate, se menționează și reparații în cartierul 1 Mai, în „zona blocurilor cuprinse între strada Unirii și bulevardul 1 Mai“, unde s-ar încadra și străzile și aleile din Insulă.


Altă stradă ocolită la asfaltare ar fi Dimitrie Bolintineanu, după cum precizează alt cititor GdS. „Strada Dimitrie Bolintineanu are aproximativ 400 de metri și, atenție, a fost reparată, chipurile, în toamna anului 2015 prin scoaterea pietrei cubice și repavată cu aceeași piatră, rezultatul fiind deplorabil, la mai puțin de cinci luni. Vorbim de o stradă ocolită de atâția ani de campaniile de asfaltare-cârpire din zonă. S-a asfaltat Bujorului, Matei Millo, Eroilor (parțial), Vlad Țepeș, dar strada noastră, a «pălmașilor» bun-platnici de impozite la primărie, arată precum una din secolul XIX“, ne-a scris Ovidiu Ciurezu. Strada Dimitrie Bolintineanu figurează la primărie cu sistem rutier din piatră cubică și nu apare pe lista cu străzile care vor fi asfaltate anul acesta, pe acordul-cadru de reparații, și nici pe lista cu cele 87 de străzi care vor fi modernizate începând de anul viitor.