Acasă Local Dolj Scandalul „Tel Drum“ de la Craiova, în faza urmăririi penale

Scandalul „Tel Drum“ de la Craiova, în faza urmăririi penale

-

Scandalul „Tel Drum“ a fost trecut sub tăcere. Cine își asumă răspunderea penală? (Foto: arhiva GdS)
Scandalul „Tel Drum“ a fost trecut sub tăcere. Cine își asumă răspunderea penală? (Foto: arhiva GdS)

Dosarul „Tel Drum“ de la Craiova are o miză uriașă. 8,9 milioane de euro ar fi trebuit să returneze primăria către UE, dacă lucrările de reabilitare executate pe strada Râului nu erau recepționate înainte de 31 octombrie 2016. Drumul a început să crape după terminarea lucrărilor, dar primăria a trecut peste Inspectoratul în Construcții, care cerea o expertiză, și a făcut recepția (24 iunie 2016). Descoperind lucrări fără autorizație, inspectorii au sesizat Parchetul. Oamenii legii au dispus deja începerea urmăririi penale „in rem“ în acest dosar.

La sfârșitul anului 2013 (5 noiembrie), Primăria Craiova a atribuit un contract în valoare totală de 40 de milioane de lei (8,9 milioane de euro) fără TVA din fonduri UE, pentru reabilitarea a trei străzi importante din oraș: Caracal, Bariera Vâlcii și Râului. Licitația, la care au participat 12 asocieri de firme, a fost câștigată de un consorțiu condus de Tel Drum SA, firmă care în ultimul timp a fost abonată la contracte cu statul. Societatea are patronat anonim, capitalul social fiind divizat în 955.000 de acțiuni la purtător. În spațiul public însă, se spune că Tel Drum este controlată prin interpuși de Liviu Dragnea, șeful PSD. Lucrările pe strada Râului au demarat pe 26 martie 2014, având ca termen de finalizare 18 luni. În final, au durat 27 de luni, fiind recepționate în 24 iunie 2016, cu obiecții din partea primăriei doar în ceea ce privește spațiul verde care separă sensurile de mers. În timpul recepției lucrărilor, s-a decoperit că pe un tronson de circa doi kilometri, în sensul dinspre intersecția cu strada Tabaci către strada Brestei, au apărut crăpături transversale și longitudinale, pe care constructorul le-a astupat cu mastic. Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC) a recomandat respingerea recepției și efectuarea unei expertize tehnice, pentru a afla cauza fisurilor. Primăria a ignorat recomandarea ISC, a recepționat strada și a dat-o în exploatare. Ulterior (21 septembrie 2016), ISC a făcut un control și a descoperit lucruri extrem de grave. Inspectorii spun că lucrări importante executate în perioada mai – octombrie 2015 au fost realizate fără autorizație de construire.
Concret, este vorba despre fundația de balast (tronson I, II, III – parțial), stratul de bază din mixturi asfaltice (tronson I, II), dar și părți însemnate din lucrările efective la tronsoanele I, II și III de pe strada Râului. Acoperirea canalului și betonarea pistelor pentru bicicliști au fost și ele executate fără autorizații.

Miza scandalului: returnarea a 8,9 milioane de euro către UE

În urma controlului de pe strada Râului, ISC a făcut o sesizare penală (28 septembrie 2016) către Parchetul de pe lângă Judecătoria Craiova, iar ulterior (4 octombrie 2016) cazul a ajuns la Poliția Municipiului Craiova (Serviciul Investigații Criminale), pentru cercetări. În dosarul penal constituit (nr. 12712/P/2016) s-a dispus începerea urmăririi penale „in rem“ (față de faptă) pentru „executarea de lucrări de construcții fără autorizație“, infracțiune prevăzută de Legea nr. 50/1991 privind construcțiile. Textul de lege invocat (art. 24, lit. a) spune că executarea fără autorizație de construire ori cu nerespectarea acesteia a mai multor tipuri de lucrări, printre care și cele privind „reabilitarea căilor de comunicație de orice fel“ (art. 3, alin. 1, lit. c) constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la trei luni la un an sau cu amendă.
Surse bine informate ne-au dezvăluit că miza scandalului o constituie cele 8,9 milioane de euro, care ar fi trebuit returnate de beneficiar (primărie) dacă lucrarea nu era recepționată la timp. Potrivit Agenției de Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Vest Oltenia, ultimul act adițional încheiat între municipiu și Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) fixa ca termen limită pentru funcționalitatea proiectului data de 31 octombrie 2016. Or, cele trei străzi reabilitate în cadrul proiectului au fost recepționate separat, în 24 noiembrie 2014 (Caracal), 24 iunie 2016 (Râului) și 22 iulie 2016 (Bariera Vâlcii). În concluzie, trecând peste recomandările ISC privind expertiza și producând un dosar penal, primăria a recepționat (cu obiecții minore) strada Râului înainte de termenul limită. Expertiza și schimbarea soluției tehnice ar fi dus la întârzierea recepției, iar returnarea banilor către UE ar fi provocat un scandal public de proporții și un conflict comercial între primărie și Tel Drum. La vremea respectivă, primarul Lia Olguța Vasilescu nu a suflat o vorbă despre problemele grave descoperite pe strada Râului. Câteva luni mai târziu, primarul a primit un portofoliu de ministru și a plecat la București. Chiar dacă pe hârtie proiectul UE a fost finalizat cu succes, în realitate lucrurile nu stau așa. Cine își asumă răspunderea penală?

ȘTIRI VIDEO GdS