Comercianții trebuie să utilizeze case de marcat cu jurnal electronic abia începând cu 1 ianuarie 2018 (marii contribuabili), respectiv 1 august 2018 (contribuabilii mici). Conturile poprite de Fisc trebuie deblocate în aceeași zi în care s-au plătit banii. Termenul de aplicare a Legii falimentului personal s-a amânat încă o dată.
Guvernul a adoptat, săptămâna trecută, o ordonanță de urgență prin care modifică termenul de intrare în vigoare a mai multor acte normative care se referă la mediul de afaceri. Astfel, nu se mai aplică de la 1 ianuarie 2017 obligația legală de a se comercializa doar case de marcat cu jurnal electronic, în locul celor cu jurnal pe rolă de hârtie, care se comercializează acum. Până la această dată, executivul nici nu stabilise normele tehnice de avizare pentru noile case de marcat cu jurnal electronic, astfel că măsura comercializării acestora de la începutul anului 2017 era imposibil de realizat.
Nici normele de avizare tehnică a noilor case de marcat nu au fost adoptate încă, iar până la această dată nu se cunoaște soluția tehnică prin care casele de marcat vor putea fi conectate la serverele ANAF, spunea în urmă cu două săptămâni un comerciant de case de marcat din Craiova.
Comercianții și distribuitorii de case de marcat au la dispoziție încă nouă luni pentru a se pune la punct cu noile tehnologii, conform ordonanței de urgență aprobată zilele trecute în guvern. Se amână până la 1 octombrie 2017 termenul de la care comercianții care își deschid noi magazine sau le extind pe cele existente sunt obligați să cumpere doar case cu memorie pe jurnal electronic. Termenele privind obligativitatea utilizării doar a caselor de marcat cu jurnal electronic sunt următoarele: 1 ianuarie 2018 – pentru contribuabilii mari; 1 aprilie 2018 – pentru contribuabilii mijlocii; 1 august 2018 – pentru micii contribuabili.
Comercianții erau nemulțumiți de adoptarea măsurii schimbării caselor de marcat cu rolă de hârtie cu cele noi, cu jurnal electronic, care să se conecteze la serverele ANAF, pentru că pe lângă efortul financiar pe care îl presupune noua investiție, ei trebuie să aibă și conexiune la internet în magazine. ANAF vrea să știe în orice moment ce produse au fost vândute pe fiecare bon fiscal. Comercianții spuneau că, momentan, nu există soluții tehnice de stocare a datelor extern, probabil pe un SD card, pentru că sunt magazine care au mii de repere și vând mii de produse zilnic, fapt ce face aproape imposibilă stocarea datelor, în condițiile actuale.
Conturile trebuie deblocate în câteva ore de la efectuarea plății
Pe lângă faptul că Fiscul nu mai are voie să facă poprire pe mai multe conturi ale debitorului, guvernul a stabilit și termenul în care trebuie să se deblocheze contul debitorului. Dacă acum se deblochează conturile în interval de cinci-zece zile de la data efectuării plății datoriei, timp în care activitatea firmei era blocată, de acum înainte conturile trebuie deblocate în interval de câteva ore de la momentul la care se face plata datoriei. Solicitarea de deblocare rapidă a conturilor a venit de la mediul de afaceri.
Din 2017, organele fiscale centrale și locale au voie să instituie poprire pe un singur cont al debitorului, de regulă pe cel care are bani, și nu mai pot proceda ca până acum, să blocheze toate conturile deținute de firma sau de persoana fizică debitoare. De asemenea, ANAF nu mai poate popri de trei-patru ori suma datorată de debitor, ci doar o singură dată, având în vedere că acum Fiscul are posibilitatea să vadă în care din conturi are debitorul bani.
Legea insolvenței personale, amânată
A fost amânat cu șapte luni termenul de aplicare a Legii nr. 151/2015 privind insolvența personală, numită și Legea falimentului personal, care ar fi trebuit să intre în vigoare tot la începutul lui 2017, însă va deveni aplicabilă de la 1 august 2017, după amânări succesive. Și de data aceasta, motivul amânării aplicării legii este acela că statul se află în „imposibilitatea aplicării procedurii administrative de insolvență pe bază de plan de rambursare și a procedurii simplificate de insolvență, în condițiile inexistenței, respectiv subdimensionării structurilor administrative de implementare“. În acest sens, în intervalul până la 1 august 2017, se încearcă înființarea a 42 de comisii de insolvență la nivel teritorial, care să conțină și aparatul tehnic necesar. În intervalul amintit trebuie adoptate și normele de aplicare a legii. Potrivit acesteia, o persoană care nu mai face față plății datoriilor poate intra în faliment personal, însă este urmărită de creditor între trei și cinci ani după ce trece data-limită de aplicare a planului de redresare personală, interval în care veniturile persoanei fizice sunt repartizate chiar de către creditor.
Aplicarea Legii falimentului personal a fost grăbită de bănci, care au văzut actul normativ ca pe o alternativă la mult controversata Lege a dării în plată, în sensul că pentru bănci era mai avantajos ca un debitor să apeleze la Legea insolvenței personale decât să decidă să dea casa în plată către instituția de credit.
Termenul de plată a impozitelor la Fisc, 21 decembrie
Conform Codului de Procedură Fiscală, în luna decembrie, ultima zi de plată a impozitelor și contribuțiilor către ANAF este astăzi, 21, față de termenul normal de plată al unei luni obișnuite, care este ziua de 25. Tot până pe 21 decembrie trebuie să fie depuse și declarațiile fiscale la ANAF. Termenul se decalează atât pentru persoanele fizice, cât și pentru cele juridice. Potrivit directorului executiv al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice (DGRFP) Craiova, Mihai Antonescu, „contribuabilii din regiune au început de câteva zile să achite obligațiile fiscale aferente lunii noiembrie, având în vedere că termenul de plată este până miercuri. Conform Codului de Procedură Fiscală, dacă data de 21 decembrie este într-o zi nelucrătoare, atunci se devansează termenul de plată în prima zi lucrătoare înainte de data de 21“.