Guvernul a introdus pe lista de priorități Autostrada Oltenia, care va fi realizată cu fonduri UE în perioada 2018 – 2020. Autostrada poartă indicativul A12, iar costurile sunt estimate la 900 de milioane de euro. Inițial, proiectul a fost lansat ca parteneriat public-privat în 2013 de guvernul Victor Ponta, dar s-a dovedit un mare eșec și fusese abandonat. Citiți în cele de mai jos cum s-a ajuns la actuala soluție, la care nimeni nu se mai aștepta.

Veste extraordinară pentru locuitorii Olteniei! Guvernul tehnocrat condus de Dacian Cioloș a modificat prin ordonanță de urgență Master Planul General de Transport (MPGT) al României și a introdus pe lista de priorități Autostrada Craiova – Pitești, care va fi realizată cu fonduri UE în perioada 2018-2020. Potrivit documentului, autostrada poartă indicativul A12, are o lungime de 124 km și o valoare estimată de circa 900 de milioane de euro, banii provenind din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR). Tot din fonduri UE vor fi realizate și centurile ocolitoare pentru localitățile Slatina și Balș. Prima etapă va începe peste doar câteva zile (1 noiembrie), când Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va scoate la licitație studiul de fezabilitate (SF) al viitoarei autostrăzi.
Pentru a vedea cum s-a ajuns la această soluție, în cele de mai jos vom face o scurtă recapitulare a celor mai importante date referitoare la proiect. Planuri pentru un drum expres/autostradă Craiova – Pitești datează încă din 2007, dar studiile realizate atunci nu au avut nici o finalitate. Autostrada a devenit în 2013 marea promisiune făcută oltenilor de guvernul PSD, condus de Victor Ponta. În primăvara acelui an (9 martie), Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a lansat la licitație proiectarea, construcția, finanțarea, întreținerea și operarea Drumului Expres/Autostrăzii Craiova – Pitești, în lungime de 124 km.
Guvernul voia să realizeze autostrada prin parteneriat public-privat (PPP), metodă aplicată și în cazul proiectului Comarnic-Brașov. Varianta finală (drum expres sau autostradă) urma să rezulte după „dialogul competitiv“ cu candidații preselectați. Soluția era riscantă, deoarece România nu avea ca precedent autostrăzi construite prin PPP. Concret, o firmă privată finanța investiția, apoi își recupera banii și făcea profit din taxa de tranzit. Autoritățile au anunțat că discută cu firme interesate din Franța, Spania, Austria, Italia, Turcia, Grecia și China. Timp de trei ani,
CNADNR nu a reușit să depășească faza de dialog competitiv și să anunțe un câștigător. Proiectul s-a dovedit un eșec răsunător, pe care guvernul Ponta s-a temut să-l anunțe. Autostrada Craiova – Pitești devenea, în aceste condiții, o misiune imposibilă.

Alege TV și GdS au sprijinit Autostrada Oltenia

Autostrada Craiova - Pitești prinde viteză pe fonduri europene
Autostrada Craiova – Pitești prinde viteză pe fonduri europene

Pe parcursul anului 2015, Alege TV și Gazeta de Sud s-au implicat în demersurile pentru o autostradă a Olteniei. Împreună am realizat campania „Drumuri pentru Oltenia“, care a adus la aceeași masă parlamentarii din regiune, mediul de afaceri și societatea civilă. Grupul pentru Oltenia s-a reunit pentru prima dată la Prefectura Dolj, pe 7 iunie 2015. Cei prezenți au redactat o scrisoare comună către Bruxelles, prin care cereau Comisiei Europene (CE) introducerea în MPGT și finanțarea din fonduri UE a unei autostrăzi Craiova – Lugoj, care să lege Oltenia de Europa. În campanie a intrat și Consiliul de Dezvoltare Regională (CDR) Sud-Vest Oltenia care a trimis o scrisoare către CE. Nesusținută de guvern, inițiativa nu s-a materializat. Mai mult, în 10 iulie 2015 Victor Ponta a semnat acordul privind Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020, iar între proiectele finanțabile nu se găseau Craiova – Lugoj sau Craiova – Pitești. În 28 noiembrie, Grupul pentru Oltenia s-a reunit din nou și a luat în discuție și problema autostrăzii Craiova – Pitești. Cu această ocazie, s-a vorbit despre schimbarea strategiei PPP și finanțarea autostrăzii din fonduri bugetare. Parlamentarii participanți la dezbatere s-au angajat să condiționeze votarea bugetului de stat pe 2016 de alocarea de fonduri pentru Autostrada Olteniei, fie pentru tronsonul Craiova – Lugoj, fie pentru Craiova – Pitești. Se pare că au reușit, pentru că în bugetul pe 2016 au fost prevăzute 1,5 milioane de euro pentru SF-ul proiectului Craiova – Pitești, care va fi scos la licitație peste câteva zile.
Autostrada cerută cu insistență și de americanii de la Ford se îndrepta astfel spre o soluție fezabilă. Demersurile făcute de grupurile de lobby din Oltenia se pare însă că au avut un efect mai mare decât cel sperat. Autostrada Oltenia a fost inclusă în MPGT în cadrul proiectelor finanțabile UE, prin FEADR. Guvernul Cioloș a reușit, pe tăcute, să facă ceea ce guvernul Ponta promisese cu mare zgomot.

Bogdan GROȘEREANU
Lucrează din 2001 în presa scrisă și abordează subiecte diverse cum ar fi evenimentele, subiectele sociale, cele legate de administraţia locală, de politică, economie, dar şi investigație. A urmat traininguri pe jurnalism social, politic, acces la informaţii şi investigație, în special cele prin intermediul Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Rise Project.