10.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljJaful de la Craiova Culturală, confirmat de Curtea de Conturi

Jaful de la Craiova Culturală, confirmat de Curtea de Conturi

Vlad Drăgulescu (stânga) şi Antoniu Zamfir au fost preşedinţii asociaţiei, giraţi de primarul Olguţa Vasilescu
Vlad Drăgulescu (stânga) şi Antoniu Zamfir au fost preşedinţii asociaţiei, giraţi de primarul Olguţa Vasilescu

Primăria Craiova și Asociația Craiova Capitală Europeană a Culturii 2021 au cheltuit ilegal un milion de euro și au încălcat flagrant toate legile în domeniu prin modul discreționar în care au aruncat pe fereastră bani publici. Aceasta este concluzia Camerei de Conturi Dolj, care a realizat în acest an un control prin sondaj atât la primărie, cât și la asociație. Auditorii Camerei au descoperit că acestea au cheltuit banii în mod netransparent, nu au respectat legea privind achizițiile publice, finanțele publice locale și legile care reglementează activitatea și finanțarea asociațiilor, și prezintă detalii pe care primăria le-a ținut ascunse în toți acești ani, în ciuda insistențelor GdS de a le face publice. Din raport aflăm, de exemplu, că primăria l-a plătit pe unul dintre consultanți cu aproape 15.000 de euro pe lună (220.000 de euro valoarea totală a contractului) pentru a concepe strategia prin care Craiova dorea să câștige concursul pentru capitală europeană a culturii în 2021. Rezultatul: un eșec răsunător. Craiova a fost descalificată de comisia de experți internaționali, deoarece a avut un proiect foarte slab.

Camera de Conturi a confirmat ceea ce GdS a sesizat în nenumărate rânduri în ultimii ani. Primăria Craiova și asociația și-au bătut joc de un milion de euro din bani publici pe care i-au aruncat pe onorariile piperate ale consultanților străini, pe cumpărarea reclamei în presa apropiată primarului Olguța Vasilescu, pe realizarea unui film de prezentare a orașului și a unui site, precum și pe o serie de evenimente culturale care au avut prea puțină legătură cu tema competiției „Capitală Europeană a Culturii 2021“. Camera de Conturi a descoperit un haos greu de imaginat în contabilitatea asociației patronate în principal de Primăria Craiova, în care plățile s-au făcut după bunul plac al conducătorilor ei și într-un total dispreț față de lege. Cu acordul primăriei, asociația a încălcat legea în privința majorității evenimentelor pe care le-a organizat, începând cu plata consultanților străini, continând cu chermeza de la Bruxelles și cazările și mesele la hotelurile din Craiova, și apoi cu Balul Ambasadorilor de la Atheneul Român din București.

Citiţi şi:

„Craiova Culturală“, finanțată nelegal? (Februarie 2015)
Craiova, între incompetenţă şi hoţie (Februarie 2016)
Craiova Capitală Culturală, afacere dubioasă de un milion de euro (Februarie 2016)

Haosul din contabilitate

Raportul Camerei de Conturi trebuie analizat din două perspective: una în care auditorii spun că milionul de euro a fost cheltuit ilegal și netransparent din start, și alta în care, din această sumă, câteva sute de mii de lei nu pot fi justificate cu documente valide. Asociația Craiova Capitală Europeană a Culturii 2021 a primit alocații bugetare de la Primăria Craiova în perioada 2013-2015 în sumă totală de 4,6 milioane de lei, din care 1,2 milioane în 2015, 2,4 milioane în 2014 și un milion de lei în 2013. O primă concluzie a auditorilor arată că „din verificarea documentelor prezentate s-a constatat că înregistrarea în contabilitate nu s-a efectuat, în toate cazurile, în mod cronologic și sistematic, prin respectarea conturilor contabile și a succesiunii documentelor după data de întocmire sau de intrare. Au fost identificate cazuri de operațiuni economico-financiare care nu au fost consemnate în momentul efectuării lor, fiind înregistrate cu întârziere sau la momentul plății“. Camera oferă următorul exemplu la acest capitol. „În perioada 2013-2015 au fost identificate plăți în sumă de 329.742 de lei pentru confecționarea unor statui a căror contravaloare nu se regăsește înregistrată în evidența financiar-contabilă. Activele nu se regăsesc înregistrate în evidența contabilă, deși potivit art. 43, alin. 1 al OG 26/2000, bunurile achiziționate sau edificate din bani publici trebuie înregistrate separat în evidențele contabile ale asociației. De menționat că pentru executarea unei statui din bronz, Statuie Ecvestră, s-au efectuat plăți de 75.743 de lei, din care 49.730 de lei drepturi de autor concepție statuie și 26.000 de lei plătiți în avans pentru lucrarea «turnare în bronz statuie» plătită parțial, care nu este recepționată nici până la momentul controlului“, spune raportul.

Sarabandă de încălcări ale legii

În ceea ce privește documentele justificative care au stat la baza înregistrării unor plăți/cheltuieli în contabilitate, Camera de Conturi a constatat următoarele probleme: documentele justificative (statele de salarii, NIR-uri) nu poartă toate semnăturile persoanelor responsabile, documentele care au stat la baza înregistrărilor în contabilitate nu furnizează, în majoritatea cazurilor, toate informațiile prevăzute de normele legale, respectiv conținutul operațiunii economice și, atunci când este necesar, temeiul legal al efectuării acesteia, date cantitative și valorice, nu s-au întocmit, în toate cazurile, referate de necesitate, note de recepții, bonuri de consum, procese-verbale de primire, documente care să ateste consumul în scopul activității asociației, iar cele pentru care s-au întocmit nu au număr intern de înregistrare și nu poartă semnătura persoanelor responsabile“, spune raportul, în care este prezentat următorul exemplu: trei facturi din perioada 1-3 mai 2014 pentru care nu există documente justificative, respectiv referate de necesitate care să ateste că materialele consumate sunt în scopul activității asociației, iar notele de recepție și bonurile de consum nu poartă semnătura persoanelor responsabile. „De menționat că entitatea (asociația – n.r.) nu a prezentat proceduri interne formalizate privind completarea formularelor financiar-contabile. De asemenea, asociația nu dispune de proceduri interne aferente activității financiar-contabile și nici politici contabile formalizate (…) având drept consecință, în cazul de față, imposibilitatea justificării necesității și efectuării unor categorii de cheltuieli. S-au încălcat OMEF 3512/2008, Legea 82/1991și OG 26/2000 (…) Valoarea estimată a abaterilor financiar-contabile este de 1.282.570 de lei, din care 6.540 de lei contribuții, dobânzi și penalități neînregistrate în evidența contabilă la 31.12.2015. Situațiile financiare întocmite de asociație la data de 31.12.2015 nu oferă o imagine fidelă și clară“, este concluzia Camerei la acest capitol. Persoanele care au fost desemnate președinți ai asociației de-a lungul timpului au dat vina pentru aceste nereguli pe lipsa de personal și a studiilor de specialitate în domeniu.

Cazare și masă fără documente justificative

Toate activităţile culturale organizate de Asociaţia Craiova Capitală Europeană a Culturii 2021, finanţate din banii primăriei, s-au făcut cu încălcarea legii (Foto: arhiva GdS)
Toate activităţile culturale organizate de Asociaţia Craiova Capitală Europeană a Culturii 2021, finanţate din banii primăriei, s-au făcut cu încălcarea legii (Foto: arhiva GdS)

Raportul Camerei atinge apoi problemele grave ale asociației referitoare la cheltuirea milionului de euro în perioada 2013-2015. La capitolul „calitatea gestiunii economico-financiare“, auditorii spun că au identificat erori/abateri de la legalitate și regularitate. „Finanțările din perioada 2013-2015 de la primărie s-au acordat fără a avea la bază, conform prevederilor legale, un contract încheiat între UATM Craiova și asociație, în condițiile în care asociația a transmis cu întârziere rapoartele anuale de activitate către primărie și fără o justificare a sumelor cheltuite“. Conform legii, „cheltuielile eligibile vor putea fi plătite în baza unui contract de finanțare neambursabilă numai în măsura în care sunt justificate și oportune și au fost contractate în anul bugetar în care se desfășoară contractul. Entitatea a evidențiat în conturi de cheltuieli sau de materiale diverse achiziții de servicii și/sau materiale pentru care a efectuat plăți în afara prevederilor legale, în sumă estimativă de 300.000 de lei din sumele alocate de la bugetul local“, spune Camera, care apoi concluzionează: „Nu s-a respectat transparența utilizării fondurilor publice după cum urmează: asociația nu a utilizat procedurile de achiziție și alte reglementări ale OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică. De asemenea, asociația nu a instituit nici o procedură operațională proprie în domeniul achizițiilor de servicii și bunuri; s-au decontat cheltuieli de cazare și masă în sumă estimativă de 130.095 de lei, pentru care nu au fost prezentate toate documentele justificative, respectiv menționarea numelor tuturor persoanelor cazate, calitatea acestora, datele de identificare, durata cazării și a tarifului“.
Raportul enumeră mai multe exemple în care s-au decontat sume importante pentru cazare, masă și deplasare fără documente justificative. Este vorba despre „decontare cazare pentru 10 camere Triconf SRL Craiova în sumă de 1.650 de lei, pentru care nu au fost prezentate documente justificative, adică referat de necesitate, evenimentul cultural, nume etc.; cheltuieli cazare și masă de 7.772 de lei pentru Intercambio Company SRL din Craiova fără referat, listă cu numele persoanelor cazate, scopul, ordinul de deplasare care să ateste realitatea sumelor datorate. De menționat este și faptul că, din alte documente prezentate, reiese că persoana înscrisă la rubrica «numele delegatului», nu se afla în țară la acea dată; decontarea unor cheltuieli de deplasare în sumă de 2.341 de lei, decontare contravaloare joc artificii către Fungus SRL Craiova în sumă de 6.200 de lei, plata a 555 de lei către președintele asociației pentru cheltuieli diverse fără documente atașate“.

15.000 de euro pe lună plătiți consultantului De Maere

Camera a descoperit probleme și la contractul prin care asociația a plătit din banii primiți de la primărie unuia dintre consultanții străini, Jan de Maere, nu mai puțin de 220.000 de euro într-un singur an pentru „servicii de cercetare și servicii conexe de consultanță în domeniul cultural“. Auditorii spun că s-au efectuat plăți „fără respectarea unor înțelegeri sau clauze contractuale, precum și fără existența documentelor justificative care să ateste exactitatea și realitatea sumelor datorate fără a se face dovada efectuării acestora în scopul activității asociației“. Concret, este vorba despre „plata în plus a unor sume peste cele convenite în contractul de consultanță 79/14/08/2014 încheiat cu domnul Jan de Maere având ca obiect efectuarea de servicii de cercetare și servicii conexe de consultanță în domeniul cultural. Astfel, conform contractului atribuit în mod direct «pe parcursul unei luni calendaristice pot exista doar zile suplimentare de muncă/studiu la birou ce se pot substitui zilelor de misiune în România fără a depăși însă niciodată suma totală de 14.630 de euro/lună achitată prestatorului. Suma totală maximă aferentă activităților prestate va fi astfel, între august 2014 și sfârșitul lui august 2015, de: 13×14.630 de euro = 190.190 de euro. Această sumă aferentă zilelor de lucru în Craiova și în deplasare, la care se adaugă impozitul de 16% reținut la sursă (în total suma brută de 220.620 de euro) se poate plăti în lei, la 10 zile lucrătoare, după primirea memoriului prestatorului, după fiecare perioadă de lucru». Din verificarea prin sondaj, s-a constatat efectuarea unor plăți în plus în sumă estimată de 33.956 de lei prin decontarea unor sume peste valoarea maximă lunară stabilită de 14.630 de euro/lună și prin calcularea eronată a impozitului pe venit prin folosirea unei cote de 19% în loc de cea convenită în contract, de 16%“, spune Camera, care apoi detaliază: „Factura 5 pentru luna decembrie 2014 întocmită și transmisă de Jan de Maere, în sumă de 18.123 de euro, din care 15.230 de euro pentru activitatea prestată pentru decembrie 2014, depășind cu 600 de euro suma maximă lunară, și 2.893 de euro sumă calculată eronat prin utilizarea unei cote de 19% în loc de 16%, la o bază de calcul de 15.230 de euro în loc de 14.630 suma maximă. Asociația a plătit în plus către prestator 600 de euro și către bugetul statului 553 de euro. De menționat este și faptul că în contract este stipulat faptul că «legea ce se aplică prezentului contract este legea română», pe cale de consecință, acest act bilateral încheiat cu persoane nerezidente trebuia înregistrat la ANAF în vederea înscrierii în Registrul contractelor/documentelor care justifică prestările de servicii pe teritoriul României“. În concluzie, atât de slab pregătiți au fost cei de la asociație, încât au crezut că impozitul pe venit este de 19% în loc de 16% și au plătit bani în plus atât lui De Maere, cât și statului care, acum, trebuie să returneze sumele primite necuvenit.

Bani plătiți în plus pentru chermeza de la Bruxelles

Bani s-au plătit nejustificat și pentru cheltuieli de deplasare în Bastia – Franța (20.115 lei), vizită efectuată în perioada 3.01-13.01 2015, deși în invitația 290/12.12.2014 se precizează că toate cheltuielile legate de această deplasare vor fi suportate de partea franceză. La fel s-a întâmplat și în privința celebrei chermeze de la Bruxelles, din perioada 26.11-29.11.2014. „Astfel, conform referatului 122/14.10.2014 întocmit de președintele asociației cităm: «Asociația a primit o invitație din partea ambasadorului României în regatul Belgiei și din partea domnului G.G., președintele Cercle Royal Gaulois din Bruxelles, de a organiza un dineu oltenesc în preajma Zilei Naționale a României, la clubul Cercle Royal“. Menționăm că reprezentanții clubului au pus la dispoziție sala fără implicație financiară din partea asociației. Tot în referat se menționează că ”este în intenția noastră (a participanților) să acoperim majoritatea costurilor generate de această deplasare din fonduri private“. Din verificarea documentelor a reieșit că asociația a efectuat plăți în sumă totală de 140.605 lei pentru această deplasare, integral din fonduri publice, din care: 119.568 de lei către SC Tropical Tour – contravaloare bilete de avion, servicii de cazare, închiriere sală conferință, masă, transfer aeroport hotel etc. și 21.037 de lei către Cercle Royal, reprezentând «masă» și «băuturi» pentru un număr de 85 de persoane de naționalitate română. Urmare analizei documentelor, controlul a constatat că a fost plătită în plus suma estimată de 7.562 de lei, reprezentând închiriere sală conferință“, concluzionează Camera de Conturi.

Balul Ambasadorilor – nelegalitate de 100.000 de lei

Cea mai mare sumă plătită nelegal de asociație are legătură cu la fel de cunoscutul Bal al Ambasadorilor de la Atheneul Român, din noiembrie 2013, la care a participat și fostul prim-ministru Victor Ponta. Camera de Conturi a constatat că asociația din Craiova a sponsorizat nelegal cu 100.000 de lei acest eveniment, banii intrând în contul unei alte asociații din București. „În 12.09.2013, asociația, în calitate de sponsor, a încheiat cu Asociația/Fundația Partenerilor Diplomați Români, cu sediul în București – beneficiar un contract de sponsorizare având ca obiect susținerea festivalului/evenimentului «România de Mâine – Micii Ambasadori ai Culturii Românești», ce se va desfășura în perioada 27 noiembrie 2013 la Atheneul Român, cu o sumă de 100.000 de lei. Conform prevederilor legale și statutului, asociația poate doar primi donații, subvenții, sponsorizări, în condițiile legii, dar nu poate face sponsorizări către alte entități (OG 26/2000, OG 51/1998, Legea 350/2005). În concluzie, sponsorizarea altei entități cu suma de 100.000 de lei nu a respectat prevederile legale și nu poate fi considerată cheltuială eligibilă“, a explicat Camera, care a pus acest lucru pe seama nerespectării prevederilor legale, a managementului necorespunzător al cheltuielilor și a nerespectării recomandărilor făcute în rapoartele întocmite de comisia de cenzori. Întrebat despre acest lucru, președintele de atunci al asociației, Vlad Drăgulescu, a motivat că acel contract era unul de parteneriat, nu de sponsorizare. Camera de Conturi nu a înghițit exlicația. „Răspunsul nu este de natură să modifice abaterea. Legea prevalează, iar reglementările legale trebuie respectate neexonerând asociația, chiar și în situații de notorietate, de a se asigura că deține documente doveditoare“, se arată în raport.

Peștele de la cap se-mpute

Auditorii Camerei de Conturi Dolj au verificat și Primăria Craiova ca principal finanțator din bani publici a activității asociației și au descoperit că și aceasta a încălcat grosolan legea. Camera a constatat că nici până la data controlului (iulie 2016 – n.r.) primăria nu înregistrase la Fisc asociația ca ordonator terțiar de credite, așa cum stabilise Consiliul Local, că nu a încheiat un contract pe baza căruia să-i vireze milionul de euro și că nu a verificat cum au fost cheltuiți banii. „Deși CL Craiova a hotărât ca asociația să devină ordonator terțiar în cadrul UATM Craiova, DGRFP Craiova (Fiscul regional – n.r.) precizează că până în prezent (5.07.2016) nu există demersuri desfășurate de UAT Craiova privind înregistrarea asociației ca ordonator terțiar. Nepunând în aplicare HCL Craiova 488/2013, UATM Craiova a acordat în perioada 2013-2015 finanțare nerambursabilă fără a avea la bază un contract încheiat între autoritate și asociație, așa cum prevede legea, și fără să verifice legalitatea cheltuirii sumelor acordate, respectiv dacă plățile s-au efectuat în baza documentelor justificative și dacă contractele au fost atribuite în baza OUG 34/2006. Obligativitatea încheierii unui contract pentru alocarea sumelor nerambursabile este prevăzută atât de Legea 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități non-profit, cât și în OG 51/1998 privind îmbunătățirea sistemului de finanțare a programelor, proiectelor și acțiunilor culturale. UATM Craiova a alocat sume semnificative în perioada 2013-2015 în mai multe tranșe doar în baza unor fundamentări întocmite sumar pentru aceste sume solicitate, iar ulterior nu a solicitat documente financiar-contabile pentru a efectua controlul legalității plăților făcute de asociație“, a arătat Camera de Conturi.

Raport bun de o anchetă penală

Haosul și încălcarea legii i-au uimit pe auditori, care au concluzionat că abaterile nu pot fi estimate, întrucât ele nu sunt de natură materială, și că deficiențele la nivelul asociației reprezintă consecințe ale modului necorespunzător de desfășurare a activității de audit intern la ordonatorul principal de credite, adică Primăria Craiova. În final, Camera de Conturi a recomandat primăriei și asociației să respecte legea privind atribuirea contractelor de achiziție publică pentru produsele, bunurile, lucrările sau serviciile achiziționate din fonduri publice nerambursabile, să intre în legalitate cu documentele, să recupereze banii de la cei care se fac răspunzători în cazul nejustificării cheltuielilor și să extindă cercetările asupra contractului pentru stabilirea prejudiciului (inclusiv beneficiile nerealizate) și să-l recupereze.
Raportul Camerei surprinde doar o parte din ilegalitățile comise de primărie și asociație, deoarece, așa cum scrie și în cuprinsul lui, verificările s-au făcut prin sondaj. Dimensiunea reală a pagubei nu a fost cuantificată încă, dar concluziile pot fi un punct de plecare pentru organele de anchetă și pentru toate celelalte instituții care supraveghează respectarea legilor pe care primăria și asociația le-au călcat în picioare cu bună știință.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS