În 2007, compania saudită care a preluat Electroputere SA se angaja să dezvolte și să producă la Craiova locomotive pentru export. Investitorii arabi au fost dați în judecată de stat pentru că nu au respectat clauzele contractuale. Activitatea de producție și reparații locomotive a fost preluată de grupul Grampet-GFR, deținut de magnatul Gruia Stoica. Grampet a produs deja o locomotivă de manevră diesel și a cerut OSIM înregistrarea unui model de tren automotor diesel.
Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) a acționat recent în judecată compania saudită Al-Arrab Contracting Company, pentru că aceasta nu a respectat clauzele contractuale asumate în 2007, atunci când a preluat pachetul majoritar de 62,8% din acțiunile Electroputere Craiova. Concret, prin planul de afaceri anexat contractului de privatizare, saudiții se angajau să dezvolte producția de locomotive pentru export și să creeze produse noi în domeniul energetic. „În planul de afaceri asumat de cumpărător prin contract, s-a prevăzut și realizarea pe o perioadă de cinci ani a unui plan de producție și vânzări pentru Divizia Vehicule Feroviare Urbane (VFU), care, conform documentelor prezentate, nu a fost realizat la nivelul prognozat. Societatea nu a dezvoltat activitatea de producție de locomotive și nu a atras know-how-ul necesar pentru dezvoltarea unor produse noi pentru sectorul energetic și cel de transport feroviar. Divizia VFU a înregistrat o scădere, atât pe piața internă, cât și pe cea externă, ca rezultat al neconcretizării propunerilor de afaceri“, se arată într-o informare AAAS, la solicitarea GdS.
Al-Arrab Contracting Company a fost chemată de AAAS, care a solicitat instanței să oblige investitorii la îndeplinirea planului de afaceri asumat prin contract, cu daune interese. Cauza se află pe rolul Judecătoriei Sectorului 1 București. Cele două părți mai au un proces în derulare, pentru penalități din cauza nerealizării la timp a investițiilor din anul III de contract. Pe fond, Al-Arrab Contracting Company a fost obligată să plătească daune de circa 290.000 de euro, hotărârea fiind cu apel.
Electroputere VFU – firma magnatului Gruia Stoica
Potrivit ultimului raport financiar (30 iunie 2015), Electroputere SA avea datorii totale de 422 de milioane de lei (96 de milioane de euro), datoriile curente nete fiind de 126 de milioane de lei. După preluarea activității de reparații locomotive de la Electroputere SA, compania patronată de Gruia Stoica (GFR) a înființat propria societate, Electroputere VFU Pașcani – o firmă specializată în fabricarea și repararea materialului rulant. Ulterior, aceasta a preluat și Reloc SA, o altă societate din Craiova specializată în repararea de locomotive. În 2013, Electroputere VFU a cerut înregistrarea la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) a unui model de locomotivă electrică – LDE 621 EGM. Ulterior, în colaborare cu Caterpillar Inc., societatea a dezvoltat modelul Terra Nova – o locomotivă diesel hidraulică de 120 CP, pentru manevră. În iulie 2014, noua marcă „Electroputere – Power Provider“, a fost înregistrată la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) pentru transformatoare, motoare și mașini unelte. În septembrie 2014, Electroputere VFU Pașcani a cerut la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) înregistrarea unui model de tren diesel automotor.
O istorie de peste 40 de ani
Primele locomotive electrice din țară au fost produse în 1967, sub licența concernului suedez ASEA, acestea fiind modele Co-Co, cu o putere de 5.100 kW. Cel mai mare beneficiar a fost compania Căile Ferate Române (CFR), care a comandat 932 de bucăţi, dar s-au făcut exporturi şi în Bulgaria – 45 de bucăţi şi China – două bucăţi. Concomitent, modelul de locomotive electrice (LE) a fost dezvoltat şi în Iugoslavia, la fabricile din Niş şi Rade Koncar – Zagreb (Croaţia). Ultima locomotivă nouă fabricată la Electroputere Craiova a ieşit pe poarta fabricii în 1991, având pe caroserie plăcuţele originale ASEA – Suedia.