Lucrările pe strada Bariera Vâlcii au fost reluate de două zile (Foto: GdS)

Firma care reabilitează strada Bariera Vâlcii din Craiova cu fonduri europene, SC Imob Lux Construct, are probleme financiare și penale. Fostul și actualul patron sunt cercetați de procurori într-un dosar în care au fost arestate mai multe persoane pentru spălare de bani printr-o schemă care a implicat mai multe societăți cu sediile în paradisuri fiscale. Așa se explică poate întârzirea finalizării proiectului din Craiova și certurile pe bani dintre Imob Lux și partenerul său de contract, SC Tel Drum, care i-au exasperat nu numai pe locuitorii din zonă, ci și pe oficialii primăriei care au aflat, de curând, că firma de construcții este în procedură de insolvență.

La începutul anului 2013, Primăria Craiova scotea la licitație proiectul de reabilitare a trei străzi importante din oraș: Caracal, Bariera Vâlcii și Râului. Suma estimată a contractului: 62,4 milioane de lei fără TVA (peste 17 milioane de euro). Bătălia între firme a fost dură. După luni de analiză, primăria a declarat câștigătoare asocierea de firme formată din Tel Drum – lider de asociere, Dancor Romconstruct, Imob Lux Construct și Garden Center Grup, care, din punctul de vedere al prețului solicitat, se situa undeva în afara podiumului. Firma a beneficiat, însă, de retragerea din cursă a anumitor societăți concurente. Una dintre ele a contestat, însă, rezultatul, iar procesul a ajuns până la Curtea de Apel Craiova, care a dat câștig de cauză primăriei, motiv de laudă pentru oficiali, care spun că procedura a fost făcută ca la carte. Drept urmare, lucrurile au rămas ca la început: condusă de Tel Drum, asocierea a câștigat contractul la începutul lunii noiembrie 2013, iar valoarea sa a fost de 50 de milioane de lei (11 milioane de euro). O dată semnate actele, firmele și-au împărțit lucrările între ele. Tel Drum a luat cea mai grea și mai bănoasă lucrare, cea de pe strada Râului, Dancor s-a ales cu strada Caracal, iar Imob Lux cu strada Bariera Vâlcii. Conform contractului, proiectul trebuia finalizat în 18 luni de la atribuirea contractului, adică luna mai 2015. Primii care și-au terminat treaba au fost cei de la Dancor, care au dat drumul în folosință spre finalul anului trecut. Pe Râului, lucrurile s-au complicat din cauza lucrărilor la canalizare pe Master Planul de Apă, după ce una dintre firmele angajate a intrat în insolvență. Patronii firmelor din zonă s-au plâns luni în șir că șantierul le distruge afacerile, dar, într-un final, a fost rezolvată și această problemă. Timpul trecea însă implacabil. Primăria dădea asigurări că întârzierea va fi recuperată. Au urmat alte probleme cu eternele și necunoscutele conducte de canalizare și apă potabilă din pământ pe care primăria uitase să le ia în calcul, așa că a fost nevoie de o minilicitație și pentru înlocuirea lor. Timpul nu ierta, însă. Tel Drum a reușit într-un final să asfalteze un fir de drum, iar lucrurile au trenat o perioadă, motivul fiind vremea defavorabilă. Văzând că li se apropie funia de gât, oficialii primăriei au pus biciul pe firmă, care a intrat cu lucrările și pe celălalt sens de mers, unde lucrează și în prezent. Pe partea opusă a orașului, tovarășii de contract, cei de la Imob Lux Construct, începuseră și ei lucrul la introducerea canalizării și a turnării asfaltului în Bariera Vâlcii, porțiunea cuprinsă între Centura de Nord și strada Rozelor. În total, circa 1,6 kilometri. Mai rămânea însă peste un kilometru de drum de reabilitat, dar sosirea verii lui 2015 dădea speranțe că se va finaliza până în toamnă. Fals. Șantierul a fost pustiu cât a fost vara de lungă din cauza disputelor pe bani între Tel Drum și Imob Lux pe care nici primăria nu le înțelegea, mai ales că ea plătise totul la timp. În loc de muncitori pe șantier, firmele aduceau în discuție probleme cu materialele și cu decontările financiare dintre ele.
După ultimatumuri repetate și amenințări cu rezilirea contractului din partea primăriei, Imob Lux s-a întors pe șantier de două zile, dar sub altă denumire, Imob Infrastructură, cu procurorii pe urmele ei și în stare de insolvență, pe care singură a cerut-o instanței. Cum a ajuns așa? Pentru că procurorii de la Parchetul de pe lângă Tribunalul București au descoperit o întreagă rețea de spălare de bani ai cărei beneficiari ar fi fost fostul patron al Imob Lux, Marin Dumitru, bun prieten cu primarul sectorului 5 din București, Marian Vanghelie, și actualul acționar al firmei, Victor Țene.

De la București la Craiova via paradisuri fiscale

În timp ce Primăria Craiova încă buchisea contractul proaspăt semnat cu asocierea condusă de Tel Drum, Imob Lux era radiată din Registrul Comerțului, în februarie 2014, pe motiv că acționarii doreau să mute sediul social din localitatea Bragadiru, județul Ilfov, în București. O dată transferul făcut, firma și-a schimbat și denumirea în SC Imob Infrastructură SRL. Câteva luni mai târziu, în septembrie, aveau să intre în scenă procurorii. Cincisprezece afaceriști, printre care un apropiat al primarului de la sectorul 5, Marian Vanghelie, au fost arestați pentru 30 de zile sub acuzațiile de evaziune fiscală și spălare de bani. Printre ei se regăsea Marin Dumitru, amicul primarului Vanghelie, care a primit într-o singură zi contracte de la Primăria Sectorului 5 în valoare de 20 de milioane de euro. Cele 15 persoane au fost acuzate că au spălat bani, prin intermediul unor documente false şi înregistrări contabile fictive, prejudiciul adus bugetului de stat ridicându-se la 42,4 milioane de lei. Potrivit presei centrale, Marin Dumitru fusese acționar fondator al Imob Lux Construct, pe care a cedat-o unei firme off-shore din statul american Delaware, Ferko Company Limited, ce era reprezentată legal de un alt partener de afaceri al lui Marian Dumitru, Liliana Elena Anghel. În 2010, firma a fost vândută lui Ellery Limited, un alt off-shore, dar din Insulele Seychelles, reprezentat de Victor Țene. Acesta, spre deosebire de șeful său, care fusese arestat preventiv, a scăpat doar cu măsura controlului judiciar. Potrivit procurorilor, după ce au încasat banii pentru reabilitarea termică a blocurilor din sectorul condus de Marian Vanghelie, cei doi au transferat în conturile a nouă societăți comerciale controlate de ceilalți inculpați 17 milioane de euro și au înregistrat în contabilitate achiziții fictive de la societăți comerciale cu comportament de tip fantomă către care au și transferat sumele de bani. Transferurile erau urmate, în aceeași zi sau cel mai târziu a doua zi, de retrageri în numerar de aceeași valoare sau de transferuri în conturile altor societăți comerciale cu comportament de tip fantomă. Toți banii transferați au ajuns prin persoane de încredere în posesia lui Marin Dumitru și Victor Țene, mai spun procurorii.
Problemele cu justiția nu l-au împiedicat pe Victor Țene să continue activitatea noii firme mutate în București, Imob Infrastructură, dar, în această vară, a făcut o mutare surpriză de care Primăria Craiova a auzit abia în luna august. Pe 6 iulie, Imob Infrastructură și-a cerut singură insolvența și a și obținut-o, instanța desemnând ca administrator judiciar o firmă de specialitate, iar ca administrator special un avocat. De la acest avocat au aflat și reprezentanții primăriei că firma este în insolvență, la o întâlnire în care i-au cerut să înceapă lucrul, altfel reziliază contractul. Practic, în acest moment, toți banii care intră sau ies din Imob Infrastructură nu mai sunt administrați de vechea conducere. Contactat telefonic, Victor Țene a declarat pentru GdS că insolvența nu va afecta lucrarea din Bariera Vâlcii. „Dacă mai este măsura controlului judiciar asupra mea, este o chestiune personală și nu o comentez. De asemenea, nu vă pot spune care au fost motivele pentru care am cerut insolvența Imob Infrastructură, dar pot să vă spun că acest lucru nu va afecta în nici un fel lucrările. În momentul de față, firma are în derulare contracte de 200 de milioane de lei. La Craiova, lucrurile s-au rezolvat, au fost anumite discuții cu Tel Drum despre niște sume pe care noi le-am facturat și nu fuseseră plătite. Acum muncitorii nu au întârzieri salariale, iar lucrarea va fi finalizată până la sfârșitul lunii octombrie“, a spus Țene.

Noroc cu vremea

Cu excepția Dancor, care a terminat de asfaltat strada Caracal, celelalte două artere de circulație sunt departe de finalizare. Conform anunțului de participare la licitație, termenul de execuție a proiectului este de 18 luni de la atribuirea contractului. Cum acest lucru s-a întâmplat în noiembrie 2013, rezultă că proiectul trebuia finalizat integral în mai 2015, deci are deja o întârziere de patru luni. Dacă va aplica sancțiuni financiare, depinde de primărie, dar explicația oficialilor este că aceasta a semnat astă-iarnă un acord de sistare a lucrărilor din cauza vremii, ceea ce înseamnă o prelungire automată a termenului de execuție.