Autostrada Craiova - Pitești este singura arteră rutieră prinsă în Master Planul de Transport al Românie prevăzută a fi finalizată până în 2020 (Foto: GdS)
Autostrada Craiova - Pitești este singura arteră rutieră prinsă în Master Planul de Transport al Românie prevăzută a fi finalizată până în 2020 (Foto: GdS)
Autostrada Craiova – Pitești este singura arteră rutieră prinsă în Master Planul de Transport al Românie prevăzută a fi finalizată până în 2020 (Foto: GdS)

Licitația pentru concesionarea lucrărilor de construire și întreținere a autostrăzii Craiova – Pitești s-a bazat pe indicatori tehnico-economici din 2007 stabiliți de firma Search Corporation care a primit aproape 16 milioane de euro pentru realizarea unui studiu de fezabilitate (SF) pentru construirea unui drum expres între cele două orașe. Informația este cuprinsă într-un răspuns trimis de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri (CNADNR) la solicitarea GdS. CNADNR a evitat însă un răspuns clar legat de valabilitatea datelor din SF, spunând că firmele candidate precalificate au libertatea de a realiza studii geotehnice, hidrologice, topografice etc., pe cheltuiala lor, în vederea elaborării ofertei finale.

Autostrada Craiova – Pitești este singura arteră rutieră prinsă în Master Planul de Transport al Românie prevăzută a fi finalizată până în 2020. Licitația pentru concesionarea lucrărilor de proiectare, construire, operare și întreținere a fost demarată în 2013, dar până în prezent CNADNR nu a reușit să stabilească un câștigător.
„În prezent, se desfășoară etapa de dialog în cadrul procedurii de dialog competitiv pentru atribuirea «Contractului de concesiune de lucrări publice privind proiectarea, construirea, finanțarea, operarea și întreținerea Drumului Expres/Autostrada Craiova – Piteşti*, km 0+000 – km 121+185» (*Opțiunea pentru varianta de drum expres sau varianta de autostradă va fi luată în urma etapei de dialog competitiv cu candidații preselectați). Cele cinci asocieri de firme care au depus oferte după publicarea anunțului de participare la licitație au trecut de etapa preselecției. Este vorba despre Asocierea Obrascon Huarte Lain SA (Spania) şi Ohl Zs SA (Spania), Asocierea China Communications Construction Company ltd, Dogus Insaat Ve Ticaret SA (Turcia) şi Egis Projects (Franţa), Asocierea SC Spedition Umb SRL (România), SC Tehnostrade SRL (România) şi SC Vectra Service SRL (România), Asocierea Strabag Ag (Austria), Strabag Se (Austria), Vinci SA (Franţa), Vinci Construction Grands Projets (Franţa), Vinci Construction Terrassament (Franţa), Aktor Concessions SA (Grecia) şi Aktor SA (Grecia) și Asocierea Impregilo spa (Italia) şi Salini spa (Italia)“, spunea recent CNADNR într-un răspuns trimis GdS. Conform Master Planului, autostrada are o lungime de 124,3 kilometri, un cost estimat total de 899 de milioane de euro fără TVA și unul estimat pe kilometru construit de 7,24 milioane de euro. Modul de finanțare este Parteneriatul Public – Privat sau alte surse de finanțare. Construirea acesteia ar trebui să înceapă în 2017 și să se finalizeze în 2020. Autostrada va porni din Centura de Nord a Craiovei, va urma Lunca Oltului, sudul Slatinei, Dânjov, Colonești și va face legătura cu A1 la Pitești.

Craiova – Pitești urmează exemplul defunctei Comarnic – Brașov?

Licitația ridică mai multe semne de întrebare. În primul rând, nu se știe exact dacă va fi autostradă sau drum expres. În Master Plan ea figurează ca autostradă, dar la licitație există posibilitatea ca firma câștigătoare să vrea drum expres. Al doilea semn de întrebare este legat de finanțarea ei. Copreședintele PNL Dolj, europarlamentarul Marian Jean Marinescu, spunea în emisiunea „Audiență Generală“ de la Alege TV că autostrada Craiova – Pitești nu este un proiect realizabil.
„Craiova – Pitești este un proiect nebancabil pentru că nu are traficul necesar să asigure creditul de care are nevoie firma respectivă ca să construiască această autostradă. Dacă se face autostrada și firma nu reușește să recupereze banii din taxe, atunci statul este obligat să completeze plata“, spunea Marinescu. Alarma că lucrurile s-ar putea întâmpla a dat-o chiar CNADNR care a decis să renunțe la un proiect mult mai bine cotat în Master Plan, autostrada Comarnic – Brașov, și aceasta construită tot în Parteneriat Public – Privat. Printre motivele invocate se regăsesc posibila creștere a deficitului bugetar cauzat de costurile mari și lipsa finanțării din partea instituțiilor financiare internaționale (BEI, BERD, IFC). AL treilea semn de întrebare este legat de costul real al construirii și operării autostrăzii Craiova – Pitești. Într-un răspuns trimis GdS, CNADNR recunoaște că datele tehnico-economice sunt cele din anul 2007, atunci când Compania a atribuit prin licitație publică firmei Search Corporation contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru construirea Drumului expres Craiova-Piteşti. Or, între drum expres și autostradă sunt diferențe evidente.
Iată ce spune CNADNR: „Indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiţii «drum expres Craiova – Piteşti şi legăturile la drumurile existente» au fost stabiliţi în baza Studiului de Fezabilitate elaborat la nivelul anului 2007, şi aprobaţi prin Hotărârea Guvernului nr. 236/2008, cu precizarea că studiul a fost elaborat avându-se în vedere asigurarea unui coridor care să permită dezvoltarea ulterioară la profil de autostradă.
Informaţiile cuprinse în Documentaţia descriptivă, parte a Documentaţiei de atribuire a procedurii de Dialog Competitiv pentru atribuirea «Contractului de concesiune de lucrări publice privind proiectarea, construirea, finanţarea, operarea şi întreţinerea Drumului Expres/Autostrada*, km 0+000 – km 121+185», au ca temei Studiul de Fezabilitate realizat la nivelul anului 2007. (*Decizia privind realizarea proiectului în variantă de drum expres sau în variantă de autostradă va fi luată în urma finalizării etapei de dialog competitiv cu candidaţii preselectaţi).
Având în vedere faptul că autostrada Craiova – Piteşti se va realiza în sistem PPP/Concesiune, candidaţii precalificaţi au libertatea de a realiza studii geotehnice, hidrologice, topografice etc., pe cheltuiala acestora, în vederea elaborării ofertei finale“.
CNADNR a evitat să spună dacă acel studiu de fezabilitate mai este valabil și dacă este nevoie de unul nou în cazul în care se optează pentru construirea unei autostrăzi și nu a unui drum expres.

Jale la drumul mare

O situație complicată este și în privința drumurilor naționale din zonă. Potrivit unor informații din raportările oficiale ale Ministerului Fondurilor Europene obținute de Asociația Pro Infrastructura, DN 56 Craiova – Calafat, de exemplu, este departe de finalizare. Lotul 1 cuprins între Craiova și Galicea Mare pe o lungime de 47 de kilometri costă 152 de milioane de lei și doar 60% din proiect este realizat. Lotul 2 cuprins între Galicea Marea și Calafat pe o lungime de 37 de kilometri costă 82 de milioane de lei și este gata în proporție de 31,15%. Centura ocolitoare din Târgu Jiu costă 151 de milioane de lei, dar până acum nu a fost construit nici un metru. Centura ocolitoare a Caracalului a fost scoasă din nou la licitație, iar gradul ei de realizare este de 21%. Costul: 42 de milioane de lei. Cea mai avansată este centura ocolitoare a Craiovei care are un grade de realizare de 78%. Costul: 35,9 milioane de lei. Dacă drumurile nu vor fi finalizate până la sfârșitul acestui an, fondurile europene din perioada 2007-2013 vor fi pierdute, dar finanțarea lor va continua pe exercițiul financiar 2014 – 2020.