11.4 C
Craiova
vineri, 1 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalGafa de 25.000 de euro a Olguţei

Gafa de 25.000 de euro a Olguţei

http://www.youtube.com/watch?v=2xWsWJxdEi4

Filmul oficial de prezentare a oraşului, în cadrul proiectului „Craiova capitală culturală europeană 2021“, încaieră directorii instituţiilor de cultură din Bănie. Între altele, clipul respectiv prezintă imagini din spectacolele Filarmonicii „Oltenia“, Teatrului Liric „Elena Teodorini“ şi Teatrului pentru Copii şi Tineret „Colibri“, însă omite brandul cultural numărul 1 al Craiovei, Teatrul Naţional „Marin Sorescu“. Pentru realizarea filmului Asociaţia „Craiova Capitală Culturală Europeană 2021“ are de plătit 25.000 de euro şi a secretizat contractul semnat cu firma de producţie.

Înfiinţat în 1850, Teatrul Naţional din Craiova (TNC) este o instituţie de tradiţie a oraşului, de care se leagă Festivalul Internaţional „Shakespeare“ – care a adus în Bănie trupe şi regizori celebri din întreaga lume. Totuşi, în clipul de prezentare a Craiovei, TNC se remarcă doar prin clădirea sa şi esplanada pe care sunt surprinşi câţiva tineri cu biciclete şi role. Directorul TNC, Mircea Cornişteanu, a reacţionat. „Habar nu aveam de realizarea acestui clip, nimeni nu ne-a contactat. Fără îndoială că este ceva în neregulă, nu ştiu ce“, a declarat Cornişteanu. Omisiunea TNC din film alimentează zvonurile conform cărora funcţia lui Cornişteanu este vânată de Vlad Drăgulescu – directorul Filarmonicii „Oltenia“ şi preşedintele Asociaţiei „Craiova capitală culturală europeană 2021“.
„Nu-i condamnabil că domnul Drăgulescu vrea să fie director. Are dreptul să fie director atât la TNC, cât şi la opera din Viena. Şi eu pot să vreau să fiu preşedintele Republicii Congo! Eu cred că altcineva vrea ca Drăgulescu să fie director“, a declarat Cornişteanu, aruncând săgeţi către primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu.
„Doamna primar ar dori ca TNC să fie la dispoziţia Domniei sale. Asta nu o poate face decât având la conducerea instituţiei un om pe care să-l poată manipula cum doreşte. Nu înţeleg aversiunea Domniei sale faţă de TNC. Fără TNC, şansele Craiovei de a fi declarată capitală culturală europeană se micşorează“, a mai spus Cornişteanu. Directorul a argumentat că în 2014 vor veni la Craiova doi regizori extrem de importanţi: Peter Schneider – director executiv al Disney Productions şi realizator al transpunerii pe Broadway a piesei „The Lion King“ şi Robert Wilson – unul dintre cei mai mari regizori ai lumii. „TNC poate să contribuie cu aceste evenimente culturale, mult mai mari decât bătăliile de pe velodrom“, a conchis Cornişteanu.
Marcel Voinea, preşedintele Uniunii Artiştilor Plastici (UAP) – Filiala Craiova, crede că orice clip de prezentare culturală a oraşului nu trebuie să rateze câteva simboluri: Catedrala „Sf. Dumitru“, Muzeul de Artă, Casa Băniei – cea mai veche clădire din Craiova şi lucrările lui Theodor Aman. Evident, TNC se află în capul listei. „Mulţi actori mari au trecut pe aici, avem o şcoală foarte bună de teatru“, a spus Voinea.
Preşedintele Asociaţiei „Craiova Capitală Culturală Europeană 2021“, Vlad Drăgulescu, susţine că elementele componente ale clipului au fost alese de regizorul Radu Tora. „Alegerea a fost a regizorului, în funcţie de ce evenimente am avut în perioada respectivă. În prezent, unele instituţii sunt mai vizibile, altele mai puţin. Fiecare instituţie se luptă pentru această competiţie. Aşteptăm acum să facem un clip special pentru TNC“, a declarat Drăgulescu. În schimb, regizorul Radu Tora spune că elementele componente au fost decise de comun acord.
„Am încercat să dau câteva imagini cu TNC, am filmat din aer şi arăta ca un talcioc la interior. Era un târg în foaierul teatrului. Am luat imagini din exterior, se văd în imagine nişte bikeri care se sucesc acolo cu bicicletele. Noi am avut un deadline foarte clar stabilit, pe 27 noiembrie, când a avut loc Balul Ambasadorilor. Am lucrat în foc automat şi cu apa sub bărbie. Este o scăpare a noastră că nu apare o piesă de teatru acolo. Este o greşeală de producţie pe care o recunosc cu sportivitate“, a declarat Radu Tora.

Ce prevede contractul pentru filmul de prezentare a Craiovei

Asociaţia Craiova Capitală Culturală Europeană 2021 a semnat pe 26 octombrie 2013 un contract de prestări servicii cu firma Sfinx Film SRL din Bucureşti, reprezentată de administratorul Radu Tora şi înfiinţată în 2013. Obiectul contractului îl constituie „realizarea unui shortfilm cu titlul «Craiova Intencity», cu o durată de şapte-zece minute pentru promovarea Craiovei în campania pentru obţinerea statutului de capitală culturală europeană 2012“.
Asociaţia i-a trasat sarcini clare firmei pentru realizarea scurtmetrajului.
„O caracteristică generală a filmului este aceea că va fi realizat – filmare/montaj/muzică – într-o notă cât mai dinamică posibil, într-un ritm captivant, care să reţină atenţia privitorului pe toată durata filmului. În această producţie se vor regăsi următoarele spectacole şi locaţii filmate care să demonstreze efervescenţa vieţii culturale: Teatrul Liric, Teatrul Colibri, Filarmonica «Oltenia», Teatrul Naţional «Marin Sorescu», Sala Polivalentă, Consiliul Judeţean şi Primăria“, se arată în descrierea contractului.
Primăria lasă la latitudinea producătorului să aleagă între orice alt obiectiv care ar putea reprezenta Craiova pe lângă cele expuse mai sus. „Vor fi prezentate, de asemenea, orice alte spaţii publice, spectacole şi evenimente pe care producătorul le va considera că aduc acestei producţii un plus de reprezentativitate pentru Craiova“. Lucrurile s-au întâmplat pe dos de cum scrie în contract. Teatrul Naţional nu a fost introdus în film, deşi figura în contract, iar Muzeul de Artă, care nu era trecut în contract, a fost inclus în film.
„Având în vedere durata de şapte-zece minute a producţiei, vor fi concepute două, maxim trei momente în care ritmul alert al filmului trebuie să scadă lăsând loc unor momente de respiro, pentru a nu induce o stare de oboseală/plictiseală privitorului. Finalul producţiei trebuie să fie dinamic, alert, optimist, în care să apară tineri, entuziasmaţi de ideea ca oraşul lor să dobândească statutul de CEE 2021. Pe parcursul producţiei se vor regăsi minim două momente în care artişti profesionişti, consacraţi, se implică în vreun fel în viaţa culturală a oraşului, într-un alt mod decât prestaţia lor artistică obişnuită. Muzica filmului va avea drepturile de autor achiziţionate pe bază de contract. Drepturile de autor asupra imaginii materialului brut vor reveni şi Primăriei Craiova, astfel încât să poată folosi integral sau parţial aceste imagini fără acordul scris al prestatorului“, mai scrie în descrierea obiectului contractului. Asociaţia a trasat firmei şi detaliile tehnice ale filmului.
„Filmările vor fi realizate FullHD, vor fi captate exclusiv cu sistem optic de 35 mm, la o rezoluţie de 1920×1080 pixeli, vor fi făcute cu camere video cu sensor de minim 1/2, scanare progresivă, compresie de culoare minim 4.2.2. Nu sunt acceptate imagini captate în formate inferioare celui menţionat (…). Coloana sonoră va avea muzică originală, compusă special pentru acest proiect, adecvată fiecărui moment al filmului (…). Filmul va conţine obligatoriu şi următoarele tipuri de imagine, realizate cu scopul de a creşte semnificativ calitatea produsului finit: filmări cu steadycam, cu macara video şase-nouă metri pentru exterior, cu macara video pentru interior 1-3 metri, traveling 0,5 – 1 m pentru interior şi 1-5 metri pentru exterior. Filmul va fi multiplicat şi predat până la data de 27 noiembrie într-un număr de 200 de exemplare în format DVD în coperţi de carton tipărit în policromie pe suport digipack“, mai precizează asociaţia în descrierea contractului.

Curat transparenţă: Contractul public – strict confidenţial

Pentru toate cele de mai sus, asociaţia s-a obligat să plătească firmei Sfinx Film 25.000 de euro, adică peste 111.000 de lei. Deşi este vorba despre un contract public, Asociaţia, şi implicit, Primăria Craiova, de acord cu producătorul filmului, au secretizat contractul. „Beneficiarul şi Prestatorul sunt de acord că toate clauzele şi condiţiile prezentului contract sunt strict confidenţiale şi nu pot fi făcute publice, total sau parţial, în nici o situaţie şi sub nici o formă, fără obţinerea în prealabil, a acordului scris al celeilalte părţi contractante“, se arată într-una dintre prevederile contractuale. La o lună de la semnarea contractului, firma Sfinx Film a emis factura în valoare de 111.342 de lei, pe 27 noiembrie. Conform contractului, Asociaţia are la dispoziţie maximum 30 de zile pentru efectuarea plăţii.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS