\n
Liceul Tehnologic Auto din Craiova a aplicat pentru programul naţional „Adoptă un Liceu“, în urma căruia cinci licee din România vor „renaşte“ prin implicarea activă a patru ONG-uri, a sectorului privat şi a membrilor comunităţii, alături de elevi, părinţi şi profesori.
În Craiova, grupul de iniţiativă a fost format de Liviu Ungureanu, reprezentant Cummins Generator Technologies, care consideră că oraşul nostru s-a dezvoltat foarte mult pe zona de business în ultimii ani, context care facilitează susţinerea unor astfel de proiecte. Companiile de pe plan local sunt deschise către campaniile de responsabilizare socială, iar „Adoptă un Liceu“ ar presupune coagularea forţelor mai multor actori din sectorul privat pentru o cauză comună: „Noi, companiile, am contribui la formarea tehnică a elevilor, iar ONG-urile, la sistemul de valori al acestora. Este important ca, la absolvire, elevii să aibă un sistem de valori compatibil cu cel al companiei. Până acum, am participat la intervenţii sociale punctuale, însă simţeam nevoia de a ne implica în ceva cu rezultate durabile. Dorim să îi ajutăm pe elevi să îşi descopere identitatea“.
Primăria Craiova, Ford şi Popeci susţin deja proiectul
Prin implicarea directă a companiilor locale, s-ar crea mai multe oportunităţi de integrare a absolvenţilor în câmpul muncii, realizându-se legătura directă cu sectorul privat încă din timpul liceului. Pe plan local, pentru sprijinirea Liceului Tehnologic Auto, şi-au manifestat deja interesul organizaţiile: Camera de Comerţ şi Industrie Dolj, Cummins, Dico, Ford, Gazeta de Sud, Kirchhoff, Manpower, Polystart, Popeci, Primăria Craiova, Recond, Sitco, Şcoala de Valori şi Watt. Deja au avut loc întâlniri ale grupului de iniţiativă, iar la finele săptămânii va avea loc prima acţiune din program la nivel naţional. Aceasta va avea loc la Păltiniş, în acest sfârşit de săptămână, unde este organizată, de Ministerul Educaţiei, o tabără pentru cele 16 licee care au aplicat, la care şcolile vor fi reprezentate de părinţi, elevi şi profesori.
Selecţia celor cinci licee incluse în noul program se va face în funcţie de bugetele consolidate în jurul acestora, în funcţiile de companiile de pe plan local care îşi exprimă dorinţa de participare la proiect şi în funcţie de dorinţa de implicare. Chiar dacă Liceul Tehnologic Auto nu s-ar număra printre cele cinci unităţi de învăţământ selectate, actorii locali implicaţi în acest program îşi manifestă dorinţa de a implementa proiectul chiar şi în mod independent. În acest caz, ar lipsi, însă, schimbul de experienţă cu celelalte licee selectate la nivel naţional. În urma implementării programului, s-ar câştiga experienţa necesară pentru preluarea proiectului şi de alte şcoli din oraş.
Rezultate impresionante: creştere de promovabilitate cu 200-300%
Programul „Adoptă un liceu“ este iniţiat de Asociaţia ROI şi Şcoala de Valori, împreună cu importanţi actori ai comunităţii de educaţie din România, cu sprijinul Romanian Business Leaders. „Adoptă un liceu“ se bazează pe succesul proiectului-pilot „ZBURD – Educaţie prin coaching“, inspirat din SUA şi derulat în perioada 2012-2013 de Asociaţia ROI, în parteneriat cu alte organizaţii, în cinci licee din ţară, cu sprijinul Ministerului Educaţiei. Succesul s-a reflectat în îmbunătăţirea rezultatelor obţinute de elevi, creşterea gradului de promovabilitate cu până la 200-300% faţă de media naţională la examenul de bacalaureat, în comunicarea elev-profesor şi creşterea încrederii în sine a adolescenţilor.
Noul proiect presupune selectarea a altor cinci licee din ţară în care să fie implementate, timp de trei ani, intervenţii care să ducă la rezultate durabile. Patru ONG-uri sunt implicate în demers: Şcoala de Valori, Asociaţia ROI, Junior Achievement şi Fundaţia Noi Orizonturi, având sprijinul Ministerului Educaţiei. Alături de acestea, sunt invitaţi să participe la program actori importanţi ai comunităţii locale.
Se poate şi în Craiova
Imaginaţi-vă un liceu unde elevii se ajută reciproc, poartă discuţii deschise cu profesorii lor, care depăşesc limitele „programei şcolare“, iar părinţii elevilor sunt invitaţi să le povestească acestora despre propriile meserii. Imaginaţi-vă un liceu unde reprezentanţi ai companiilor din oraş se implică activ în şedinţele de consiliu şi pun problema pregătirii adolescenţilor pentru piaţa muncii, punând la dispoziţie stagii de practică pentru elevi. Un astfel de liceu nu este dependent numai de guvernul unei ţări. Este dependent de cetăţenii acesteia, de fiecare dintre noi. Şi un astfel de liceu poate exista dacă noi suntem dispuşi să… „îl adoptăm“. Nu este doar teorie. Precedentul există şi ne arată că se poate.
Prezentarea video a proiectului de educație prin coaching