17.6 C
Craiova
luni, 29 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalAvem pod la Calafat!

Avem pod la Calafat!

http:http://www.youtube.com/watch?v=tJIFU-NEOnw
http:http://www.youtube.com/watch?v=20d0sf4wCS0

După mai multe amânări, podul care leagă Calafatul de Vidin a fost, în sfârşit, inaugurat, deocamdată parţial, pentru că infrastructura feroviară nu e încă utilizabilă.

România şi Bulgaria sunt legate oficial, de vineri, prin noul pod, între Calafat şi Vidin. Construcţia lui a fost, în sfârşit, încheiată, la 13 ani de la semnarea acordului între cele două state, perioadă de timp presărată cu multe scandaluri, amânări şi ameninţări cu sistarea lucrărilor. Podul are o lungime de aproximativ doi kilometri, dispunând de patru benzi pentru tranzitarea auto (câte două benzi pe fiecare sens), de trotuare pietonale şi de piste pentru biciclişti. Între cele două sensuri de mers se află şi o linie de cale ferată, care însă nu a fost şi ea inaugurată.

13 ani de construcţie

Podul dintre Calafat şi Vidin, cofinanţat din Fondul de Coeziune al Uniunii Europene, este parte a coridorului paneuropean de transport care leagă oraşul german Dresda de oraşul Istanbul din Turcia. Soluţia constructivă utilizată a fost aceea a unui pod hobanat pe porţiunea dinspre malul românesc, pentru a realiza astfel înălţimea necesară în zona şenalului navigabil. Lucrarea a costat 273 de milioane de euro, din care 225 de milioane partea realizată de autorităţile bulgare şi 48 de milioane de euro pentru amenajarea zonei de acces de pe malul românesc şi a ultimului kilometru din şoseaua Craiova – Calafat.
De exploatarea podului şi perceperea taxelor pentru traversare se va ocupa o societate mixtă bulgaro-română, cu sediul la Vidin. Pietonii, bicicliştii, precum şi ambulanţele şi vehiculele folosite de poliţie şi pompieri vor fi scutite de plata taxelor, care vor fi percepute pentru traversarea noului pod de peste Dunăre, la Calafat-Vidin. Guvernele român şi bulgar au aprobat miercuri aceste taxe, care vor varia de la 6 la 37 de euro, în funcţie de tipul vehiculului rutier. Aceste taxe ar urma să fie reexaminate peste trei luni, în urma unei analize de trafic pe care urmează să o facă Ministerul Transporturilor din Bulgaria în această perioadă.
Cele două state au aprobat, totodată, deschiderea unui nou punct de trecere a frontierei de stat între Bulgaria şi România, la Vidin-Calafat. Punctul va fi rutier, feroviar de marfă şi de călători, şi fluvial. Echipe mixte de poliţişti de frontieră bulgari şi români vor efectua controlul călătorilor şi mărfurilor pe teritoriul românesc, în cazul traficului rutier, şi pe cel bulgăresc, în cazul traficului feroviar.

Românii au întârziat

Podul Calafat-Vidin a fost inaugurat vineri după-amiază, în cadrul unei ceremonii ce a avut loc pe malul bulgăresc al Dunării. Delegaţia bulgară a sosit la timp, chiar cu zece minute înainte de ora 16.30, când ar fi trebuit să înceapă festivităţile inaugurale. Delegaţia română, însă, a întârziat mai mult de o jumătate de oră, fapt care i-a impacientat pe zecile de bulgari aduşi de autorităţile din ţara vecină ca să se plimbe pe noul pod, ca semn al prieteniei cu România. Unii dintre aceştia au explodat nervos, după ore îndelungi de aşteptare în soare, când au văzut că programul nu se respectă din cauza delegaţiei române, care întârzia. Ba chiar o femeie a leşinat, fiind luată cu targa de echipajul unei ambulanţe din Vidin.
Până la urmă, puţin după ora 17.00, a venit şi delegaţia română, din care au făcut parte premierul Victor Ponta, ministrul transporturilor, Relu Fenechiu, ministrul dezvoltării regionale, Liviu Dragnea, şi guvernatorul Băncii Naţionale, Mugur Isărescu, care a semnat în martie 2000, în calitate de şef al guvernului, acordul româno-bulgar referitor la construirea unui nou pod mixt.

„Acest pod face legătura între două dintre cele mai sărace regiuni din Europa“

Festivităţile au debutat cu o „ceremonie de binecuvântare“, oficiată de preoţi din România şi Bulgaria. Au urmat, apoi, discursurile.
„Acest nou pod, cel mai frumos de pe Dunăre, nu leagă doar între ei oamenii din cele două ţări, ci, mai ales, îi leagă de Europa“, a declarat Mihail Mikov, preşedintele parlamentului bulgar.
„Sunt bucuros şi impresionat de acest pod, solid şi eficient, care uneşte două părţi ale Europei. Însă atunci, în 2000, când am semnat acordul de construire a acestui pod, speram să realizăm mult mai repede această investiţie. Nu chiar atât de repede ca romanii, care acum 2000 de ani au construit în doar doi ani un pod peste Dunăre la 100 km de acest loc, dar, oricum, repede“, a spus Isărescu, exprimându-şi astfel regretul că investiţia n-a fost finalizată mai repede.
„Podurile sunt întotdeauna simboluri ale relaţiilor dintre ţări, dintre oameni. Sper foarte mult că acest edificiu va impulsiona şi dezvoltarea economică a celor două zone de pe malurile Dunării, dar şi construirea infrastructurii în aceste zone“, a continuat Plamen Oresharski, premierul Bulgariei.
„În 2000 de ani s-au construit trei poduri în această zonă, deci evenimentul de astăzi este istoric. Construcţia acestui pod a durat foarte mult – e suficient să spun că eu sunt al şaselea premier de la semnarea acordului şi până la inaugurarea de azi (vineri – n.r.). Lecţia este să învăţăm să lucrăm mai eficient la proiectele pe care le dezvoltăm împreună. Îmi exprim totodată speranţa că acest pod îşi va dovedi utilitatea, în primul rând din punct de vedere economic şi al dezvoltării acestei regiuni. Să încercăm să îmbogăţim infrastructurile din partea română şi cea bulgară şi să ne gândim împreună la alte proiecte“, a afirmat Victor Ponta.
Pe aceeaşi linie au fost şi declaraţiile comisarului european pentru politică regională, Johannes Hahn, care a spus: „Acest pod face legătura între două dintre cele mai sărace regiuni din Europa şi sunt convins că peste câţiva ani rezultatele acestei investiţii vor fi vizibile“.

Panglica inaugurală, tăiată de constructori

După declaraţii a urmat momentul inaugurării propriu-zise a construcţiei care leagă malurile Dunării între Calafat şi Vidin.
Panglica inaugurală, având culorile steagului românesc, ale celui bulgăresc şi ale drapelului Uniunii Europene, a fost susţinută de doi copii de zece ani, un băiat din Bulgaria şi o fată din România, ambii îmbrăcaţi în straie populare. Ea n-a fost tăiată de politicieni, ci de doi constructori – unul român şi altul bulgar – în semn de respect pentru munca depusă la ridicarea acestei construcţii grandioase.
Începând de sâmbătă, 15 iunie, ora 00.00, podul este deschis circulaţiei rutiere. Aşadar, pod peste Dunăre, la Calafat, avem. Unul spectaculos, cu siguranţă. Însă utilitatea lui este – cel puţin deocamdată – îndoielnică, pentru că drumul până acolo reprezintă un adevărat calvar pentru şoferi. Dar asta-i altă poveste…

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS