24.6 C
Craiova
duminică, 5 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalTot mortu’ e vinovat

Tot mortu’ e vinovat

Procurorii şi poliţiştii au încheiat cercetările în cazul tânărului din Craiova care, în timp ce avea nevoie de însoţitor pentru un grad de handicap grav, a obţinut permisul de conducere, după care a accidentat mortal o femeie. În urma unei anchete care ridică mai multe semne de întrebare la final decât la început, s-a stabilit că tânărul şofer este apt să conducă şi că moarta a fost vinovată.

Povestea în acest caz începe în aprilie 2007, când tânărul craiovean Răzvan Constantin Mareş, pe atunci elev în clasa a XII-a, în vârstă de 17 ani şi 10 luni, şi-a întocmit fişa medicală pentru obţinerea permisului de conducere. Actul a fost făcut la Policlinica Medaura, unde Mareş a fost găsit perfect sănătos şi apt de a conduce autovehicule pe drumurile publice.
O lună mai târziu, mai exact pe 4 mai 2007, în urma unei altercaţii, Mareş a fost împuşcat în cap cu un pistol cu bile metalice de alt tânăr craiovean, Alexandru Bogdan Popovici. Procurorii care au făcut ancheta penală în acest caz au dispus efectuarea unei expertize medico-legale din care să reiasă starea medicală a victimei, raport care a fost întocmit în august 2007. Atunci, medicii legişti au stabilit că tânărul a suferit o „plagă cranio-cerebrală prin împuşcare fronto-parietală stânga cu contuzie cerebrală hemoragică secundară, inundarea ventriculului stâng şi corp metalic retenţionat intracerebral parieto-occipital stâng“, leziune soldată cu „afazie expresivă şi hemipareză dreapta“. Aceiaşi medici au menţionat că Răzvan Mareş a avut nevoie de 120 de zile de îngrijiri medicale, dar şi că „prezintă invaliditate permanentă şi are capacitatea de muncă pierdută conform gradului I de invaliditate“. Câteva zile mai târziu, pe 22 august 2007, tânărul a fost supus şi unui examen neurologic, în urma căruia s-a constatat că suferea de o hemipareză dreaptă predominant brahială.

85.000 de euro daune

Ulterior, dr. Maria Marina Tănase, medic primar expert asigurări sociale în cadrul Casei Judeţene de Pensii Dolj, Serviciul de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, a emis certificatul nr. 2142/23.08.2007, în care a consemnat că Mareş suferă de o semipareză şi că are o „deficienţă severă prin tulburare motrică gradul I, capacitate de muncă pierdută total şi necesită însoţire permanentă“.
O lună mai târziu, în septembrie 2007, Comisia de Evaluare a Persoanelor cu Handicap pentru Adulţi din cadrul DGASPCD Dolj a emis pe numele lui Răzvan Mareş certificatul de încadrare în grad de handicap nr. 32.182. Potrivit acestui act, tânărul prezintă o „deficienţă funcţională gravă“ şi poate beneficia de asistent personal, fiind încadrat în gradul de handicap grav (gradele de handicap pot fi uşor, mediu, accentuat şi grav).  În acelaşi document s-a menţionat că Mareş „necesită supraveghere şi îngrijire permanentă din partea altei persoane“, precum şi „dispensarizare şi tratament de specialitate prin policlinică şi medic de familie“, dar şi că are „incapacitate adaptativă=90%“ şi „capacitate de muncă restantă=10%“.
În baza probelor strânse de procurori, inclusiv a certificatului medico-legal, Popovici a fost trimis în judecată pentru tentativă de omor, iar în iunie 2011 a fost condamnat definitiv la patru ani şi şase luni de închisoare. În plus, inculpatul a fost obligat să-i plătească lui Mareş 85.000 de euro drept daune morale şi materiale.

Motociclist cu handicap grav

Nu ar fi fost nimic neobişnuit în acest caz dacă Mareş nu ar fi obţinut permisul de conducere categoriile A şi B în timp ce „necesita supraveghere şi îngrijire permanentă din partea altei persoane“, conform certificatului de încadrare în grad de handicap care este valabil 12 luni.
Astfel, la sfârşitul anului 2007, Răzvan Mareş a susţinut şi luat în aceeaşi zi examenele pentru categoria B şi pentru… categoria A (motociclete).
Povestea motociclistului cu handicap grav a ieşit la iveală abia în octombrie 2009, după un accident de circulaţie mortal.
Astfel, în după-amiaza zilei de 8 octombrie 2009, o pensionară din Craiova, Georgeta Niculescu, în timp ce traversa strada Calea Bucureşti, în zona Pieţei Centrale, a fost surprinsă şi lovită de un VW Passat condus de Răzvan Mareş. Femeia a murit câteva ore mai târziu, la Spitalul de Urgenţă Craiova. Ulterior, poliţiştii din cadrul IPJ Dolj au comunicat că au întocmit pe numele şoferului un dosar penal pentru comiterea infracţiunii de ucidere din culpă. În timp ce poliţiştii îl cercetau pe Răzvan Mareş, în februarie 2010, GdS publica un articol în care prezenta cazul lui Mareş, tânărul care a reuşit să-şi ia permis de conducere pentru motocicletă având handicap grav şi nevoie de însoţitor. În acelaşi articol de presă, GdS „provoca“ autorităţile să încerce să afle cum s-a putut ca Răzvan Mareş să fie apt în fişa medicală pentru obţinerea permisului de conducere şi să primească în acelaşi timp indemnizaţie de persoană cu handicap grav, care avea nevoie de însoţitor.

Moarta e de vină

În urma anchetei care a durat mai bine de doi ani, poliţiştii şi procurorii au reuşit să stabilească doar că pensionara care a decedat a fost de vină. Cât despre cum a obţinut permisul de conducere Mareş, lucrurile au rămas ca la început.
Astfel, potrivit procurorilor Parchetului de pe lângă Judecătoria Craiova, în urma anchetei s-a dispus scoaterea de sub urmărire penală a lui Mareş, pentru că expertiza a stabilit că accidentul s-a produs din „vina exclusivă“ a Georgetei Niculescu. Aceiaşi procurori au explicat că, potrivit legii, nu pot dispune nimic în legătură cu permisul de conducere, acest lucru intrând în sarcina poliţiştilor.
De partea cealaltă, reprezentanţii IPJ Dolj au explicat că, în urma articolelor publicate de GdS, poliţiştii s-au sesizat şi au făcut o anchetă pentru a stabili dacă Mareş poate ori ba să conducă autovehicule. Şi poate! Astfel, poliţiştii au cerut ca Răzvan Mareş să fie supus unei expertize, în urma căreia medicii legişti au stabilit că tânărul este apt să conducă atât autoturisme, cât şi motociclete. Întrebaţi dacă au stabilit şi ce era mai important, dacă Răzvan Mareş era apt să conducă pe drumurile publice în momentul în care şi-a luat permisul de conducere, poliţiştii din cadrul IPJ Dolj au explicat, referindu-se la fişa medicală, că… „nu aveam competenţe să stabilim dacă actele depuse la dosar de candidaţi sunt conforme cu realitatea sau nu“.

A renunţat la indemnizaţie

Întrebaţi dacă Răzvan Mareş primeşte încă indemnizaţia de persoană cu handicap, reprezentanţii DGASPCD Dolj au declarat pentru GdS că tânărul nu s-a mai prezentat la Comisia de Evaluare a Persoanelor cu Handicap pentru Adulţi, motiv pentru care a fost scos din evidenţe şi s-a suspendat plata indemnizaţiei. Florin Stancu, directorul DGASPCD Dolj, a explicat că, fiind vorba de date cu caracter personal, nu poate spune de când Răzvan Mareş nu mai este în evidenţele Direcţiei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS