20.4 C
Craiova
miercuri, 8 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalAVAS schimbă regulile privatizării Avioane

AVAS schimbă regulile privatizării Avioane

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a anunţat ieri că a modificat grila de evaluare a ofertelor privind privatizarea societăţii SC Avioane SA Craiova. În noua grilă, preţul oferit pe pachetul majoritar de acţiuni (80,97%) scos la vânzare va reprezenta 95% din punctajul final, în timp ce investiţiile pentru dezvoltare vor însemna 3%, iar infuzia de capital de lucru – 2%. Potrivit vechii grile de punctare, aceste criterii însemnau 75%, 20%, respectiv 5% din scorul final. AVAS explică modificarea regulilor în timpul jocului prin cerinţele Comisiei Europene (CE), cu care ar fi convenit aceste măsuri „pentru un proces de privatizare transparent şi care să nu creeze suspiciuni de ajutor de stat“.

„Investitorii interesaţi au fost deja informaţi asupra modificărilor efectuate. Aceştia fuseseră avertizaţi asupra unor eventuale modificări, în urma consultărilor cu reprezentanţii CE, chiar prin conţinutul dosarului de prezentare iniţial“, se spune în comunicatul de presă emis ieri de AVAS. În plus, o condiţie obligatorie pentru participarea la negociere este prezentarea unui plan de afaceri pe o perioadă de trei-cinci ani, care trebuie să conţină sursele de finanţare şi planul de dezvoltare a producţiei de apărare. AVAS precizează că a inclus în contractul-cadru de vânzare-cumpărare clauze obligatorii şi nenegociabile referitoare la respectarea OUG nr. 95/2002, privind industria de apărare. În esenţă, restructurarea şi redimensionarea capacităţilor de producţie se pot face (conform art. 6) numai cu avizul autorităţii de specialitate şi aprobarea Consiliului Superior de Apărare a Ţării.

 

17 pretendenţi

 

17 companii au cumpărat caietul de sarcini: Saab AB Linokoping (Suedia), Grampet SA Bucureşti, Aero Vodochody A.S. Praga (Cehia), Lord Expert Consult SRL Bucureşti, INAV SA Bucureşti, IMA Metav SA Bucureşti, Jafco Holding România SA, Pro Faur Invest SA Bucureşti, Alenia Aeronautica SpA Napoli (Italia), MBL Computers Bucureşti, Sabca Bruxelles (Belgia), Somaca Gosselies (Belgia), SIF Oltenia SA Craiova, Safrom Trading SRL Bucureşti, International Railways Systems (Luxemburg), UMEB Bucureşti şi Compass Pele (Coreea de Sud). Data-limită de depunere a ofertelor este 9 mai.

Cel puţin una dintre aceste companii pare foarte interesată de preluarea fabricii craiovene, cu unele condiţii, însă. Anterior lansării procesului de privatizare, SAAB Suedia a propus AVAS o majorare de capital a societăţii, urmată de cumpărarea pachetului de acţiuni. Aceasta presupunea însă o încredinţare directă, lucru ce contravine legislaţiei româneşti în domeniu.

Pe de altă parte, SAAB şi Alenia mizează şi pe achiziţionarea din partea statului român a 48 de avioane de vânătoare multirol, pentru care există un buget de 3,5 miliarde de euro. În ceea ce priveşte noile condiţii de evaluare, se pare că ele lasă loc mai puţin la interpretări, preţul fiind un aspect nediscutabil, aşa cum sunt angajamentele de investiţii şi dezvoltare, spre exemplu. În timp ce directorul general al societăţii, Anatolie Boldişor, se abţine să comenteze aspectul, liderul sindical Victor Peţa consideră că noua grilă de punctare este îngrijorătoare.

„Era grav că n-au pus condiţii de preselecţie, cum ar fi experienţa în domeniu. Societăţile din domeniu vor să investească în dezvoltare şi retehnologizare, nu să dea bani pe acţiuni. Aşa este ca şi cum ai vinde active. La actuala grilă, oricine are bani ne poate cumpăra, chiar dacă nu are legătură cu construcţia de avioane“, a declarat Peţa.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU