20.9 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalPolitia Locala se naste cu handicap

Politia Locala se naste cu handicap

Un nou proiect de infiintare a Politiei Locale in municipiile resedinta de judet asteapta botezul pe masa parlamentului. Noua structura poate sa controleze cam tot ce misca, de la urbanism pâna la protectia mediului si evidenta informatizata, dar nu prea are cu ce.


„Sase, vine Politia Locala!“ ar fi expresia care i-ar putea speria pe contravenienti si infractori cu noul organ politienesc la care s-au gândit specialistii Ministerului Administratiei si Internelor, potrivit unui proiect de lege postat pe site-ul MAI. Documentatia este insa superficiala, iar ceea ce se vrea a fi o structura eficienta de coercitie unitara, integrata, la nivelul marilor municipii pare mai degraba o struto-camila cu disfunctii neuromotorii din nastere. Politia Locala, fiindca despre ea e vorba, ar urma sa se dezvolte pe scheletul actualei Politii Comunitare si prin reorganizarea compartimentelor din subordinea primarului Craiovei, prin hotarâre a municipalitatii, si sa preia sarcini de verificare si sanctionare in domenii diverse, cum ar fi disciplina rutiera, comertul, urbanismul si protectia mediului. Potrivit sefului Politiei Comunitare Craiova, Constantin Petrescu, pentru indeplinirea tuturor atributiilor transferate de la alte institutii este nevoie si de preluarea de personal, atât de la serviciile Primariei Craiova (Disciplina in constructii, de pilda), cât si de la compartimentele unor unitati de stat descentralizate (Agentiile de protectie a mediului) si politienesti (Politia Rutiera, Serviciul de Ordine Publica etc.). De aici, si prima piedica. „Vor fi adusi, de pilda, functionari publici cu statut special, cum sunt politistii de la Rutiera, prin detasare, pe posturi cu regim contractual. Cu alte cuvinte, cooptam specialisti in vederea exercitarii unor atributii in care numai ei sunt profesionisti, dar nu le putem acorda maximum de competente, fiindca sunt personal contractual“, este de parere Constantin Petrescu. Admitând ca masinaria incepe sa miste inainte, si asa mai trebuie trecut si hopul salarizarii nediscriminatorii. In cazul in care atributiile invocate vor fi impartite frateste, asa cum lasa sa se inteleaga textul proiectului de lege, cine se va simti frustrat de diferentele din salariu: functionarul public sau personalul contractual prin detasare, care si el este functionar public, si inca unul cu statul special?


Corpul delict nu poate fi oprit


Nici in cazul in care in statele de functii si de plata domneste un spirit impaciuitor, iar fiecare lucrator stie bine ce are de facut, nu e clar si cum o sa se achite de sarcinile de serviciu. De exemplu, potrivit proiectului, politistii locali „constata contraventii si aplica sanctiuni pentru incalcarea normelor legale in zona pietonala si zona rezidentiala“ (Art. 7, lit. a), „pentru incalcarea normelor legale privind oprirea, stationarea si parcarea autovehiculelor“ (Art. 7, lit. b) si „de catre pietoni, biciclisti si conducatori de atelaje“ (Art. 7, lit. c). Implicarea uniformelor in aceasta zona rutiera este considerata de impact major de initiatori, dupa cum se arata in expunerea de motive a MAI, data fiind aglomeratia din marile orase. „Nicaieri nu scrie insa ca politistii locali au dreptul sa opreasca un autovehicul, asa ca nu este limpede ce pot face ei daca potentialul contravenient urca in masina si pleaca, in afara, bineinteles, de faptul ca pot sesiza Politia Rutiera“, a declarat directorul executiv al Politiei Comunitare Craiova, Constantin Petrescu. Adjunctul sefului IPJ Dolj, Nicusor Badea, confirma ca e o problema. „Nu este clar, intr-adevar, cum vor putea politistii locali sa sanctioneze incalcarea acestor norme in anumite situatii, inclusiv in cazul in care un contravenient pune autovehiculul in miscare. Dar proiectul este supus dezbaterii publice la aceasta ora, ceea ce inseamna ca pot fi eliminate neclaritatile si remodelate aceste atributii“, a spus cms. sef Nicusor Badea. De altfel, toate pârghiile pe care le-ar avea la indemâna politistii locali in cazul constatarii si sanctionarii unor contraventii savârsite cu ajutorul unui autovehicul scârtâie. Exemple asemanatoare pot fi cu usurinta depistate citind capitolele protectia mediului (Art. 9) si comert (Art.10).


Finantare cu tâlc


Cheltuielile curente si de capital ale Politiei Locale se asigura din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul local, se mai arata la Art. 33 al proiectului. Aceste cheltuieli sunt imposibil de estimat pentru Craiova, potrivit sefului Politiei Comunitare, insa e firesc sa creasca necesarul, având in vedere multitudinea de atributii, personal, precum si nevoile de achizitionare echipamente, uniforme, mijloace etc. MAI apreciaza ca vor fi deblocati bani si de la bugetul de stat in sprijinul politiilor locale, insa „prin aplicarea unui coeficient de 0,51 la totalul cheltuielilor curente calculate pe baza standardului de cost“. „Acest standard exprima cheltuielile pentru un anumit numar de personal raportat la numarul de locuitori ai municipiului Craiova. Cu alte cuvinte, statul va da Politiei Locale Craiova 51% din cheltuielile curente stabilite pentru un numar dat de lucratori, chiar daca numarul real al personalului este mult mai mare. Ceea ce inseamna ca restul cheltuielilor curente, plus cele de capital sunt suportate de Politia Locala si bugetul local“, a explicat Constantin Petrescu. Conform expunerii de motive a MAI, fiecare serviciu ar dispune de 142 de functionari publici si 158 de angajati pe baza de contract, adica de un total de 300 de salariati. Pentru comparatie, numai in Politia Comunitara Craiova lucreaza 540 de oameni, iar organigrama depaseste cifra 600, adica este exact dublul estimarilor MAI, fara a lua in calcul necesarul de personal detasat de la celelalte servicii si institutii.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU