7 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalBradesti contra Grassetto

Bradesti contra Grassetto

Modernizarea drumului national Craiova – Filiasi s-a impotmolit de mai multe ori la Bradesti. Localnicii au reclamat constructorii drumului pentru tot felul de neajunsuri care au venit o data cu modernizarea lui. Ultima tentativa a satenilor de a-si rezolva problemele s-a consumat la inceputul saptamânii, când Busuioc Trusca si-a parcat autoturismul de-a curmezisul drumului, in fata utilajelor constructorului, blocând finalizarea lucrarilor.


Localitatea Bradesti din judetul Dolj a devenit de câtiva ani un butoi cu pulbere care sta sa explodeze din cauza nemultumirii satenilor fata de modernizarea Drumului National 6. Prin largire si suprainaltare, drumul a ocupat o parte din terenurile localnicilor si le-a facut imposibil accesul in propriile curti. Exproprierile de teren, pentru utilitate publica, facute in mai multe rânduri, dupa mai multe acte normative si la preturi diferite, au bagat zâzania intre satenii care s-au crezut inselati fie de autoritatile statului, fie de constructor. Pe de o parte oamenii acuza autoritatile locale si judetene ca nu le-au tinut partea in razboiul lor cu firma italiana constructoare, iar pe de alta parte autoritatile acuza satenii si primarul ca nu stiu ce vor si ca nu sunt in stare sa rezolve problemele legate de proprietatea pamântului deja expropriat si neplatit. Primarul Stefan Strunoiu tine partea bradestenilor si crede ca Grassetto, firma italiana constructoare care a terminat si lucrarile in zona, si banii alocati, va pleca si-l va lasa in gura lumii, iar directorul de la Agentia Nationala de Drumuri si Poduri, regionala Craiova, Adrian Lumezeanu, spune ca nici primarul si nici satenii nu mai stiu ce vor.


De-a curmezisul Europei


Busuioc Trusca din Bradesti s-a suparat pe constructorii italieni si pe statul român, fapt pentru care, la inceputul saptamânii, si-a luat autoturismul si l-a parcat de-a curmezisul drumului european care trece prin fata proprietatii sale. N-a vrut cu nici un chip sa deblocheze drumul si sa-i lase pe constructori sa-si termine lucrarile pe motiv ca el nu a primit banii pe pamântul expropriat. Dupa lungi tratative cu autoritatile si in prezenta politiei din comuna, omul s-a indurat si a plecat acasa cu autoturismul. Primarul Stefan Strunoiu n-a fost de acord cu gestul consateanului, dar intelege supararea lui si a altor zeci de cetateni ale caror interese au fost calcate in picioare de italienii de la Grassetto si de guvern. „Busuioc nu trebuia sa blocheze drumul. Are si el dreptatea lui! Italienii nu au refacut trotuarele pe care le-au stricat când au largit soseaua. In loc de 4 km de trotuare, cât trebuia sa faca, au facut doar 300 de metri. In urma cu câteva luni, la Primaria Bradesti s-a semnat o minuta intre prefectura, Administratia Drumurilor Nationale si constructor prin care se spune ca pâna pe 15 septembrie trotuarele trebuia sa fie gata. Este tot atât de adevarat ca in minuta nu se specifica suprafata de trotuar care ar trebui terminata“, a spus Stefan Strunoiu. Primarul se simte vinovat in fata locuitorilor comunei pe care i-a convins sa semneze pentru administratia drumurilor declaratii prin care erau de acord ca lucrarile la drumul national sa continue pe proprietatea lor, urmând sa fie despagubiti conform legislatiei in vigoare. Nici pâna la aceasta data o parte dintre cei expropriati nu si-au primit banii, iar preturile diferite platite de stat pe metrul patrat i-au invrajbit pe localnici, care s-au simtit inselati de autoritati. „La inceput le dadea banii pe loc, iar pe urma le-a zis ca le da când o sa vina banii de la guvern. Acum, când s-au vazut cu sacii in caruta, nu le mai pasa, dar când erau, cum se zice, cu apa la gura au venit la mine si m-au rugat sa-i ajut. Cum mai dau eu ochii cu oamenii aia care nu si-au primit banii?“, se intreaba Strunoiu.


Si cu pamântul luat, si cu banii neincasati


In satul Moraresti-Valea Rea, nici un trotuar nu mai este practicabil, copiii fiind nevoiti sa circule pe drumul national, aventura care s-a dovedit foarte periculoasa. Adrian Lumezeanu, directorul regionalei Craiova a Companiei Nationale de Drumuri si Poduri, are alta viziune despre ceea ce s-a intâmplat sau se va intâmpla la Bradesti. „Nici primarul si nici oamenii de acolo nu prea stiu ce vor. Pentru ca exista o diferenta mare de nivel intre drum si casele oamenilor, proiectul prevedea ca paralel cu drumul national, la baza lui, sa se faca un drum colector care sa aiba iesire pe dumul national la distante mai mari. Satenii s-au revoltat si au cerut sa se faca iesire pe drumul national pentru fiecare casa in parte, pe motiv ca la un moment dat se pot certa intre ei si cel care are casa pozitionata in dreptul iesirii pe drumul national poate sa nu le mai dea voie sa treaca pe acolo. Consultantul proiectului a inteles dorinta lor si proiectul s-a modificat conform dorintei satenilor, fapt pentru care acum fiecare casa are podetul ei, care face acces pe drumul national, care este si european. Constructorul nu putea sa faca podet care sa asigure accesul din terenurile agricole pe drumul european pentru ca este interzis prin lege accesul carutelor cu cai si utilajelor agricole pe drumul european. Autoritatea locala este obligata sa faca drumurile ocolitoare care sa le asigure proprietarilor accesul la teren.


Cât despre despagubiri, trebuie sa stiti ca pâna in anul 2004 beneficiarul lucrarii putea negocia pretul direct cu proprietarul terenului. Dupa 2004 s-a schimbat legislatia si nu mai putem face acest lucru decât dupa ce un evaluator va stabili valoarea terenului ce urmeaza a fi expropriat, dupa care va trebui facut cadastru. Nici un specialist nu poate face cadastru daca persoana care pretinde ca este stapânul terenului nu are titlu de proprietate cu tricolor. In Bradesti este o mare problema, in sensul ca unii proprietari nu au titluri, altii au suprafetele suprapuse, si toate aceste lucruri ar trebui lamurite de primar si nu de noi“, a spus Lumezeanu. S-au putut continua lucrarile la drum pentru ca detinatorii terenurilor peste care s-a extins drumul european au dat declaratii notariale prin care si-au exprimat acordul fata de continuarea lucrarilor peste terenurile lor. Pentru cei nemultumiti exista posibilitatea actiunii in justitie, metoda greu de acceptat de localnici. Adrian Lumezeanu crede ca primarul de la Bradesti are o problema cu intelesul lucrurilor logice pentru ca, desi l-a rugat sa trimita oamenii la sediul societatii cu toate documentele pe care le poseda ca sa lamureasca o data pentru todeauna lucrurile, n-a venit nimeni pâna acum.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS