7 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalCursele ilegale - pericol pe patru roti

Cursele ilegale – pericol pe patru roti

Combinând cursele ilegale de masini cu intensitatea urmaririlor politiei ne dam seama de pericolul la care sunt expusi concurentii.


Cursele ilegale de masini au originea in Statele Unite. Acestea au aparut pe la mijlocul anilor ’50, când tinerii americani care obtinusera permisul de conducere furau masinile parintilor si organizau curse de viteza sau indemânare.


Pentru inceput, a aparut Hot Rod-ul, unde concurentii se prezentau cu masini pregatite special pentru a se intrece in cursele organizate pe sosele. Apoi au aparut Rat Rod-ul si Blink-ul (acele masini facute sa iti ia ochii când trec pe strada), curent inspirat din lumea modei rapper-ilor. Aceste curse nu se faceau neaparat pentru bani, ci pentru a câstiga faima in rândurile concurentilor si pentru a scoate in evidenta ceea ce participantul a reusit sa realizeze dintr-o masina de serie.


Politia, sesizând fenomenul, si-a dat seama ca nu-l poate opri si a recurs la o metoda de compromis, organizând ceea ce acum se numesc curse de viteza Dragster. La aceste curse, masinile aveau nevoie sa dezvolte o putere foarte mare pentru a putea parcurge o distanta de un sfert de mila in cel mult sase secunde.


La noi in tara insa au aparut foarte târziu, prin anul 1995, Bucurestiul fiind unul dintre primele orase din România unde s-au organizat asemenea curse ilegale, urmând apoi Craiova si Timisoara – niste centre de „pionierat“ pentru astfel de curse.


„Cursele erau foarte frumoase la inceput pentru ca nu existau acei baieti de bani gata care bagau multi bani in cipurile pentru motor pentru a câstiga din start zeci de cai putere. Acum e razboiul banilor, atunci lucrai la o masina de dimineata pâna seara de nu-ti mai iesea uleiul de sub unghii, si-ti bateai capul zeci de ore sa mai câstigi macar un cal putere. Unii dintre noi ar trebui sa o lase mai usor cu banii si sa arate ce stiu sa faca daca sustin ca se pricep la masini“, a declarat unul dintre participantii la curse.


Si la noi in tara politia, impreuna cu autoritatile locale, a incercat sa limiteze participarea tinerilor la aceste curse, prin organizarea unora legale, care sa se desfasoare ziua, sub supravegherea atenta a politiei, jandarmeriei si serviciului de ambulanta. Cu toate acestea, fenomenul ilegal continua chiar cu aceeasi amploare la nivelul tuturor oraselor.


Idei spontane


De obicei, aceste curse nu se organizeaza cu mult timp inainte, ci ideea vine spontan, si nu se fac neaparat pentru bani.


„Este de ajuns sa trimita cineva cunoscut cinci-sase SMS-uri. Cei care le primesc trimit, la rândul lor, tot cam atâtea si asa mai departe si gata s-a organizat o serie de liniute sau un traseu de indemânare. Cel mai rau este faptul ca printre noi exista si «sifonari», adica aceia care «ne dau in primire» la politie“, a afirmat alt participant la aceste curse.


Chiar daca e vorba de pustanii care de-abia si-au luat permisul de conducere, ai caror parinti sunt mai cu dare de mâna si le-au oferit ocazia sa se plimbe intr-o masina tare, de cei care muncesc o vara in strainatate pentru a câstiga bani sa-si cumpere masina dorita, sau doar de cei care asista la intreceri de pe marginea soselei, raliurile capteaza tot mai mult atentia si sunt organizate tot mai frecvent. Nu o data, astfel de intreceri s-au dovedit foarte periculoase si s-au soldat cu grave accidente in care unii dintre participanti si-au pierdut viata, iar altii au ramas in scaunul cu rotile.


„Tuturor acelora care doresc sa participe la asemenea curse le pot spune ca ele implica un risc foarte mare si se pot intâmpla accidente grave. Asa ca, sa aveti mare grija ce va doriti!“, a mentionat un vechi participant la curse.


Se inaspreste legislatia


Desi in multe state din Occident cursele de masini se pot desfasura intr-un cadru stabilit de lege, in România sunt interzise. Potrivit OUG nr. 195/2002, „organizarea sau participarea la concursuri neautorizate (…), daca prin aceasta se pune in pericol siguranta circulatiei ori se aduce atingere dreptului la libera circulatie a celorlalti participanti la trafic, se pedepsesc cu inchisoare de la trei luni la doi ani“. „Aceste raliuri se pot organiza numai prin avizarea lor de catre Comisia de avizare din cadrul Primariei Craiova si se pot desfasura cu sprijinul politiei si al jandarmeriei. Fapta conducatorilor auto de a bloca circulatia va fi considerata infractiune si nu contraventie ca pâna acum. Mai mult, organizarea si participarea la cursele ilegale de masini va fi considerata tot o infractiune, fiind sanctionata cu amenda penala. Pentru cursele ilegale care se desfasoara pe drumurile publice este raspunzatoare Politia Rutiera, iar pentru cele care se desfasoara in afara acestora, se poate interveni numai in cazul in care sunt sesizate organele de ordine, pentru deranjarea linistii publice“, a declarat subcomisar Maria Vasile, ofiter de presa din cadrul Politiei Judetene Dolj.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU