25.1 C
Craiova
duminică, 28 aprilie, 2024

Prostie criminala

Inconstienta, fudulia si incompetenta au ucis 16 oameni

Bucati de corpuri umane amestecate cu pamint dizlocat si fiare ce au apartinut masinilor aflate intimplator sau nu in vecinatatea dezastrului de la Mihailesti. Sateni bintuind pe marginea craterului produs de „bomba“ cu ingrasamint chimic, in cautarea partilor din cei care le-au fost rude sau cunoscuti. Femei ravasite si neputincioase stringeau de prin gradini bucati de oameni adusi de explozie aproape in stadiul de substanta. Ziaristi rataciti intr-o lume ce semana cu teatrul de razboi al celei mai singeroase confruntari fanatice. Corpuri ce parea ca-si cauta capul in plantatiile din imprejurimi. Haine zdrentuite si agatate in copaci. Miini inclestate pe microfonul ce astepta primele declaratii de la un accident care ar fi parut obisnuit pe soselele Romaniei. Corpuri ramase intregi si ingropate de vii in tonele de pamint dizlocat de explozie. Cam asa arata locul in care un tir incarcat cu 20 de tone de azotat de amoniu de la DOLJCHIM Craiova a explodat in dreptul comunei Mihailesti din judetul Buzau provocind moartea a 16 persoane. Asta pina la venirea politicienilor care au tulburat locul peste care moartea pusese stapinire. Ce a urmat nu a fost decit un jalnic circ al declaratiilor politicienilor, preocupati mai mult sa redea in circulatie drumul distrus de explozie decit de victime sau familiile acestora.

In noaptea de 22 mai, la ora 24.00, un tir cu remorca in care se presupune ca a fost incarcata o cantitate de 20 de tone de azotat de amoniu, folosit ca ingrasamint chimic, iesea pe poarta DOLJCHIM Craiova. Destinatia lui era societatea agricola BEESARSEN din Piatra Neamt, al carei sediu era declarat intr-un apartament de bloc. Soferul care conducea autotrenul marca MAN, al carui cap de tractor avea numarul de inmatriculare B-35-HPU, Florin Marcu, a plecat la drum dupa o zi, reusind sa ajunga in dreptul comunei Mihailesti din judetul Buzau, pe 24 mai, in jurul orei 5.00. Pe o portiune de carosabil umed, tirul s-a rasturnat si s-a produs un incendiu in cabina soferului. Din declaratiile contradictorii de pina acum, se pare ca primul lucru pe care l-a facut soferul a fost sa cheme masinile pompierilor, dupa care si-a sunat patronul, Ionut Neagoe, de la societatea NEITRANS Craiova. Chiar la sosirea masinilor de pompieri s-a produs prima explozie, urmata la doar un minut de o a doua explozie devastatoare, in urma careia au ramas 16 cadavre, numeroase familii indoliate, pagube materiale si multe semne de intrebare cu privire la intregul parcurs al ingrasamintului chimic si la atitudinea DOLJCHIM de a ascunde faptul ca azotatul de amoniu, in anumite conditii, poate reactiona ca un exploziv.

DOLJCHIM stia ca azotatul de amoniu poate fi folosit ca exploziv, dar lasa intreaga responsabilitate pe seama transportatorului

In ziua in care s-a produs dezastrul de la Mihailesti, Ion Gherghe, directorul SNP PETROM, filiala DOLJCHIM Craiova, a declarat: „ Ingrasamintele noastre nu explodeaza. In conditii speciale, ele pot sa arda. Explozia se produce doar in conditii speciale de umezeala, temperaturi mai mari de 50-80 grade Celsius, in combinatie cu un lichid inflamabil ca motorina sau benzina si, evident, in preajma unei scintei sau flacari deschise. Azotatul de amoniu nu este trecut pe lista substantelor periculoase…“ Daca directorul Gherghe ar fi citit Fisa Tehnica de Securitate- azotat de amoniu, elaborata de Institutul de Cercetari Stiintifice pentru Protectia Muncii la solicitarea DOLJCHIM Craiova, ar fi aflat ca azotatul de amoniu este utilizat „ca fertilizant, ierbicid, insecticid, EXPLOZIV, in pirotehnie, la obtinerea preparatelor cosmetice etc“. Tot in ziua accidentului, el a declarat presei ca obtinerea licentelor de transport pentru astfel de produs era treaba transportatorului, si nu a producatorului, fapt pentru care DOLJCHIM incarca azotat de amoniu, ingrasamint chimic care poate deveni exploziv in anumite conditii, fara nici un fel de discernamint, de la carute pina la tot felul de improvizatii pe patru roti. Pe scurt, DOLJCHIM produce explozibil pe care-l incredinteaza la tot felul de transportatori amatori fara sa-i atentioneze ce fel de marfa transporta si ce consecinte devastatoare poate produce marfa in combinatie cu motorina, combustibil cel mai adesea folosit de masinile transportatoare. Din toata declaratia directorului Gherghe, nu ramine in picioare decit partea in care se refera la obligativitatea pentru transportator de a obtine pentru masini licente speciale de la Autoritatea Rutiera Romana, si asta doar in conditiile in care transportatorul ar fi luat la cunostinta despre periculozitatea marfii.

In Dolj, din 700 de transportatori, doar doi au licente de transport substante periculoase

Marin Doldur, directorul filialei Craiova a Autoritatii Rutiere Romane, referitor la obligativitatea transportatorilor de a obtine licente speciale de transport marfuri periculoase, a declarat: „In Dolj exista 700 de transportatori. Din cite imi amintesc, pentru masini tip autocamion, doar doua firme au cerut licente pentru transport marfuri periculoase si acestea sint ELECTROPUTERE si SC AVIOANE, care nu transporta ingrasaminte chimice. Citind fisa de siguranta (fisa tehnica de securitate) a azotatului de amoniu, acest produs intra in categoria substantelor periculoase la clasa 5.1. Vehiculul care transporta substante din aceasta clasa trebuie sa aiba licenta de executie vehicul pentru marfuri periculoase. Firma care solicita aceasta licenta trebuie sa prezinte la ARR inspectia tehnica de vehicul executata la RAR, masina inscriptionata cu un panou portocaliu pe un fond negru, etichetarea cu un romb de culoare galbena cu rol de avertizare, iar conducatorul autovehiculului trebuie sa obtina certificatul ADR, care este emis de Ministerul Transporturilor la cererea firmei sau a soferului. In autovehiculul licentiat astfel trebuie sa existe trusa ADR cu echipament de protectie a soferului si cu banda colorata in rosu si alb pentru izolarea locului in care s-ar produce un eventual accident. In cazul celor doua firme, MIHTRANS si NEI, implicate in dezastrul de la Mihailesti, nu s-a cerut licenta de transport marfuri periculoase. ARR a stabilit ca transportul cu probleme care a omorit 16 oameni era efectuat de firma NEI TRANSPORT, patronata de Ionut Ionel Neagoe, iar licenta de executie vehicul pentru marfuri generale pentru autotrenul incarcat cu ingrasamint chimic era detinuta de societatea MIHTRANS Giubega, administrata de Mihai Guna. Societatea NEI nu avea licenta de executie vehicul si nu avea voie sa foloseasca vehiculul cu care transporta marfa. Daca se va dovedi ca sint vinovate, cele doua firme risca anularea licentelor de transport si amenzi de zeci de milioane“, a adaugat Marin Doldur.

Cinismul avocatului Surdu nu e scuzabil nici de marimea comisionului

Ion Petre Surdu, avocat al baroului Dolj si angajat, dupa cum marturiseste, in cauza firmei NEI TRANS SRL si MIHTRANSCOM, a declarat: „Am fost in ziua accidentului la Mihailesti ca avocat in cauza NEI. Am fost angajat in aceasta cauza pe 24 mai, la ora 8.00, pentru ca atit dl Guna, cit si dl Neagoe trebuia sa dea declaratii la Parchetul Buzau si trebuia sa faca acest lucru in prezenta avocatului. NEI era societatea care facea transportul de ingrasamint prin Casa de expeditie marfa a societatii MIHTRANSCOM Giubega. Dupa incarcarea masinii cu azotat de amoniu, operatiune identificata in registrul de poarta al DOLJCHIM, masina a stationat in curtea garajului din Izvor, pina la plecarea soferului in cursa, care s-a intimplat pe 23 mai, in jurul orei 16.00. La incarcarea masinii, soferul Florin Marcu a fost insotit de delegatul firmei din Piatra Neamt. Intre ultima cursa, care nu stiu unde si cind a fost, si cursa fatala au trecut cele 30 de ore reglementate de lege. Eu afirm ca legislatia noastra nu prevede obtinerea licentei speciale pentru transport de ingrasaminte chimice. Organele de ancheta vehiculeaza legislatia europeana in domeniu, la care Romania a aderat, dar acolo spune ca nu e obligatoriu, ci doar recomandat. La clasa de periculozitate 5.1, Protectia Consumatorului nu obliga nici pe producator, nici pe transportator sa evidentieze marfa periculoasa (?!). Din pacate, acum s-a creat un precedent si se vor reglementa toate lacunele legislative din acest domeniu. Soferul Marcu l-a sunat pe Neagoe si i-a spus ca a derapat cam 200 de metri si el crede ca a alunecat pe o pata de ulei, anuntindu-l ca are incendiu in cabina. Sint doua ipoteze. Una, ca a fost explozie pe fata si alta, ca soferul a adormit. Eu inclin sa cred ca a adormit. Firma NEI urma sa preia masina de la MIHTRANSCOM, care o cumparase in leasing. NEI nu a beneficiat de contractul de leasing, pentru ca era o firma nou-infiintata si nu avea credibilitate, dar ea era cea care platea ratele in numele MIHTRANSCOM. Marfa nu era asigurata, fapt pentru care contravaloarea ei va fi suportata de casa de expeditii marfuri MIHTRANSCOM, iar masina distrusa va fi platita de societatea de asigurari. Ne-am gindit sa transportam gratuit ramasitele soferului si sa constituim un depozit de 50 de milioane de lei la dispozitia copilului soferului care a murit. DOLJCHIM este vinovat pentru ca nu a informat transportatorul ca ingrasamintul poate sa se transforme in anumite conditii in exploziv si tot el este vinovat ca a incarcat marfa intr-o masina care nu avea licentele necesare“.

Spre stiinta…

Spre stiinta avocatului Surdu si a celor care l-au angajat, soferul Marcu, care lucra pentru firma NEI si care a murit linga masina care transporta azotat de amoniu, neavind cunostinta despre periculozitatea incarcaturii (daca ar fi stiut, ar fi reactionat conform instructiunilor si ar fi parasit masina, incarcatura fiind in pericol de a exploda de la rasturnarea autotrenului si combinarea azotatului de amoniu cu motorina din rezervor) are doi copii, si nu unul. Cit despre transportul gratuit al cadavrului lui Florin Marcu, putem spune ca, daca acest lucru se considera un ajutor dat familiei indoliate, sa-l treaca la sponzorizari pentru a micsora impozitul pe profit.

Procurorii ancheteaza un dezastru fara precedent in Romania

Procurorii care ancheteaza circumstantele exploziei produse luni, in comuna buzoiana Mihailesti, au deschis in acest caz un dosar penal pentru ucidere din culpa, precum si pentru alte infractiuni.

Parchetul de pe linga Tribunalul Buzau a inregistrat luni cauza penala 400/P/2004, vizind comiterea unor infractiuni potrivit Legii nr. 90/1996, privind protectia muncii, si potrivit Legii nr. 31/1990, a societatilor comerciale, precum si a infractiunii de ucidere din culpa.

Ancheta este condusa de seful Serviciului criminalistica din cadrul Parchetului General, ajutat de procurori criminalisti de la Parchetul de pe linga Tribunalul Buzau si de procurori militari din cadrul Parchetului Militar Ploiesti. Din echipa mai fac parte cadre ale Ministerului de Interne (de la nivel central si local), comandantul Grupului de Pompieri Buzau, reprezentanti ai Protectiei Civile si ai Inspectoratului Teritorial de Munca, precum si medici legisti. Anchetatorii au gasit, la 400 de metri distanta de locul exploziei, cartea de identitate, legitimatia de serviciu si portmoneul lui Ionut Barbu, unul dintre jurnalistii ucisi in deflagratie. In paralel cu cercetarile de la locul accidentului, procurorii au demarat verificari incrucisate in judetele Dolj si Neamt, cu privire la legalitatea incarcarii substantei la DOLJCHIM Craiova si a efectuarii transportului si la modul de respectare a obligatiilor pe filiera producator, operator de transport, beneficiar. A fost adusa in discutie inclusiv legislatia in vigoare vizind transportul pe drumurile publice al substantelor chimice periculoase. Totodata, au inceput verificari privind relatia dintre operatorul de transport SC MIHTRANSCOM Giubega SRL (proprietarul autotrenului) si firma NEITRANS SRL Craiova (al carei angajat era soferul Florin Marcu). In aceeasi zi, au inceput controale la producator si la operatorii de transport din Dolj, precum si la sediul beneficiarului marfii – SC AGRICOLA BESARSEM SRL Piatra Neamt.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS