10 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăEducatieRomânia are analfabeți funcțional care primesc bursă de merit

România are analfabeți funcțional care primesc bursă de merit

România are analfabeți funcțional care primesc bursă de merit. Cel puțin așa reiese dintr-o statistică a Băncii Mondiale, care a constatat că aproape 50% dintre elevi români nu înțeleg ce citesc sau nu pot face calcule simple. În același timp, 53% dintre elevi sunt bursieri de merit.

Elevii cu medii mai mari de 8,50 își cer drepturile în stradă, după ce Ministerul Educației le-a mărit din semestrul al doilea, însă a schimbat și criteriile de acordare a lor.

Dacă în 2020, potrivit Ministerului Educației, erau 123.000 de elevi care reușiseră să obțină medii mai mari de 8.50, un singur an mai târziu numărul mediilor bune a explodat: avem acum 754.000 de elevi care au obținut medii mai mari de 8,50, conform Digi24.

Pentru tineri, bursa de merit înseamnă și bani, și orgoliu.

Cătălina Ifrim, Consiliul Național al Elevilor: „Pot însemna niște bani astfel încât să reprezinte un aport pentru pregătirea sau pentru admiterea la una dintre facultăți. Nu mi-a fost străină situația în care un profesor sau director nu dorea să includă elevi în bacalaureat pentru a nu intra în examen și pentru a nu scădea ponderea de promovabilitate”.

Profesorii recunosc că au dat note de 10 mai uşor de când s-au mutat în online

Profesorii recunosc că de când s-au mutat în online au dat 10 mult mai ușor.

Iuliana Căplescu, profesor Colegiul Național Matei Basarab: „Nu există în nicio metodologie a predării și evaluării în online obligația elevului de a sta cu camera deschisă. Nu știi cine îți scrie și cine îți postează poate copiat, poate un părinte… Deja se vede diferența”.

Andreea Ionescu, reprezentant al asociației Părinții cer schimbare: „Există o categorie de părinți pentru care notele înseamnă contează foarte mult, dar asta e tot o reminiscență a sistemului”.

România, țara care reușește să aibă aproape 50% analfabeți funcționali

România este țara care reușește să aibă, în același timp, aproape 50% analfabeți funcționali, potrivit Băncii Mondiale și 53% bursieri de merit. Asta se vede și la examenele naționale, și la testările internaționale. Experții în Educație spun că absurdul ar putea dispărea chiar de anul viitor.

Gelu Duminică, sociolog: „De multe ori, nota 10 luată în foarte multe școli nu înseamnă că elevul e merituos, ci doar că sistemul de evaluare e unul care merită serios îmbunătățit”.

Ciprian Fartusnic, cercetător științific la Unitatea de Cercetare în Educație: „Îți trebuie niște descriptori care să zică: ok, cu multe greșeli, cu mult ajutor și pe texte scurte, el e capabil să facă un rezumat. Asta e pentru 5. Dacă greșelile sunt mai puține și textele mai lungi, asta e pentru 6. Dacă deja e mai puțin ajutor din partea profilor e pentru 7”.

Până atunci, ministrul Educației are propria soluție pentru a încuraja performanța.

Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației, la Jurnalul de Seară: „Propun ca primii trei din fiecare clasă cu condiția să nu fie sub nota 9 (pentru bursa de merit – n.r.). Pentru că altfel avem clase cu 33 elevi din 35 care au avut 10. Cum faci diferențierea?!”

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS