7 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăEducatie Educația rutieră, fără prioritate în școli

Educația rutieră, fără prioritate în școli

Elevii de la învățământul primar vor avea ca disciplină de studiu „Educație pentru prevenirea riscului rutier“ abia din anul școlar următor (Foto: Claudiu Tudor)
Elevii de la învățământul primar vor avea ca disciplină de studiu „Educație pentru prevenirea riscului rutier“ abia din anul școlar următor (Foto: Claudiu Tudor)

În ultimii 13 ani, aproape anual se anunță că elevii vor învăța la clasă reguli de circulație rutieră. Nici în prezent, în orarul elevilor nu există o astfel de disciplină. Pentru anul școlar în curs a fost inclusă în curriculumul educațional disciplina „Educație pentru prevenirea riscului rutier“, pentru învățământul primar. Materia este opțională și nu se regăsește încă în programul elevilor, pentru că a apărut după ce învățătorii și-au ales disciplinele opționale. Prin urmare, abia de anul viitor aceștia mai pot alege noua materie de studiu.
Accidentele rutiere cu victime reprezintă a doua cauză ce duce la moarte pentru persoanele cu vârste cuprinse între 5 și 25 de ani, după cum arată studiile realizate de Organizația Națiunilor Unite. Încă din 2001, Comisia Europeană adoptă strategii de reducere a victimelor accidentelor cu 50%. Termenul inițial de atingere a acestui obiectiv era 2010, dar nu s-a îndeplinit și strategia a fost prelungită pentru perioada 2011-2020. În 2010, raportul Uniunii Europene a arătat că România figurează printre țările cu foarte multe victime din accidente rutiere. Una dintre cauze ar fi lipsa educației rutiere. De mai bine de 13 ani se fac doar strategii care nu se aplică. În 2002 a fost publicată Ordonanța de Urgență nr. 195/2002 care prevedea ca educația rutieră să fie inclusă ca disciplină obligatorie de studiu la învățământul preșcolar, primar și gimnazial. Actul normativ nu a fost pus niciodată în aplicare, deoarece programa școlară, la care se face referire la articolul 130 din ordonanță, ce trebuia aprobată prin ordin comun al ministrului educației și cercetării și al ministrului administrației și internelor, nu a mai apărut. În acest an s-a făcut o nouă încercare de includere a educației rutiere în școli. În luna martie a fost publicat Ordinul nr. 3542/2015 prin care se aprobă programa școlară pentru disciplina „Educație pentru prevenirea riscului rutier“, ca opțional pentru învățământul primar. Elevii nu o au însă în programul zilnic. Opțiunile pentru această disciplină se pot face abia de anul viitor, după cum explică inspectorii școlari. Deocamdată, această disciplină nu se studiază la clasă în școlile din Dolj.
„Programa pentru Educație pentru prevenirea riscului rutier este aprobată din luna martie prin Ordinul Ministerului Educației nr. 3542/2015, anexa 2 și se află atât pe site-ul Ministerului Educației, cât și pe site-ul Institutului de Științe ale Educației. Este un opțional propus pentru Curriculum la Decizia Școlii (CDS) și face parte din aria curriculară consiliere și orientare. Deocamdată, în acest an școlar nu va fi încadrată în orarul claselor decât dacă va veni un ordin de la minister să fie cuprinsă în activitățile de consiliere. Pentru anul acesta au fost făcute opțiunile și, conform planurilor-cadru aprobate în 2013, cadrele didactice de la învățământul primar au dreptul să predea o singură disciplină opțională. Doar la clasa a IV-a ar mai putea să mai apară solicitări pentru că sunt în vigoare vechile planuri-cadru care dau posibilitatea cadrelor didactice să predea două discipline opționale. Este posibil să fie de anul viitor predată la clasă, dar fiecare cadru didactic optează dacă propune un opțional sau își alege un opțional din lista avizată de Ministerul Educației“, a precizat Irina Petre, inspector școlar pentru învățământul primar în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Dolj.

Ce prevede programa pentru învățământul primar?

Conform programei șco­lare, disciplina educație pentru prevenirea riscului rutier se predă o oră pe săptămână la învățământul primar, pentru un an sau doi ani școlari. Competențele generale urmărite la această disciplină sunt: „Explorarea unor elemente și riscuri specifice circulației rutiere“, „Aplicarea normelor de conduită preventivă prin respectarea regulilor de circulație“ și „Manifestarea unor deprinderi corecte de comportament în relațiile cu ceilalți participanți la circulația pe drumurile publice“. Elevii care vor avea în program opționalul vor învăța regulile de circulație pentru pietoni, semnificația indicatoarelor rutiere pentru bicicliști, situații în care este nevoie să formeze numărul de urgență 112, reguli de conduită „Cum mă comport în autobuz?“, mesajele transmise nonverbal de polițistul rutier, consecințe ale nerespectării regulilor de circulație, riscuri de accident. De asemenea, în programă sunt prevăzute activități practice pe teme de circulație, cum ar fi, în prezența unui polițist, elevii să joace rolul de pietoni, bicicliști, utilizator de role. De asemenea, sunt prevăzute discuții cu asistentul medical al școlii pe tema primului ajutor în caz de accident, dar și concursuri de biciclete în curtea unităților școlare cu semne de circulație.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS