10.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriDe ce trebuie schimbat Codul Rutier?

De ce trebuie schimbat Codul Rutier?

Autor: Cosmin-Marian Poteraș, Senator de Dolj, USR PLUS

Pe șoselele României se moare. Pentru fiecare teribilist, pentru fiecare inconștient căruia nu-i pasă ce se întâmplă dacă încalcă regulile, există victime inocente, pasageri sau participanți într-un trafic rutier care s-a transformat în sport extrem.

Multă vreme, starea proastă a infrastructurii a fost considerată principala cauză a accidentelor rutiere; evenimentul de pe A2, care a avut loc săptămânile trecute, când zeci de șoferi s-au întors și au condus pe contrasens, e un semnal puternic că lucrurile nu stau chiar așa.

Țările europene care au reușit să reducă semnificativ numărul accidentelor de circulație au avut strategii naționale pornite de la studii și date concrete; noi nu avem așa ceva și din păcate nici nu ne permitem să așteptăm ca MAI să-și facă treaba: timpul pierdut se măsoară în vieți omenești. Putem, în schimb, modifica de urgență Codul Rutier, dacă există susținere parlamentară. Din fericire, opinia publică poate și trebuie să influențeze demersurile din Parlament.

Pe termen scurt, mărirea amenzilor pare a fi cea mai simplă măsură. Din păcate, e departe de a fi suficientă sau eficientă: nu suma colectată din amenzi trebuie să fie prioritară, ci scopul preventiv al sancțiunii. Cât timp contravenientul nu pățește nimic dacă nu plătește amenda și își poate ridica permisul în aceeași zi în care a depus contestația, ne furăm căciula singuri, nu se va întâmpla nimic.

Măsurile pe care le propun vizează responsabilizarea tuturor participanților la trafic și sunt bazate în primul rând pe prevenție. Am în vedere și felul în care se face școala de șoferi, felul în care se obține permisul de conducere, și obligativitatea educației rutiere în școli.
Sancțiunile trebuie să fie proporționale și cu fapta, și cu comportamentul la volan al unor participanți la trafic: dacă o greșeală poate fi scuzabilă, nu la fel stau lucrurile cu “greșelile” repetate, care indică un tipar de comportament nociv pentru cei din jur.

Este absolut necesară și simplificarea procedurii prin care administratorul drumului răspunde, inclusiv penal, pentru accidentele cauzate din vina lui: o groapă nesemnalizată, lucrări făcute prost sau incomplet precum și întârzierea implementării măsurilor de sistematizare a traficului cu rol preventiv pot însemna vieți pierdute.

Avem de unde învăța, nu trebuie să inventăm apa caldă. E nevoie doar de o schimbare de viziune: în loc să ne întrebăm cât ne costă marcajele, parapeții, separatoarele de sensuri, radarele, camerele video, semafoarele inteligente, e cazul să socotim costurile în vieți omenești. Douăzeci și patru de morți într-un weekend e o cifră comparabilă cu numărul de morți în ani de zile în care Armata Română a fost prezentă în Afganistan. E momentul să și dovedim că apreciem, nu doar la nivel declarativ, viețile oamenilor.

Pagina Facebook Cosmin Poteraş – Senator de Dolj, USR PLUS >>>

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS