Acasă Bani & Afaceri Ludovic Orban a venit la Balş cu ultimele documente pentru drumul expres

Ludovic Orban a venit la Balş cu ultimele documente pentru drumul expres

Primului-ministru Ludovic Orban a venit la Balş cu ultimele două documente care atestă că pot începe lucrările pe porţiunile de drum de pe Tronsonul 2 pe care nu începuseră până acum. Orban a acuzat că pe 22 mai, când PSD inaugura cu mare fast (cu borduri) începerea lucrărilor la drumul expres, în apropiere de Craiova, nu existau documentele necesare demarării lucrărilor. Lipsea autorizaţia de construire, proiectul tehnic nu era finalizat, iar exproprierile nu se finalizaseră. Centura Balşului va fi gata abia înainte de finele anului 2020. Primele două tronsoane ale drumului expres trebuie să fi gata în decembrie 2021.

-

Premierul Ludovic Orban, împreună cu ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Lucian Nicolae Bode, ministrul Tineretului și Sportului, Ionuț Stroe, și cu șeful cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă, s-au aflat, vineri, la Balş, judeţul Olt. Ei au venit în Oltenia pentru a înmâna constructorului Tronsonului 2 (din drumul expres Craiova-Piteşti) ultimele ordine de începere a lucrărilor, pe ultimele sectoare ale lotului aflat în construcţie.


Ludovic Orban şi ministrul Transporturilor au dat asigurări că acum sunt toate documentele complete pentru sectoarele drumului expres care au fost câştigate la licitaţie. Premierul a menţionat că nu se va pune problema sincopelor în finanţarea lucrărilor la drumul expres.
Chinurile facerii drumului expres Craiova-Piteşti durează de peste 10 ani. Lucrările au început deja pe Tronsoanele 1 şi 2.

Reprezentanţii CNAIR precizau, pe parcursul anului, că prioritare ar avea centurile ocolitoare de la Balş şi Slatina.

Nu se ştie când va fi gata centura Balşului

Reprezentantul constructorului care lucrează deja pe Tronsonul 2 de ceva vreme, Victor Contantinescu, a menţionat că vor fi finalizate lucrările la termenul stabilit. Nicio zi mai târziu. Adică la 24 de luni, din decembrie 2019. Deci porţiunea licitată deja din drumul expres va fi gata în decembrie 2021.

Ministrul Transporturilor, Lucian Nicolae Bode, a insistat pe lângă reprezentantul constructorului să termine centura ocolitoare a Balşului (de fapt, o bretea de legătură a drumului expres cu oraşul) mai devreme. Reprezentantul constructorului a refuzat să promită vreun termen cert, din cauza dificultăţii unor lucrări. „Încercăm să facem tot posibilul, dar nu garantăm nimic. Nu promitem niciun termen (…). Există un pod destul de dificil, de o lungime de 550 de metri”, a spus reprezentantul constructorului.

Tronsonul 2 al drumului expres va fi construit de firme româneşti

Pe Tronsonul 2 al drumului expres a fost desemnată câştigătoare a licitaţiei o asociere de firme româneşti: SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Consitrans SRL, cu o valoare totală de 309 milioane de euro, fără TVA. Conform celor de la CNAIR, contractele de execuţie includeau şi realizarea unor centuri ocolitoare la Balş şi Slatina. Perioada de proiectare este de 12 luni, iar cea de execuţie este de 24 de luni.

Tronsonul 2 are o lungime de 39,85 km (km 17+700 – km 57+550). Are ca punct de început limita dintre județele Dolj și Olt. Tronsonul 2 se termină după Slatina, la intersecția cu DN 65. Acesta traversează teritoriile administrative ale localităților Balș, Bârza, Piatra Olt, Slătioara, Ulmi, Slatina și Valea Mare.

Tronsonul 2 este împărțit în 2 loturi. Lotul 1 cu o lungime de 18,5 km şi se întinde de la km 17+700 la Km 36+200. Lotul 2 are o lungime de 21,35 km şi va fi construit de la km 36+200 până la Km 57+550.


Nici tronsonul 2 nu a fost lipsit de peripeţii. Din cauza vechimii studiului de fezabilitate (din 2007), traseul drumului urma să treacă prin curtea unei fabrici din zona Slatinei, care a fost construită între timp. A fost nevoie să fie reconfigurat traseul drumului, pentru a ocoli fabrica. Totodată, a fost nevoie de alte exproprieri în acea zonă.
Contractele cu constructorii de pe tronsoanele 1 şi 2 au fost încheiate în decembrie 2018. Potrivit contractelor, constructorii au la dispoziţie 12 luni pentru proiectarea drumului expres şi 24 de luni pentru execuţie.

Politicienii de la PSD au inaugurat cu fast, în mai, începerea lucrărilor la… drumul tehnologic

Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, împreună cu ministrul transporturilor, Răzvan Cuc, cu Lia Olguţa Vasilescu şi alţi membri de partid au asistat sau chiar au pus câteva borduri pe un drum, pe 22 mai, afirmând că inaugurează lucrările la drumul expres Craiova – Piteşti. În cele din urmă, adevărul a ieşit la iveală. În realitate, s-au pus câteva borduri la… drumul tehnologic care urma să deservească pentru construirea drumului expres. Adică, să ajute constructorului să treacă pe acolo cu utilajele care vor lucra efectiv la drumul expres.

La vremea respectivă nicio autoritate nu a putut să ne prezinte autorizaţia de construire a sectorului de drum la care lucrările au fost inaugurate cu mare fast. Nici ordinul de începere a lucrărilor nu a fost prezentat. Şi nici dovada că la acea dată s-ar fi încheiat procesul de expropriere. Ulterior, un reprezentant al constructorului a precizat că nu intră să lucreze decât pe domeniul public. Adică, doar pe fostele drumuri de exploataţie existente. Pe terenurile aflate în proprietate privată nu se putea lucra la acea dată. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care este beneficiarul lucrărilor nu a putut prezenta autorizaţia de construire a drumului, la solicitarea GdS.

GdS a sesizat încă de pe atunci lipsa documentelor care să ateste că se poate construi drumul.


În cele din urmă, exproprierile s-au încheiat în vară. Iar documentele necesare demarării lucrărilor au fost emise în toamnă, conform spuselor constructorului. În urmă cu o lună au început efectiv lucrările pe Tronsonul 1, pe o porţiune de circa 1 km. Însă constructorul a precizat că aşa a decis el, să înceapă mai înainte lucrările. Lucrările de execuţie la drumul expres erau prevăzute în contractele de execuţie să înceapă din februarie 2020.

Firma Tirrena Scavi Spa a fost desemnată câştigătoare a licitaţiei pentru Tronsonul 1 (cu o lungime de 17,7 km), cu o valoare a ofertei de 358.179.480 de lei, fără TVA, echivalentul a 76 de milioane de euro.

A fost deviat traseul drumului şi pe Tronsonul 1

Nici Tronsonul 1 al drumului expres nu a fost lipsit de peripeţii. În luna mai a acestui an a ieşit la iveală faptul că traseul drumului trebuia deviat şi pe teritoriul Doljului. Vechiul traseu al drumului trecea peste un câmp de sonde de gaze naturale din zona Gherceşti. Din cauză că s-a lucrat pe un studiu de fezabilitate vechi din 2007, constructorul nu a avut de unde să ştie că pe traseul prestabilit apăruse, între timp, o sondă de gaze naturale. S-a deviat traseul drumului expres. Au urmat alte exproprieri în zonă.

Orban spune că pe Tronsonul 1 nu a fost proiectul tehnic finalizat

Primul-ministru Ludovic Orban a spus că la data inaugurării (cu borduri) a lucrărilor la drumul expres, făcută de PSD pe teritoriul Doljului, nu existau documentele care să permită începerea lucrărilor. La acea dată din luna mai, înainte de alegerile europarlamentare, nu era finalizat proiectul tehnic, nu exista ordin de începere a lucrărilor şi nici autorizaţie de construire, a precizat premierul.

„Este o diferenţă foarte mare între butaforia făcută de caraghioşii de la PSD, care au dat drumul la Tronsonul 1 de la Craiova, în condiţiile în care nu aveau proiect tehnic, nu aveau exproprieri făcute, nu aveau autorizaţii de construcţie. Aveau autorizaţie doar pentru intersecţiile dintre drumul expres şi drumurile judeţene şi comunale, pentru că acelea erau pe domeniul public şi doar acolo puteau să lucreze. Deci a asemenea păcăleală ca în 22 mai nu cred că aţi mai văzut”, a precizat premierul Orban, în debutul vizitei la Balş.


Întrebat de ziarişti de ce a venit la Balş tocmai înainte de alegerile prezidenţiale. Orban a precizat că vizita lor la Baslş nu are legătură cu alegerile de duminică.

Ce se întâmplă cu Tronsoanele 3 şi 4

În timp ce pesediştii inaugurau începerea lucrărilor la tronsonul 1, pe tronsoanele 3 şi 4 fuseseră anulate licitaţiile în instanţă. A fost nevoie de reluarea licitaţiilor pe cele două tronsoane.
În luna august, CNAIR a scos la licitaţie contractul de proiectare şi execuţie a tronsonului 4 din drumul expres Craiova – Piteşti cu o lungime de aproximativ 31 de kilometri. Tronsonul 4 va fi construit între limita administrativă dintre județele Olt și Argeș și intersecția cu autostrada 1 București – Pitești și va tranzita teritoriile localităților Lunca Corbului, Albota, Costești, Bradu, Suseni și Oarja.
În octombrie, CNAIR a lansat licitaţia pentru Tronsonul 3 al drumului expres Craiova-Piteşti. Tronsonul va începe de la granița județelor Olt și Argeș și va ajunge până aproape de municipiul Slatina. Valoarea estimată a contractului este de circa 212 de milioane de euro.
Ludovic Orban a precizat că cele două tronsoane se află în procedură de licitaţie.

ȘTIRI VIDEO GdS