11.4 C
Craiova
vineri, 1 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriAvioane Boeing, Airbus și BAE Systems, reparate la Craiova

Avioane Boeing, Airbus și BAE Systems, reparate la Craiova

Yannis Bisbas a precizat în emisiunea „Economia Sudului“ că firma lui Leonidas Karagianis, Dedalus Tech, care repară avioane Boeing la Craiova, intenționează să se dezvolte în Bănie
Yannis Bisbas a precizat în emisiunea „Economia Sudului“ că firma lui Leonidas Karagianis, Dedalus Tech, care repară avioane Boeing la Craiova, intenționează să se dezvolte în Bănie

Aeronave uriașe din industria civilă aterizează la Craiova și intră în secția de montaj de la Avioane. O firmă condusă de cetățeni greci repară astfel de aeronave, utilizând și angajați de la Avioane Craiova. Firma a câștigat un proiect cu fonduri europene, dar, pentru a nu pierde banii, societatea are de trecut un mare hop. Aflați din GdS despre ce este vorba.

Firma Dedalus Tech SRl, deținută de cetățeanul grec Leonidas Karagianis, repară avioane civile medii și mari la Craiova. Deocamdată, întreaga operațiune se desfășoară în incinta Fabricii de Avioane Craiova, fiind singura unitate care are un hangar unde să fie adăpostite aeronavele uriașe care aterizează pe aeroport.
Leonidas Karagianis a venit în Craiova din 2011 și a ales acest oraș, pe de o parte, pentru că este un important nod aerian, unde pot ateriza și decola avioane din toată Europa și chiar din Asia, iar, pe de altă parte, s-a bazat pe angajații de la Avioane Craiova, specializați în industria aeronautică. Până acum s-au reparat la Craiova aeronave Boeing 737, Airbus, dar și dintre cele produse de BAE Systems (BAe), iar antreprenorii greci intenționează să extindă gama de aeronave care vor ateriza în Bănie pentru reparații generale. Motoarele se repară în Elveția sau alte state europene, dar operațiunile de demontare și montare a motoarelor se fac la Craiova, în condiții de maximă siguranță, spun antreprenorii respectivi.
Yannis Bisbas, reprezentantul firmei Dedalus Tech SRL, este una dintre persoanele împuternicite să se ocupe de afacerile firmei respective în Craiova. El mai are o altă afacere în Bănie, în alt domeniu. Bisbas a povestit, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“, de la alege TV, de ce a venit firma Dedalus Tech în Craiova și ce fel de aeronave se repară în inima Olteniei: „Firma Dedalus Tech a început lucrările aici la Craiova în 2011, pentru că există o industrie cu experiență în zona respectivă și există deja formată o parte foarte mare a forței de muncă. Firma se ocupă cu mentenanța avioanelor și este autorizată pentru repararea mai multor tipuri de avioane. Noi am venit aici cu planuri mari, pe termen lung, și vrem să oferim locuri de muncă și să ne facem treaba noastră pentru care am venit“.
Avioanele aterizează direct pe Aeroportul din Craiova, de unde ajung în Secția de Montaj din cadrul uzinei de avioane, unde începe revizia generală a respectivelor aeronave. Dedalus Tech folosește angajați de la fabrica românească, printr-un contract încheiat chiar cu Avioane Craiova. Oamenii sunt plătiți de fabrică, pentru orele pe care ei le lucrează la repararea aeronavelor aduse de grecul Leonidas Karagianis în acea uzină. Grecii laudă măiestria angajaților români care participă la lucrările aeronavelor civile.

Colaborare internațională

Adesea, avioanele uriașe aduse la Craiova sunt însoțite de o echipă internațională de specialiști, atât din partea constructorului aeronavei, cât și din partea operatorilor de zbor care utilizează efectiv aeronava adusă la reparat. Acea echipă conlucrează cu românii, cu craiovenii, care prestează lucrările de mentenanță și de reparații. Responsabilitatea Dedalus Tech este foarte mare. „Din câte știu eu, până acum nu s-au înregistrat incidente cu nici unul dintre avioanele reparate la Craiova“, a spus Yannis Bisbas.
Cea mai mai dificilă parte a afacerii nu este repararea aeronavei, cum s-ar crede, ci găsirea comenzilor, mai exact convingerea operatorilor aerieni să facă reviziile tehnice și mentenanța aeronavelor cu firma Dedalus Tech, în condițiile în care există concurență și în acest domeniu. „Familia de aeronautică nu este foarte mare. Fiecare lucrare este caracterizată prin seriozitate. Legătura între prețul lucrării și calitate ne aduce clienții“, a spus cetățeanul grec, prezent la emisiune.
Un business cu o mare responsabilitate

Să repari aeronave sau să le faci revizia tehnică este o afacere deosebită pe care nu o face oricine. Bussinesul necesită seriozitate maximă și un control riguros în ceea ce privește calitatea lucrării executate, pentru siguranța deplină a zborurilor, a pasagerilor.
În funcție de complexitatea lucrărilor, o reparație poate dura de la câteva zile până la una-două luni. „Cea mai complexă lucrare a fost una în care a trebuit să se intervină în interiorul rezervoarelor de combustibil, aflate în aripi“, a spus Cătălin Adam, asociat la firma de consultanță Coridor Financial, care s-a ocupat de un proiect european pentru Dedalus Tech. Tot el a povestit în emisiune și o întâmplare cu un avion uriaș, care și-a găsit rezolvare grație specialiștilor ingenioși de la Avioane Craiova.
„S-a întâmplat să vină un avion Boeing 737 din clasa 500 – este o generație mai nouă de avioane Boeing – și acesta nu încape în hala de montaj de la Avioane Craiova. Coada avionului era mai înaltă cu șapte metri decât ușa hangarului. Astfel că oamenii au găsit o soluție ingenioasă: ei au ridicat foarte mult botul avionului cu un sistem hidraulic, astfel încât coada să coboare, și doar așa a încăput avionul în interiorul fabricii“, a povestit Cătălin Adam.

Centru de Excelență în Aeronautică, printr-un proiect de 6,2 milioane de euro

Dedalus Tech are planuri mari în ceea ce privește dezvoltarea afacerii sale la Craiova. În 2012, firma a concesionat de la Consiliul Județean Dolj șase hectare de teren în partea de nord a pistei aeroportului, unde ar urma să construiască două hangare uriașe, de 7.800 de metri pătrați.
Firma a câștigat un proiect european pe POS-CCE (pe Axa 2 dedicată cercetării) în valoare de 6,2 milioane de euro, prin care își propune să deschidă la Craiova un Centru de Excelență în Aeronautică, centru care ar cuprinde și construirea celor două hangare care să adăpostească avioanele pe care firma le aduce la Craiova. Centrul respectiv de cercetare ar crea locuri de muncă, în sensul că va atrage atât absolvenți de Aeronautică, dar și dintre inginerii cercetători craioveni cu experiență în acest domeniu de activitate. Reprezentanții Dedalus Tech nu spun cât vor fi salariile celor care vor lucra în respectivul centru de cercetare, dar suma ar fi suficientă ca specialiștii în aeronautică să nu mai plece peste graniță. Prin acest proiect s-ar dubla numărul de angajați permanenți ai Dedalus Tech la Craiova, care acum este de 35. Prin proiectul respectiv de cercetare, afacerea ar căpăta alte valențe, în sensul că se vor putea realiza la Craiova și alte operațiuni la aeronavele adăpostite în hangare, inclusiv repararea motoarelor de avioane Boeing, Airbus sau altele, fiind prevăzute prin proiect inclusiv standuri de testare a respectivelor motoare, dar principalul efect al Centrului de Excelență Aeronautică ar consta în extinderea duratei de viață a aeronavelor.
„Astfel, în urma cercetării, se va ajunge la rapoarte, idei și alte aspecte care să conducă la creșterea duratei de exploatare a acestor aeronave“, a spus Cătălin Adam.

Nu se găsește constructor, iar firma riscă să piardă banii europeni

Marea problemă a firmei este că, deși mai sunt câteva zile până expiră perioada licitației pentru construirea hangarelor, încă nu s-a găsit un constructor. Fie lucrarea de anvergură îi sperie pe constructori (este vorba despre o construcție cu o deschidere de 100 de metri și fără nici un stâlp de susținere pe acea porțiune), fie consultantul și firma au bugetat prea puțini bani pentru ridicarea hangarelor, astfel încât constructorii sunt ținuți la distanță de prețul oferit. Potrivit procedurilor POS-CCE, Dedalus Tech a mai organizat o licitație la care nu s-a prezentat nici un constructor. Antreprenorul va cere reluarea licitației, dar nu se știe dacă i se mai aprobă a treia oară. Proiectul de 6,2 milioane de euro care este deja semnat riscă să fie pierdut, dacă în trei zile nu se găsește un constructor capabil să realizeze o astfel de lucrare.
Reprezentanții firmei speră să se găsească un constructor până la sfârșitul săptămânii, mai exact până pe 24 octombrie. „Noi suntem optimiști. Dedalus Tech are un sens unic: spre succes!“, a conchis Yannis Bisbas, care reprezintă Dedalus Tech în fața autorităților și are și propria sa afacere în Craiova, în domeniul alimentației publice. El mai spune că activitatea de reparare a aeronavelor mari va continua în Bănie, indiferent dacă proiectul european pică sau nu.
Mai multe detalii despre acest business inedit puteți afla urmărind pe internet emisiunea „Economia Sudului“, pe site-ul Gazetei de Sud, www.gds.ro sau pe site-ul televiziunii, www.alege.tv.

Dedalus Tech, în cifre

Puterea financiară a Dedalus Tech nu este foarte mare. Potrivit datelor din bilanțul contabil, societatea a avut în 2012 o cifră de afaceri de 2,2 milioane de lei și o pierdere de circa 18.000 de lei. În 2013, afacerile firmei au crescut la trei milioane de lei, iar în anul respectiv s-a înregistrat și un profit de 437.000 de lei. Tot în 2013, firma a avut un număr mediu de 25 de salariați. Anul acesta sunt 35 de angajați permanenți, iar în perioada în care sunt lucrări complexe de făcut la avioane se ajunge și la 60-65 de angajați, jumătate fiind pe perioadă determinată. Doar în 2014 firma a reparat, în Craiova, șase aeronave de mari dimensiuni. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS