13.3 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024

Afaceri periculoase

Să perfectezi o afacere în ziua de azi este extrem de dificil. Din cauza blocajelor financiare şi a şmecheriilor unora, afaceriştii oneşti nu mai au încredere în nimeni, motiv pentru care îşi verifică peste tot partenerii comerciali. GdS vă spune cum puteţi afla dacă firma cu care vreţi să lucraţi este de încredere sau nu. Am identificat opt paşi de urmat.

În perioada crizei, când aproape toate afacerile se mişcă greu şi, mai ales, când plăţile între firme au întârzieri chiar şi de 120 de zile, cine încheie un parteneriat cu altă firmă trebuie să deschidă bine ochii, să vadă din timp cu cine se „aventurează“ în business. Este dificil şi poate fi chiar periculos să faci afaceri în România, dar, mai ales, în Oltenia, patria TVA-ului ilegal şi a ţepuitorilor de talie naţională. Pentru a fi puşi la adăpost de eventuale efecte negative, atunci când perfectaţi o afacere cu un nou partener, trebuie să fiţi foarte atenţi la toate detaliile. GdS a consultat o serie de oameni de afaceri, brokeri şi directori de bănci, pentru a prezenta cele mai sigure metode prin care să aflaţi informaţii despre bonitatea unei firme cu care doriţi să încheiaţi contracte comerciale. Noi am identificat opt paşi de urmat, pentru a verifica bonitatea unei firme. Sursele oficiale de informare despre mediul de afaceri sunt cele mai recomandate.

Firmă datornică, inactivă fiscal sau în insolvenţă    

În primul rând, puteţi afla de pe site-ul Ministerului Finanţelor (www.mfinante.ro) despre bonitatea partenerului de afaceri. O primă privire trebuie aruncată pe bilanţul contabil al potenţialului partener. Cifra de afaceri, profitul, activele sunt date esenţiale despre o primă viziune asupra societăţii în cauză. Un al doilea pas constă în verificarea datoriilor societăţii. Dacă firma are datorii (şi mai ales datorii istorice) către bugetul consolidat al statului, acesta este primul semnal că societatea nu face parte dintre bun-platnicii de top. Dacă are datorii şi către bugetele asigurărilor sociale sau asigurărilor de sănătate, atunci veţi afla că potenţialul partener nu-şi respectă nici măcar propriii salariaţi. Pasul trei: verificaţi pe site-ul ANAF lista contribuabililor inactivi din punct de vedere fiscal, precum şi a celor reactivaţi. Puteţi avea surpriza să vedeţi că societatea cu care doriţi să încheiaţi contracte nu mai are cod valid de TVA şi că facturile emise de aceasta sunt nule din punct de vedere fiscal. Ar fi încă un semnal să abandonaţi afacerea. Pasul al patrulea constă în verificarea firmei la Registrul Comerţului, de unde se obţine un certificat constatator privind starea firmei, de unde puteţi să aflaţi dacă ea este în insolvenţă sau în faliment. Din păcate, aceste metode costă timp şi bani, dar mai bine plătiţi în fază incipientă câteva zeci de lei (cât costă un certificat constatator de la Registrul Comerţului) decât să plătiţi mai mult când partenerul de afaceri vă înşală cu sume mai mari.
„Afacerile se fac greu în România. Trebuie să verifici un partener peste tot pe unde se poate, să vezi dacă are un istoric bun de plată sau să afli date despre bonitatea firmei. Într-o perioadă în care plăţile între firme se fac la interval de 120 de zile, de la şapte zile în anii trecuţi, este foarte greu să-şi alegi partenerul de afaceri cel mai potrivit. Informaţiile de la Registrul Comerţului ar trebui să fie gratuite în această perioadă de criză, pentru că nu toate firmele îşi permit să plătească pentru a afla date despre partenerii de afaceri“, a spus George Ciobanu, director al unei firme de servicii de investiţii financiare.
În ultima perioadă, Oficiul Registrului Comerţului Dolj a eliberat certificate constatatoare pentru partenerii de afaceri, dar frecvenţa este destul de redusă, „poate chiar de numai un certificat pe zi solicitat de o firmă despre o altă firmă, ca să-şi facă o idee despre partenerul de afaceri“, a declarat Liviu Ştefan, reprezentant al instituţiei doljene. Instituţiile statului care cer astfel de certificate constatatoare de la Oficiul Registrului Comerţului sunt cu duiumul, iar pentru acestea informaţia este gratuită.
Aceleaşi date le puteţi afla de la Registrul Comerţului (dacă firma este în insolvenţă sau în faliment), consultând opisurile speciale puse la dispoziţie de instanţă.

Bilete la ordin avalizate în nume propriu

Bancherii sunt de părere că, dacă aţi apucat deja să încheiaţi un contract comercial, cel mai bine ar fi să cereţi administratorului firmei sau managerului să emită bilete la ordin (sau file cec) avalizate în nume propriu. Acesta este pasul cinci. „Dacă biletul la ordin este avalizat în nume propriu de către reprezentantul firmei partenere, atunci acesta răspunde cu bunurile personale (casă, maşină) în cazul în care nu îşi onorează contractul comercial. Ar trebui să se revină cât mai mult la biletele avalizate în nume propriu, pentru a se evita situaţiile neplăcute între partenerii de afaceri“, a spus un bancher din cadrul Raiffeisen Bank.
În al şaselea rând, puteţi consulta site-urile specializate în demascarea „ţeparilor“. Acolo sunt postate date şi informaţii despre afaceriştii care nu şi-au respectat contractele. „Ar trebui ca astfel de site-uri să fie cât mai multe şi în Dolj, iar cei care postează despre păţaniile lor cu firmele partenere ar trebui să ataşeze toate documentele prin care să arate că au fost înşelaţi“, a spus un om de afaceri din Craiova.
Pasul şapte este acela al verificării comportamentului bancar al clientului.
„Dacă firma este în incidenţă de plăţi sau are credite neachitate la termen, atunci poţi afla de la băncile partenere acest lucru. Este foarte riscant în perioada aceasta să faci afaceri. Trebuie să ai mare grijă cu ce client închei contracte. Mulţi au învăţat lecţia ieftină de a-şi băga firma în insolvenţă şi de a-şi muta activele pe alte firme, ceea ce creează pagube mari partenerilor de afaceri. Este un lucru josnic, mai ales că se practică de către firme renumite pe plan local“, a spus Adriean Asan, director al producătorului de îngheţată Top Gel, din Craiova. Al optulea pas şi nu cel din urmă ar fi acela ca afaceriştii să-şi verifice viitorii parteneri în rândul celor cu care au deja încheiate contracte. „Vorbeşti cu managerii cu care lucrezi deja şi îi întrebi dacă au lucrat cu firma X, dacă plăteşte la timp, dacă au avut ceva probleme cu ea. Nu mai este vremea să te arunci oricum în afaceri. Pe lângă datele despre firmă, contează şi dacă patronul este de bună credinţă, dacă a avut probleme cu legea, în sensul că a fost condamnat pentru fapte economice etc.“, a spus alt om de afaceri craiovean.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

5 COMENTARII