12.9 C
Craiova
joi, 9 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriPrivatizarea Avioane Craiova, bilet la zborul de Bruxelles

Privatizarea Avioane Craiova, bilet la zborul de Bruxelles

Italienii de la Alenia Aeronautica au depus ieri oferta finală de privatizare, dar datele financiare vor fi publice abia astăzi, când preşedintele AVAS, Mircea Ursache, va comenta situaţia la sediul societăţii. Surse apropiate negocierilor afirmă că privatizarea se va decide la Bruxelles, pentru că italienii au depus oferta cu „rezerve“ faţă de datoriile societăţii către bugetul de stat, în valoare de cinci milioane de euro.

Italienii de la Alenia Aeronautica au depus ieri oferta finală, îmbunătăţită şi irevocabilă, pentru preluarea pachetului majoritar de 80,9% din acţiunile Avioane Craiova SA, însă detaliile financiare vor fi cunoscute abia astăzi după-amiază, când preşedintele AVAS, Mircea Ursache, va face câteva declaraţii în acest sens. Oferta Alenia vine într-un moment foarte greu pentru Avioane SA, care este ameninţată cu insolvenţa de către creditori: Aerochem SRL Bucureşti a cerut falimentul societăţii, dar Avioane SA a reuşit să se salveze după ce a achitat în ultimul moment datoriile de 60.000 de lei, vechi de un an. Pe de altă parte, surse apropiate negocierilor de privatizare spun că oferta italienilor are clauze referitoare la datoriile istorice ale societăţii către bugetul de stat, în valoare de cinci milioane de euro. „Există în ofertă condiţii referitoare la datoriile către stat. În acest context, trebuie discutată la Bruxelles problema acordării unui ajutor de stat. Trebuie o lege, tehnic se poate, nu este imposibil. Este o problemă de decizie politică. Nu pot să spun însă ce va face Alenia dacă UE ne refuză solicitarea“, a precizat fostul ministru al finanţelor, Sebastian Vlădescu, acum consultant al Alenia Aeronautica în problema Avioane Craiova SA.

Problema Yu-Rom „nu este esenţială“

O altă problemă pe marginea căreia cele două părţi au purtat discuţii interesante este cea a datoriilor rezultate din contractul Yu-Rom, de fabricare a aparatelor IAR – 93 Vultur. Partenerii sârbi au revendicat în decursul timpului datorii de nouă-zece milioane de euro, partea română ar avea şi ea ceva de reclamat. Problema a rămas în suspans, iar reprezentanţii Avioane SA au propus chiar ca riscurile unui eventual litigiu să fie preluate de guvernul român. Sebastian Vlădescu a declarat însă că problema Yu-Rom este atât de veche încât nu crede că va ridica dificultăţi. „Yu-Rom este un caz foarte vechi, care rămâne de văzut cum se poate rezolva. Nu asta e problema esenţială. Ce mă îngrijorează este problema cu datoriile“. Pe de altă parte, italienii au anunţat că vor să mai inspecteze societatea în cursul lunii iunie, pentru a vedea ce investiţii sunt necesare. Deocamdată, Avioane SA participă la o licitaţie organizată de Alenia pentru 144 de SDV-uri (subansamble) pentru avioanele Spartan. Trebuie spus că la 30 iunie expiră mandatul primit de AVAS de la guvern pentru a se ocupa de privatizarea Avioane SA – aflată acum în portofoliul Ministerului Economiei (ME). Dacă nu vor ajunge la o înţelegere până la această dată şi AVAS nu primeştre o prelungire a delegării, problema privatizării va fi preluată de OPSPI – din cadrul ME. Rămâne de văzut însă şi ce poziţie vor avea italienii faţă de un posibil refuz al Bruxellesului.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

4 COMENTARII