9.7 C
Craiova
duminică, 28 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriBăncile au scăpat de controale

Băncile au scăpat de controale

Nici o bancă din Dolj nu a fost sancţionată cu adevărat de Protecţia Consumatorului, iar instituţia nu a aplicat amenzi, pentru că „nu-i permitea cadrul legal“. Anul acesta, există o ordonanţă de urgenţă pentru drepturile consumatorilor, dar clienţii bancari nu mai reclamă băncile.

Reclamaţiile pe care clienţii bancari le-au adresat Oficiului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (OJPC) Dolj au rămas fără ecou. Nici o persoană nu a fost „răzbunată“ pentru nedreptatea pe care i-a făcut-o banca. La nivel central, nici o bancă nu şi-a achitat amenzile aplicate, a anunţat zilele trecute Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), ci instituţiile de credit s-au adresat instanţelor judecătoreşti pentru anularea amenzilor. Zecile de controale în forţă pe care Protecţia Consumatorului le-a efectuat anul trecut au rămas „în pom“. În unele cazuri s-a rezolvat solicitarea clientului, dar numai după apariţia inspectorilor OJPC, în sensul că banca i-a scăzut dobânda debitorului abia după intervenţia unei autorităţi. În alte cazuri, debitorii s-au ales doar cu… reclamaţiile.

„Mult fum fără foc!“

Anul trecut, când băncile au sporit nejustificat dobânzile de la o lună la alta şi când au majorat comisioanele, nu exista o legislaţie care să permită OJPC să intervină aşa cum a trebuit, spune actualul director al OJPC Dolj, Gheorghe Marinescu. Acum, când există un act normativ (OUG nr. 147/2008, elaborată de ANPC) care să tempereze avântul băncilor în a majora nejustificat comisioanele, nu mai sunt reclamaţii. „Anul trecut a fost mult fum fără foc, atunci când s-au făcut controalele la bănci. Au fost 30 de reclamaţii la adresa băncilor, dar nu s-a dat nici o amendă. Toate au fost trimise la Bucureşti. Dacă nu exista legislaţie… În 2009 există legislaţie, dar nu au mai fost reclamaţii către bănci“, a spus Marinescu. OUG nr. 147/2008 obligă băncile să nu majoreze haotic dobânzile, iar comisioanele stabilite la începutul contractului de credit să rămână până la finalul creditului. Toate costurile trebuie să fie la vedere, iar la încheierea creditului, clientul trebuie să primească o hârtie care să ateste stingerea datoriei.

Bancpost, amendată pentru comisioane mari

Cele mai multe reclamaţii ale clienţilor bancari craioveni au fost la adresa Bancpost, care în luna octombrie a anului trecut a majorat nejustificat comisioanele. Clienţi ai băncii care anterior contractaseră credite au sesizat autorităţile (reclamând şi la GdS) că rata lor bancară a crescut şi cu 50% într-o singură lună. Banca ne-a anunţat ieri că nu a fost sancţionată pentru nici o reclamaţie provenită din Dolj sau din restul judeţelor Olteniei. La vremea respectivă, Banca Naţională a României (BNR) a anunţat că trei bănci au fost amendate pentru că au crescut nejustificat comisioanele la creditele în sold. „Bancpost a primit o amendă de 60.000 de lei pentru majorarea comisioanelor, aceasta fiind achitată în timp util către trezoreria statului“, a anunţat pentru GdS specialistul în comunicare al Bancpost, Liliana Ciobănaşu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII