Jurnalul alimentar: ce presupune şi cât de util este în dietă



Foarte multe persoane decid ca la începutul anului să se concentreze asupra rezolvării problemelor de sănătate. Nu doar vizitele la cabinetul medicului devin o prioritate, ci şi schimbarea alimentaţiei. O dietă sănătoasă înseamnă automat un corp mai sănătos, iar în acest proces al marilor schimbări, foarte util ar putea fi un jurnal alimentar. Acesta poate juta la înţelegerea obiceiurilor pe care le avem, dar mai ales ne ajută să identificăm alimentele (atât pe cele bune, cât şi pe cele mai puţin bune) pe care le consumăm într-o zi obişnuită, potrivit csid.

Cercetările arată că persoanele interesate să scadă în greutate ţin un jurnal care poate fi foarte eficient în schimbarea comportamentului. Într-un studiu privind scăderea în greutate, la care au participat aproape 1,700 de indivizi, cei care au ţinut un jurnal alimentar au reuşit să slăbească de două ori mai mult în greutate faţă de cei care nu au apelat la acest pas în procesul de slăbire.

Ce trebuie să includă un jurnal alimentar?

Majoritatea experţilor sunt de părere că secretul pentru un jurnal alimentar de succes stă în acurateţe şi consistenţă. Aşadar, probabil te întrebi ce ar trebui să-ţi notezi.

Ce mănânci? Notează cât mai specific alimentele şi băuturile pe care le consumi, dar cel mai important, cum sunt ele preparate (prăjite, la cuptor, fierte etc). Nu uita să notezi orice sos, condimente, dressing sau toping.

Cât de mult mănânci? Cantităţile sunt foarte importante aşadar, nu uita să le notezi cât mai clar, ba chiar le poţi cântări, iar în cazul în care eşti departe de casă, cel mai bun mod este de a estima porţiile.

Când mănânci? Este foarte importantă ora la care mănânci şi, în plus, aceste notiţe te pot ajuta să identifici ”orele problematice” precum gustările de la miezul nopţii. Mai mult, în felul acesta îţi poţi da seama şi de preocupările pe care le ai în timp ce mănânci, cum te simţi în timp ce mănânci şi astfel vei reuşi să înţelegi anumite obiceiuri pe care le ai.

Unde mănânci? Încă un aspect important ţine de locul în care mănânci. Fie că eşti la masă în bucătărie, în dormitor, în maşină, pe stradă, la restaurant sau chiar acasă la un prieten, din nou, aceste aspecte te pot face să înţelegi obiceiurile pe care le ai. Şi să le îndrepţi, bineînţeles.

Ce altceva faci în timp ce mănânci? Nu uita să notezi dacă te afli în faţa calculatorului, televizorului sau dacă stai de vorbă cu un membru al familiei sau un prieten.

Cu cine mănânci? Este foarte important să notezi dacă iei masa singur sau alături de un copil, un coleg, o rudă sau un prieten.

Cum te simţi în timp ce mănânci? Eşti trist, fericit, stresat, anxiosm singuratic, plictisit, obosit?

Sfaturi pentru a ţine cu succes un jurnal alimentar

  • Notează alimentele sau băuturile imediat după ce le-ai consumat. Nu aştepta până la sfârşitul zilei pentru că datele pe care le vei nota nu vor fi suficient de clare.
  • Fii cât mai specific cu putinţă în privinţa alimentele. De exemplu, dacă bei un latte, notează şi tipul sau cantitatea.
  • Asigură-te că incluzi şi băuturile alcoolice pe care le consumi şi, bineînţeles, în ce cantităţi.
  • Pentru că tehnologia este alături de noi la tot pasul, poţi încerca o aplicaţie mobilă care să te ajute să notezi toate aceste informaţii. Mai mult, unele dintre ele chiar îţi oferă informaţii legate de calorii şi alţi nutrienţi. Astfel, vei ştii cu exactitate cât ai consumat.

Ce faci după ce ţii un jurnal alimentar?

După ce ai completat o săptămână în jurnalul alimentar, priveşte în ansamblu şi vezi cum arată dieta ta. Observă ce obiceiuri ai, dar mai ales care-ţi sunt tendinţele. De exemplu, trebuie să iei în calcul următoarele aspecte:

  • Cât de sănătoasă este dieta mea?
  • Mănânc fructe şi legume în fiecare zi? Dacă da, în ce cantitate?
  • Mănânc alimente din grâu întreg în fiecare zi?
  • Consum alimente şi băuturi cu zahăr adăugat? Dacă da, cât de frecvent?
  • Stările mele de dispoziţie îmi afectează obiceiurile de mâncare? Caut să mănânc gustări nesănătoase atunci când sunt stresat sau obosit?
  • Cât de des mănânc pe fugă?

Setează-ţi obiective sănătoase

Odată ce ai identificat aspectele la care trebuie să lucrezi şi pe care trebuie să le îmbunătăţeşti, setează unul sau două obiective sănătoase în privinţa alimentaţiei tale. Asta înseamnă să mergi pe formatul SMART (Specific, Measurable, Achievable, Relevant and Time-based), adică Specific, Măsurabil, Realizabil, Relevant şi bazat pe timp.


Observaţii în jurnal: mănânci legume de două ori pe zi

Obiectiv: să mănânci mai multe legume

Obiectv SMART: să consum legume de trei ori pe zi.

 

Observaţii în jurnal: comanzi mâncare de trei-patru ori pe săptămână

Obiectiv: să găteşti mai mult acasă

Obiectiv SMART: comandă mâncare o dată-de două ori pe săptămână.

Observaţii în jurnal: mănânci gustări sănătoase până la ora 3 PM, până ajungi la automat.

Obiectiv: să mănânci gustări mai sănătoase

Obiectiv SMART: să aduci la birou, în fiecare zi, o gustare sănătoasă.

Jurnalul alimentar este o modalitate eficientă de a-ţi îmbunătăţi sănătatea, iar datele pe care ”le culegi” te pot ajuta să faci schimbări inteligente, dar mai ales să începi cu succes aventura către un corp sănătos, în 2019.



Comenteaza acum

Alte stiri

Sumarul ediției de marţi, 12 februarie 2019

Actualitate

» Dan Alexandrescu, secretar de stat MS: „Cutia medicamentului va putea fi desfăcută în farmacie“
» Olguța Vasilescu nu mai vrea ministru: După o discuție cu Liviu Dragnea am luat hotărârea să-mi retrag candidatura pentru funcția de vicepremier și ministru al  Dezvoltării
» Iniţiativa Fără Penali în funcţii publice a ajuns la Curtea Constituțională. Care este termenul în care trebuie să se pronunțe judecătorii constituționali
» Bac 2019 pentru olimpici. Când are loc sesiunea specială de bacalaureat 2019
» Structura anului şcolar 2019-2020: dispare o vacanță intersemestrială.
» Farmaciile continuă, după retragerea Eurespal, să vândă un medicament ce are conținut identic.
» Un român a câştigat prestigiosul premiu Moore pentru matematică pe anul 2019
» Poliţia Locală a descins la comercianţii de aranjamente funerare
» Greutate în funcţie de înălţime: află câte kilograme e normal să ai!
» OMS avertizează în legătură cu sănătatea auditivă a utilizatorilor de smartphone şi MP3
» Producătorul de încălțăminte Rieker își închide fabrica din Lugoj
» 12 alimente bune pentru protejarea ficatului gras
» Fond de investiţii de 53 milioane euro caută startup-uri cu ajutorul inteligenţei artificiale
» România, după Tanzania şi Uganda în privința măsurilor luate împotriva exploatării şi abuzului sexual al copiilor
» Cercetați pentru furt calificat
» Klaus Iohannis, despre bugetul pe 2019: PSD recurge la noi demersuri populiste
» Depistați de polițiști în trafic, cu substanțe interzise, fără permis de conducere și cu auto furat
» Simulare BAC 2019. În martie, elevii din clasele a XI-a şi a XII-a susţin testul de simulare a bacalaureatului
» Simulare Evaluare Naţională 2019
» Depresia: mituri pe care mulţi le cred adevărate
» Accident cu o victimă pe strada Fraţii Goleşti
» Jurnalul alimentar: ce presupune şi cât de util este în dietă
» Indicele democrației în 2018. Topul celor mai democratice state și al regimurilor totalitare
» Elveția provoacă hackerii: le promite 150.000 de franci celor care vor putea pirata noul său sistem de vot electronic
» Semnături sub tricolor. George Simion, în turneu prin toată țara
» Rovana Plumb, suspectată de minciună după ce a promis 180 km de autostrăzi în 2019

Dolj

» Pasajul de la Mercur, mizerie şi degradare în buricul Craiovei (GALERIE FOTO)
» Întreruperi energie electrică de mâine
» Cred în România (III) Un fermier face agricultură la standarde europene în Albeşti
» USL 2.0? PSD şi PNL, alianţe locale în Dolj
» Eduard Constantinescu, extrădat din SUA direct în arestul IPJ Dolj
» Craiova: Dumitru Prunariu vine la Întâlnirile SpectActor
» Craiova: Eduard Constantinescu a fost extrădat din SUA şi arestat preventiv
» Dolj: Prinşi cu 45 de kilograme de peşte pescuit ilegal
» Codul galben de vânt, prelungit în trei judeţe ale Olteniei

Gorj

» O nouă conductă de apă pentru judeţul Dolj şi municipiul Craiova, având ca sursă Izvarna
» Gorj: Doi tineri din Rovinari, prinşi la furat într-un supermarket din Târgu Jiu

Vâlcea

» Vâlcea: Reţinut după ce şi-a agresat sora

Sport

» CSO Filiaşi, la ceas aniversar
» România a urcat pe locul al cincilea în clasamentul Fed Cup
» SCM Craiova, decisă să-şi adjudece derbiul Olteniei
» Tenis / Marius Copil, învins în primul tur la Rotterdam (ATP)
» Handbal (f) / Ianăşi, Dumitrescu şi Trifunovic au prefaţat derbiul Olteniei (VIDEO)

Sanatate

» Statistica groazei. Mii de femei mor anual din cauza cancerului de col uterin
» Remedii pentru tuse
» De ce e bine să mănânci usturoi
» Ministrul Sănătaţii anunţă că diploma voluntarei de la Spitalul Ilfov este falsă şi va fi depusă o plângere

Educatie

» Zeci de profesori din Dolj au cerut catedra în locul pensiei

Magazin

» Horoscop
» Bancul zilei

Top