Sistemul de alertare timpurie a populației este primordial atât în cazul producerii de intemperii, cât și post catastrofă și trebuie implementat cu orice cost, a declarat, miercuri, secretarul de stat în MAI Raed Arafat.

„Din punctul nostru de vedere, al Departamentului pentru Situații de Urgență, reiterăm importanța majoră să avem un astfel de sistem. Pentru noi, un sistem de alertare timpurie a populației este primordial, nu numai pentru intemperii, ci și pentru multe alte tipuri de situații de urgență, inclusiv pentru post catastrofă, ca să putem comunica populației mesajele. Ce nu o să alertăm, la acest moment prin sistem, populația este să-i spunem că vine un cutremur. Dar după un cutremur, cu siguranță, un astfel de sistem poate fi folosit să transmită mesajele din partea Situațiilor de urgență. Un sistem de acest gen a devenit foarte important, noi am mai ridicat problema și cred că acum este momentul în care trebuie să mergem înainte și să-l implementăm cu orice cost posibil”, a afirmat Arafat, la o dezbatere organizată de Comisia pentru tehnologia informației și comunicațiilor din Camera Deputaților pe tema implementării unui sistem național de alertare a populației prin SMS în caz de dezastru.

El a adăugat că trebuie luat în considerare faptul că pentru anumite fenomene timpul de alertă este extrem de scurt. „Anumite situații nu pot fi prevăzute decât cu foarte, foarte scurt timp înainte, unele chiar în timpul în care se întâmplă. De aceea, devine sistemul important pentru a transmite instantaneu când afli că așa ceva a apărut într-o anumită zonă. Asta este, din păcate, schimbarea climatică, vedem în fiecare an că situația se agravează. De aici, un astfel de sistem devine foarte important”, a punctat Raed Arafat.

Potrivit acestuia, sistemul va fi utilizat de Departamentul pentru Situații de Urgență și IGSU. „Implementarea revine ANCOM, care este reglementatorul în domeniu, împreună cu operatorii privați, dar este și STS care va juca un rol important în a ne sprijini în realizarea și gestionarea acestei soluții. Pot să fie și alți beneficiari secundari ai sistemului de alertă, dar principalul va fi instituția Situațiilor de urgență”, a precizat Arafat.

Șeful DSU a spus că fiecare instituție va avea un rol în crearea acestui sistem și soluția va fi implementată în etape, cu un calendar clar.

Președintele ANCOM, Adrian Diță, a declarat, la rândul său, că este vorba de un efort comun pentru implementarea acestui sistem în cel mai scurt timp, menționând că nu poate să se „hazardeze” să dea un termen, pentru că „totul depinde de identificarea unei soluții corecte și funcționale”.

„S-au startat aceste discuții vizavi de soluție. Sistemul integrat, Sistemul Alert, își propune să fie disponibil în cel mai scurt timp. Nu știm exact care este termenul de implementare, dar din două în două zile am propus acest mecanism de consultare directă și de analiză cu sprijinul operatorilor, cărora le mulțumesc pentru disponibilitate și pentru gradul foarte mare de răspuns pe care l-au avut. Noi avem doar rolul de a sprijini cu partea de reglementare, de a pune la dispoziție centrul, punctul de rezervă, care va fi mai mult ca sigur Laboratorul de la Prejmer”, a precizat Diță.

El a spus că va fi o cercetare concretă pe soluțiile existente, alături de instituțiile europene.

„Cadrul legislativ în principiu există. Ce urmează pe baza soluției tehnice care se va identifica? Vom pune în acord acele elemente pe partea de reglementare și, bineînțeles, pe partea legislativă, pentru a fi corectă din punct de vedere legal, modalitatea de adresabilitate către cetățeni, nu doar către abonații operatorilor din România. Un turist, orice utilizator de telefonie care este în roaming în România în zona indicată va primi același semnal. Deci, este adresat tuturor utilizatorilor de telefonie mobilă, problema care se pune acum este accesabilitatea către toate categoriile de terminale”, a explicat Adrian Diță.

El a adăugat că nu se știe exact ce impact financiar va avea implementarea acestui sistem, pe baza soluției tehnice urmând să fie estimate costurile.

„Coordonarea este comună la cele trei instituții: ANCOM, Departamentul pentru Situații de Urgență, Serviciul de Telecomunicații Speciale, fiecare cu rolul lui, cu etape și actorii importanți sunt operatorii de telefonie mobilă care diseminează și pun în practică acest mecanism, acest sistem integrat, Sistemul Alert”, a indicat Diță.

Mihai Constantin, reprezentat al Asociației operatorilor de telefonie mobilă din România, a precizat că aceștia și-au exprimat disponibilitatea de a participa la acest sistem, dar sunt necesare costuri.

„Așteptăm de la grupul de lucru să rezulte foarte clar cine, ce are de făcut, cine, ce are de plătit pentru că trebuie să menționez, în clipa de față, rețelele private de operare comercială ale operatorilor de telefonie mobilă nu sunt gata, nu sunt compatibile. (…) Acest lucru necesită implementări, investiții suplimentare, aparatură, implementări de soluții software, de soluții de interoperabilitate, de coordonare centralizată prin intermediul STS pentru a ajunge la beneficiarul final care este cetățeanul român”, a spus Constantin.

El a subliniat că este nevoie de un act normativ pentru a participa la un asemenea sistem.