17.9 C
Craiova
duminică, 28 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateTimbrul de mediu, de zece ori mai scump pentru autoturisme decât pentru microbuze

Timbrul de mediu, de zece ori mai scump pentru autoturisme decât pentru microbuze

Potrivit calculatorului ANAF, pentru un autoturism vechi de cinci-şase ani, 2500 cc, diesel, Euro4, timbrul de mediu este 4.072 de euro. Pentru un autovehicul cu mai mult de 8+1 locuri, sau camion sub 3.500 kg, dar cu aceleaşi specificaţii tehnice, timbrul de mediu este 356 de euro.

La mai bine de zece luni de la intrarea în vigoare a timbrului de mediu, impozitarea continuă să fie discriminatorie, posesorii de autoturisme neavând nici o posibilitate de a contesta impozitul, cu excepţia acţiunii în instanţă iniţiată abia după plata acestuia.
Concret, conform calculelor făcute pe site-ul ANAF, pentru un autoturism  cu o vechime de cinci-şase ani şi o capacitate de 2500 cc, diesel, Euro4, timbrul de mediu este 4.072 de euro, iar în cazul unui autovehicul cu mai mult de 8+1 locuri, sau camion sub 3.500 kg, cu aceleaşi specificaţii tehnice,  timbrul de mediu este 356 de euro.
Această anomalie ne-a fost semnalată şi de unul dintre cititorii noştri, în urma articolului „Rabla scârţâie mai rău ca oricând“, publicat în Curierul Naţional la data de 8 ianuarie. Comentariul său, pe care-l redăm în continuare, ne-a ridicat mari semne de întrebare: „Azi am avut surpriza să constat ceva în calculatorul ANAF pentru timbrul de mediu care e strigător la cer. Anume, după ce am introdus toate datele necesare şi am aflat ce taxă trebuie plătită pentru un anume tip de autoturism
mi-am spus oare ce se întâmplă dacă păstrez toate datele introduse şi modific doar tipul de autoturism, adică selectez autovehicul cu două locuri pentru transport marfă până la 3,5 t în loc de autoturism pentru pasageri M1. Surpriza a fost colosală! Dacă în primul caz timbrul de mediu este 2.800 de euro, în al doilea caz acesta e 283 de euro. Deci nu contează că amândouă au aceleaşi caracteristici ale motorului, «proştii să plătească». (…) Cum adică dacă îmi duc copilul cu maşina la grădiniţă poluez de zece ori mai mult decât cel care deţine acelaşi tip de autoturism, dar transformat pentru transport de marfă. (…)  Nici pe departe nu este taxat poluatorul“, notează cititorul revoltat.

Plumb spunea că se va aplica principiul „poluatorul plăteşte“

În urmă cu un an, înainte de intrarea în vigoare a timbrului de mediu, în timpul dezbaterilor pe această temă, ministrul mediului, Rovana Plumb, afirma că intenţia acestei forme de impozitare este de aplicare a principiului „conform căruia «poluatorul plăteşte», dar şi să încurajăm achiziţia de maşini mai puţin poluante“. „Acum, pentru maşinile vechi şi foarte vechi este percepută o taxă aberantă, ceea ce creează un blocaj în achiziţionarea de maşini mai puţin poluante“, declara atunci ministrul Rovana Plumb.

Impozit discriminatoriu

De altfel, la mai puţin de două luni de la intrarea în vigoare a timbrului de mediu, statul a început să piardă zeci de procese iniţiate de contribuabili.
În justificarea acţiunii în instanţă, avocaţii au invocat faptul că taxa nu este una de mediu, ci „un adevărat impozit discriminatoriu“, care ar trebui calculat numai în baza emisiilor de dioxid de carbon reale. „Noile valori de impunere sunt foarte mari. Acestea ar trebui scăzute cel puţin cu 30% în funcţie de puterea de cumpărare a românilor. Pe de altă parte, eliminarea plăţii pentru autoturismele mai vechi de 2007, când se revând, încalcă dreptul de proprietate şi retroactivează“, nota av. Marius Coltuc, într-un document remis Curierului Naţional.
În plus, avocaţii precizau că guvernanţii ar fi trebuit să corecteze neajunsurile acestui act normativ, cum ar fi existenţa unor valori disproporţionat de mari pentru anumite zone de poluare; luarea în calcul, în afară de emisia de CO2, şi a capacităţii cilindrice (în ciuda faptului că acest criteriu era deja taxat la impozitul pe maşină, plătit la administraţia locală). O altă mare problemă a timbrului de mediu este faptul că este discriminatoriu şi atrăgea ameninţări cu infringementul din partea UE (pentru că includea criterii diferite pentru anumite categorii de maşini înmatriculate în România faţă de alte maşini).
„Nici unul din aceste temeiuri nu este schimbat de noua lege. Principiul «poluatorul plăteşte» nu este respectat. Legea ar  trebui modificată prin fixarea unei marje fixe de CO2 care atunci când este depăşită să se plătească în plus, indiferent dacă este maşină nouă, veche, non euro, euro 1, 2, 3, 4, 5, 6 – aşa cum se întâmplă în sistemul francez privind taxa de poluare“, au precizat avocaţii.
Afrodita Cicovschi –
Curierul Naţional

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS