13.4 C
Craiova
luni, 6 mai, 2024

Ţigări fără nume

Începând din decembrie, în Australia vor fi puse în vânzare doar pachete de ţigări fără logouri sau culori distinctive. Potrivit larepubblica.it, din acea lună toate companiile producătoare vor pune în vânzare ţigări ambalate în cutii simple, de culoare verde oliv, fără marcă sau logo inscripţionate. Singurele semne grafice permise vor fi imaginile cu persoane care au diverse afecţiuni generate de consumul de tutun. Înalta Curte de Justiţie australiană a respins recursul depus de multinaţionalele din industria tutunului, care au atacat legea votată de guvernul de la Canberra, considerată a fi cea mai dură din lume în acest domeniu. Curtea Supremă din Canberra a decis că legea, care va intra în vigoare la 1 decembrie, nu contravine Constituţiei şi nu încalcă dreptul la proprietatea intelectuală, cum a denunţat industria producătoare de tutun. Numele fabricii producătoarea va apărea doar tipărit în format foarte mic, într-un singur loc şi cu caractere stabilite de lege. Fotografiile, în schimb, vor ocupa 75% din partea frontală şi 90% din partea posterioară a fiecărui pachet. Motivele care au stat la baza acestei decizii nu au fost făcute publice imediat. Organizaţiile antitutun consideră că deznodământul din Australia reprezintă un punct de pornire pentru mişcări similare în alte ţări. „Suntem încurajaţi de această victorie“, a declarat Bungon Ritthiphakdee, director la Organizaţia de Control al Tutunului din Asia de Sud-est.
„De asemenea, guvernul australian reprezintă o sursă de inspiraţie pentru noi, fiindcă a luptat cu toate forţele împotriva provocărilor industriei, şi a câştigat. Această victorie pentru Australia deschide drumul pentru Asociaţia Naţiunilor Asiei de Sud-est“, a adăugat oficialul.
De asemenea, în opinia reprezentanţilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, decizia Înaltei Curţi de Justiţie este una istorică.
„Odată cu victoria din Australia, sănătatea publică intră într-o nouă eră, în care consumul de tutun poate fi controlat. Ambalajul simplu este un mod foarte eficient de a contracara tacticile agresive de marketing“, este de părere doctorul Margaret Chan, directorul general al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS). De asemenea, Chan a precizat că reglementarea australiană este în acord cu Convenţia pentru controlul tutunului, care a intrat în vigoare în 2005 şi la care au aderat  170  de ţări.
British American Tobacco, Philip Morris International, Imperial Tobacco şi Japan Tobacco International au contestat măsura pe motiv că vor avea scăderi semnificative ale profitului, că încalcă dreptul la proprietatea intelectuală şi că pachetele vor fi mai uşor de contrafăcut.
„Noile ambalaje nu vor face decât să creeze şi să dezvolte o piaţă neagră a ţigărilor de firmă“, a declarat Scott McIntyre, purtătorul de cuvânt al British American Tobacco de la Antipozi. Australia devine astfel prima ţară care adoptă pachetele generice, fără mărci sau texte de promovare a tutunului, în timp ce alte ţări, precum Marea Britanie, Canada sau SUA, studiază metode similare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS