7 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateDrumuri judeţene de rupt maşina-n ele

Drumuri judeţene de rupt maşina-n ele

Gazeta de Sud v-a prezentat ieri situaţia dezastruoasă a Drumului Judeţean 643, care face legătura între Murgaşi şi Veleşti. Drum judeţean doar pe hârtie, pentru că, în realitate, asfalt nu există, ci doar pietriş, iar la fiecare ploaie drumul devine un calvar pentru şoferi. Acelaşi chin îl simt conducătorii auto şi pe alţi 160 de kilometri de drumuri judeţene care nu au fost încă asfaltate din lipsa banilor.

Doljul are o reţea de drumuri judeţene, 46 la număr, cu o lungime totală de aproape 1.100 de kilometri. Parte din ele au fost asfaltate pe fonduri europene şi e o adevărată plăcere ca şofer să mergi pe ele. Altele au rămas încremenite în timp, acoperite doar cu rămăşiţe de pietriş amestecat cu pământ pe care o ploaie mai zdravănă îl mătură lăsând să se caşte gropi ameninţătoare. 171 de kilometri de astfel de drumuri există încă în judeţ şi, mai rău de atât este că nici nu sunt speranţe că situaţia lor s-a putea îmbunătăţi prea curând. Potrivit oficialilor Consiliului Judeţean Dolj, proprietarul lor, pentru modernizare şi reabilitare, ar fi nevoie de sute de milioane de euro, bani pe care consiliul nu îi are şi nu îi va avea niciodată la dispoziţie. Aşa că singura speranţă sunt fondurile europene. Dar şi acestea s-au terminat. În această situaţie, oficialii judeţului nu au altă soluţie decât să aştepte. Ce? Aprobarea bugetului european pe perioada 2013-2020. Chiar şi aşa, oricât de repede s-ar mişca la depunerea proiectelor, un termen realist de începere a modernizării acestor drumuri ar fi anul 2014. Bineînţeles, condiţia este ca proiectele depuse să fie şi aprobate. „Aceste drumuri sunt pietruite şi ar trebui modernizate. Noi căutăm surse alternative de finanţare, deoarece bugetul judeţean nu poate suporta asemenea sume, iar de la bugetul de stat bani vin pentru întreţinerea lor, nu pentru reabilitare şi modernizare. Momentan, nu mai putem accesa nici fonduri europene prin Programul Operaţional Regional, deoarece banii s-au terminat. Aşteptăm aprobarea noului buget european pentru perioada 2013-2020 şi ne pregătim să depunem proiecte printre primii“, a declarat vicepreşedintele CJ Dolj, Cristinel Iovan.

Ce proiecte sunt prioritare

În primul rând, centura Băileştiului, în lungime de cinci kilometri, mai precis DJ 561D, Băileşti – Rast, între kilometrii 47 şi 52. De asemenea, DJ 641, limita cu judeţul Olt, Teslui – Pieleşti – Mischii – Albeşti, pe o lungime de peste 60 de kilometri. Acest din urmă drum necesită cea mai mare investiţie, spune vicepreşedintele CJ. Ironia sorţii face ca proiectele pentru cele două drumuri să fi ratat la mustaţă finanţarea prin POR 2007-2013. De aceea au şi fost, ulterior, propuse pentru finanţare în cadrul Programului Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii. Numai că acest program a fost desfiinţat recent de guvernul Ponta, iar proiectele au rămas în aer. „Mai bine că s-a întâmplat aşa, deoarece PNDI, cel puţin în Dolj, a fost prost gândit. Se dorea modernizarea unor porţiuni de drumuri, în loc să modernizeze drumul de la un capăt la altul. Şi, din ce am văzut pe listă, drumurile treceau, cu mici excepţii, numai prin comune cu primari PDL“, a spus Iovan. „Nici eu nu mai ştiu unde este inclus proiectul. Când a fost pe POR, când pe PNDI. E ca şi cum ai intra la facultate, dar nu ai loc. Vreau să mă văd cu preşedintele consiliului judeţean, pentru că drumul este al lor. Dacă era altfel, îl prindeam pe Programul Integrat de Dezvoltare Urbană pe care îl avem. Eu ştiu că am câştigat finanţare, dar nu au mai rămas bani şi trebuia să se redistribuie de la celelalte proiecte. Nu s-a început nimic aici“, a spus primarul din Băileşti, Costel Pistriţu. Alte drumuri aflate pe lista de priorităţi a CJ în vederea modernizării mai sunt Craiova-Cetate, ale cărui costuri se ridică la aproximativ 30 de milioane de euro, şi Craiova – Argetoaia, care ar putea fi scos la licitaţie pe tronsoane. Dacă vin banii, lucrurile ar trebui să se mişte mult mai repede, deoarece proiectele au studii de fezabilitate efectuate, care trebuie doar actualizate.

Cât costă reabilitarea şi modernizarea unui kilometru

Potrivit standardelor de cost aprobate de Ministerul Dezvoltării, reabilitarea unui kilometru de drum judeţean nu trebuie să coste mai mult de 273.000 de euro, iar profitul constructorului ar trebui să fie de doar 5%. Cheltuielile diverse şi neprevăzute, capitol care înghiţea mulţi bani dintr-un proiect, sunt de maximum 10%. În cazul modernizării unui kilometru de drum judeţean, costurile sunt de maximum 333.000 de euro, procentele pentru celelalte capitole fiind identice.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS