10.9 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateSe strânge şurubul în Programul Rabla

Se strânge şurubul în Programul Rabla

Statul întăreşte legislaţia privind valorificarea/reciclarea şi comercializarea componentelor provenite din dezmembrările auto în cadrul Programului Rabla. Piesele vor putea fi comercializate numai de firmele de dezmembrare şi/sau valorificare certificate, respectând legislaţia de mediu. Amenzile vor fi cuprinse între 30.000 şi 90.000 de lei.

Programul Rabla 2012 va debuta cel mai probabil în luna martie, având în etapa iniţială prevederi financiare pentru casarea a 30.000 de autovehicule mai vechi de zece ani. Ministerul Mediului şi Pădurilor (MMP) aduce în acest an modificarea legislaţiei în domeniu. Cel puţin până în prezent, modificările se referă strict la controlul activităţilor de colectare, dezmembrare şi valorificare/reciclare a autovehiculelor scoase din uz. Pentru prima dată apare noţiunea de „vehicul cu valoare negativă“, care se referă la un vehicul la care costurile tratării depăşesc suma obţinută din vânzarea materialelor sau componentelor valorificabile/reutilizabile. Potrivit legislaţiei în vigoare, predarea vehiculului scos din uz se face fără nici o cheltuială a deţinătorului care îl predă. Legislaţia va fi completată cu un nou text, care spune că „producătorii finanţează costurile predării vehiculelor scoase din uz şi preiau gratuit vehiculele scoase din uz“. Un aspect foarte important se referă la comercializarea componentelor reutilizabile rezultate din dezmembrări. Comercializarea va putea fi făcută doar de către agenţi economici care desfăşoară activităţi de dezmembrare şi/sau valorificare şi care au implementat şi certificat un sistem de management al calităţii. Operatorii de tratare/dezmembrare trebuie să refolosească acele componente care pot fi reutilizate şi să le valorifice pe acelea care nu pot fi reutilizate, „acordând întâietate reciclării, când aceasta este posibilă din punct de vedere al mediului, fără a prejudicia cerinţele privind siguranţa vehiculelor şi cerinţele de mediu“, precum „emisiile atmosferice şi controlul poluării fonice“.
Toţi operatorii care desfăşoară activităţi de dezmembrare şi/sau tratare trebuie să obţină autorizaţii de mediu conform legislaţiei actualizate. Firmele care desfăşoară activităţi de tratare a deşeurilor rezultate din dezmembrări sunt încurajate să obţină sisteme de management de mediu certificate (EMAS). Ele vor beneficia de scutirea virării contribuţiei de 3% din valoarea deşeurilor feroase la Fondul de Mediu pe o perioadă de un an de la obţinerea EMAS. Legislaţia în domeniu a impus şi procentele din masa autovehiculelor care trebuie casate. Începând cu 1 ianuarie 2007, acestea sunt de 75% din masa medie/vehicul/an – pentru reutilizarea şi valorificarea celor fabricate înainte de 1 ianuarie 1980 şi de 85% pentru cele fabricate după această dată. În ce priveşte reciclarea, procentele sunt de 70%, respectiv 80%. Începând cu 1 ianuarie 2015 însă, ţinta este de 95% din masa medie/vehicul/an reutilizarea şi valorificarea şi de 85% – pentru reutilizarea şi reciclarea autovehiculelor casate. Statul întăreşte controlul în ce priveşte mărirea amenzilor, care se încadrează între 30.000 şi 90.000 de lei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS