17.5 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateAvantajele şi dezavantajele României

Avantajele şi dezavantajele României

Camera de Comerț Americană (AmCham) a publicat ieri un raport privind competitivitatea României, care a evidențiat 49 de dezavantaje competitive și 25 de avantaje, recomandându-se utilizarea fondurilor UE pentru infrastructură și creșterea transparenței în administrația publică. „Raportul realizează o serie de comparații cu scopul de a produce o mai bună înțelegere a modului în care performanțele României diferă de cele ale altor economii europene. Raportul identifică posibile domenii care prezintă avantaje și dezavantaje competitive, atrăgând atenția că avantajele sunt favorabile în măsura în care sunt generate de politici publice sustenabile“, a declarat președintele AmCham România, Alexandra Gătej. Raportul de competitivitate are în vedere șase domenii în elaborarea politicilor publice, respectiv indicatori generali ai competitivității, administrație publică, cadru legislativ și de reglementare, resurse umane, infrastructură fizică și politici financiar-monetare. Pe baza indicatorilor s-au stabilit 25 de avantaje competitive pentru România, 49 dezavantaje și 22 de indicatori neutri, rezultat ce denotă necesitatea îmbunătățirii performanțelor naționale, potrivit reprezentanților AmCham.
Printre dezavantajele amintite în raport se amintește nivelul consumului pe gospodării, guvernanță în materie de corupție, de securitate și de siguranță, puncte slabe în infrastructura de comunicație, numărul de kilometri de autostrăzi, numărul de pasageri în transportul aerian per capita, cheltuielile totale pentru educație, precum și unele dezavantaje în sistemul de sănătate.
Ca și avantaje, raportul amintește de nivelul subvențiilor guvernamentale în PIB, totalul investițiilor în PIB, suprafața agricolă per capita, prețul la electricitate pentru sectorul industriilor. La nivelul a șapte țări din regiune comparate, România a înregistrat performanțe medii la indicatorii generali, administrație publică și infrastructura fizică și peste medie la capitolul resurse umane și politici financiar-monetare. „Per total, performanța țării este într-un ușor dezavantaj competitiv față de celelalte șase țări din regiune comparate. Pentru îmbunătățirea performanțelor, România trebuie să pună accent pe politicile care se adresează deficiențelor din infrastructură și resurse umane. Ambele domenii au nevoie de o îmbunătățire semnificativă, care va fi dificil de obținut fără creșteri substanțiale ale nivelului de capital“, se arată în raportul amintit.
De asemenea, au fost chestionați peste 200 de directori de companii care au identificat ca zone problemă infrastructura și politicile fiscale. Peste 50% dintre aceștia au spus că intenționează să își continue sau să crească investițiile în România în următorii cinci ani. Pentru îmbunătățirea politicilor publice, raportul recomandă utilizarea fondurilor europene pentru dezvoltarea infrastructurii, dublată de parteneriatele public-privat, dezvoltarea unei strategii energetice clare și crearea unei infrastructuri de rețele energetice inteligente, creșterea transparenței și responsabilității în administrația publică, dar și eficientizarea cheltuielilor guvernamentale.
De asemenea, este nevoie de oferirea de stimulente pentru menținerea specialiștilor în țară, reformarea profundă a administrației fiscale în paralel cu simplificarea colectării taxelor și procedurilor fiscale, stimularea investițiilor în domeniile-cehie pentru export și recunoașterea piețelor de capital drept resursă alternativă.

Băsescu laudă Renault

 Prezent şi el la eveniment, preşedintele Traian Băsescu a lăudat Renault şi a criticat Ford. „Este exclus ca Dacia să se mute în Maroc deoarece Renault este una dintre cele mai stabile firme din România și nu pare genul de companie care a făcut un hangar și se pregătește apoi să își ia hangarul. Știm de cinci ani că Renault va construi o uzină în Maroc. S-au dezvoltat capacități de producție de motoare ca să fie alimentată acea uzină“, a spus președintele. Traian Băsescu a avut cuvinte mult mai puțin măgulitoare despre celălalt producător auto local, Ford, despre care a spus că „s-a angajat să producă 300.000 de mașini și face 20.000 de remorci“.
• NewsIn

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

3 COMENTARII