13.4 C
Craiova
joi, 9 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateKen MacFarlane (Ford): „În 2012 vom produce mai mult decât în cel mai bun an al fabricii din Craiova“

Ken MacFarlane (Ford): „În 2012 vom produce mai mult decât în cel mai bun an al fabricii din Craiova“

Ken MacFarlane, vicepreşedinte producţie al Ford Europa, aflat luni în Craiova, a acordat pentru GdS un interviu în exclusivitate, el fiind primul oficial de rang înalt al Ford Europa care se adresează cititorilor noştri. Pentru prima dată de la venirea Ford la Craiova, am aflat de la Ken MacFarlane de ce s-a schimbat procesul de producţie, ce vor face furnizorii, când încep angajările şi care va fi volumul de producţie al fabricii din Craiova în 2012.

GdS: Ce înseamnă, de fapt, anunţul făcut de Ford privind schimbarea strategiei de producţie la Craiova şi în alte fabrici din Europa?
Ken MacFarlane: Pentru început, vreau să vă spun că am avut privilegiul să fac parte din industria auto timp de 39 de ani şi am avut oportunitatea să locuiesc în cinci ţări. Vă spun cu toată sinceritatea că proiectul nostru pentru fabrica de la Craiova este cel mai interesant dintre cele pe care le am acum pe masă şi vin la Craiova nu pentru că trebuie, ci pentru că doresc. În ceea ce priveşte anunţul făcut astăzi (anunţul de demarare a producţiei la începutul lui 2012, făcut marţi – n.r.), a fost făcut la nivelul tuturor fabricilor Ford Europa. Acest anunţ face referire la un plan de creştere, de dezvoltare pe care îl văd foarte proaspăt. Ford Europa urmează să lanseze în următorii trei ani 20 de noi produse sau produse total revizuite. Cu toată sinceritatea vă spun că în următorii trei ani Ford Europa va fi cel mai bine poziţionată din ultimii 100 de ani. Am decis să facem ceva diferit, nu ceea ce fac competitorii noştri din industria auto, să continuăm acea strategie de folosire a capacităţii – o strategie care poate nu era cea mai bună -, competitorii noştri aşteaptă să îşi revină piaţa auto. Stau şi se uită în aşteptarea acestei reveniri. Problema cu strategia asta este că noi, producătorii auto, nu ştim când îşi va reveni piaţa europeană, într-un an, în cinci, în şapte. Nu avem aceste informaţii. Şi asta ne-a împins pe noi, cei de la Ford, să revizuim strategia noastră de producţie, pentru a maximiza potenţialul fiecărei fabrici. Am făcut ceva ce competitorii noştri nu fac astăzi: strategia noastră este să avem megafabrici care construiesc mai multe tipuri de maşini dintr-o singură categorie, adică pe o singură platformă. Am făcut o analiză a tuturor fabricilor noastre, inclusiv Craiova, şi la Craiova planul nostru iniţial făcea referire la faptul că urma să producem o maşină din clasa B şi una din clasa C. De ce nu era o strategie sănătoasă: pentru că nu aveau un design comun, nu aveau componente comune pe care să le folosim, nu am avut elemente comune în construcţia maşinilor (cele două platforme sunt total diferite) şi furnizorii noştri nu sunt deloc asemănători între maşinile de clasă B şi cele de clasă C. Menţionez lucrul acesta pentru că acest aspect va fi foarte important pentru Ford din punct de vedere al prezenţei furnizorilor Ford la Craiova. Prin mutarea lui Transit Connect de la Craiova la Valencia, acest lucru se va întâmpla. La Valencia se vor construi maşini din clasa C, iar la Craiova se vor contrui exclusiv din clasa B. Prin urmare, vedem un interes mult mai mare al furnizorilor de a evalua posibilitatea investirii în România, pentru că volumele de producţie vor fi mult mai mari. De aceea, viziunea mea pentru Craiova este că devine în acest moment o fabrică competitivă la nivel global, din punct de vedere al calităţii, al eficienţei şi al potenţialului pe care îl are. Aşa cum spuneam mai devreme, au rămas doar două fabrici de platformă B, fabrica din Köln şi cea din Craiova. (…) Toate fabricile vor deveni centre de excelenţă specializate pe domeniul lor, inclusiv cea din Craiova. Astăzi, prin anunţul pe care l-am făcut, ne-am angajat în mod public şi am confirmat că vom produce la Craiova modelul B-Max, la începutul lui 2012. Dacă nu ai avut şansa să vezi maşina la Geneva, îţi spun eu, ca şef la producţie, că este o maşină fantastică. Are uşile culisante, nu are stâlpul din mijloc, ceea ce îi conferă mai mult spaţiu. Ne-am angajat, de asemenea, să producem motorul Eco Boost, care reprezintă cea mai nouă tehnologie pe care o avem, cel mai mic, dar cel mai eficient motor pe care l-am construit în istoria noastră de peste 100 de ani. Prin înlocuirea autoutilitarei Transit Connect ne-am angajat şi confirmăm un alt model tot din clasa B.

GdS: Care este acel al doilea model?
K.M.: Va fi tot o maşină frumoasă din clasa B. Celălalt angajament pe care îl confirmăm astăzi este acela că vom investi la Craiova mai mult de 675 de milioane de euro. Azi anunţăm pentru prima dată că vom investi aici peste 675 de milioane de euro.

GdS: Când vom avea, cu exactitate, primul autovehicul B-Max „MADE IN CRAIOVA“?
K.M.: „Am toată încrederea în Jan Gijsen (preşedintele Ford România – n.r.) şi echipa lui că în următoarele 60 de zile vom construi prototipurile avansate – o etapă intermediară în procesul de producţie. Avem un proces foarte complex şi dificil de validare a produsului. Din acest moment, din vara aceasta şi până la sfârşitul anului vom construi toate prototipurile necesare care să ne permită lansarea procesului de producţie, şi la începutul anului viitor vom produce prima maşină care va fi destinată pieţei. Este identic şi calendarul pentru producţia motorului EcoBoost. Astăzi nu se produc doar prototipurile pentru B-Max, ci şi prototipurile pentru motorul Eco Boost.

GdS: Ce procent din noul autoturism va fi fabricat la Craiova şi ce componente se vor produce în România?
K.M.: E un subiect important pentru mine (…). În urmă cu 18 luni am reuşit să convingem o bună parte a furnizorilor noştri să ne urmeze în România. Putem confirma că şapte din aceşti furnizori sunt în fabrică. De exemplu, furnizorul de scaune va fi chiar la uşa Secţiei de Montaj, cei care ne fac o parte din caroserie sunt cu noi, alţi furnizori de componente, furnizorul de rezervoare va fi în fabrică, şi alţii. De azi înainte, credem că vor fi şi mai mulţi furnizori interesaţi pentru că vom produce o clasă mult mai mare şi cu diversificarea modelelor din aceeaşi clasă.

GdS: Erau până acum furnizorii reticenţi să vină la Craiova, pentru că nu ştiau planul de producţie al Ford sau pentru că se produceau la Craiova două clase diferite?
K. M.: Referitor la partea a doua a întrebării, cu cele două clase de maşini, aceasta a făcut mai dificilă mutarea furnizorilor în România pentru că aveau nevoie de importante resurse financiare alocate unei noi fabrici în Craiova, în condiţiile în care mulţi dintre ei îşi închideau porţile. Dar acum, când ei văd un volum mare de producţie pe clasa B şi cu o similitudine între cele două modele, noi credem că interesul lor va creşte.

GdS: Mai există spaţiu în fabrică pentru alţi furnizori?
K.M.: La ora aceasta nu mai avem hale, dar terenul pe care îl avem ne permite să le dăm altora şansa să construiască pe acel teren halele lor.

GdS: Viceprimarul Craiovei spunea că există spaţii pentru furnizorii Ford în alte companii: Electroputere, MAT şi chiar Doljchim. Se pot duce acolo furnizorii?
K.M.: Noi am vizitat mai multe locaţii. Am văzut Electroputere şi alte locuri împreună cu domnul viceprimar şi am transmis informaţiile respective furnizorilor noştri. Noi nu le impunem unde să se aşeze şi unde să-şi deschidă fabrici. Le prezentăm toate locaţiile existente, iar decizia le aparţine. Putem fi un mediator între cei care ne prezintă astfel de opţiuni şi furnizor.

„Cea mai importantă schimbare la Craiova este transformarea culturală a oamenilor“

GdS: Cum catalogaţi angajaţii români? Sunt ei „ineficienţi“ sau „risipitori“, cum li s-a spus?
K.M.: Este cea mai importantă întrebare pe care mi-aţi transmis-o şi o să vă rog să aveţi puţină răbdare dacă voi da un răspuns mai lung. Când mă gândesc la Craiova mă gândesc la o fabrică în totală transformare. Transformarea fizică e evidentă: te duci în fabrică şi vezi liniile de producţie pe care le-am montat, vezi o secţie cu totul nouă, cu o tehnologie avansată de prelucrare a caroseriilor, vezi o vopsitorie semnificativ modificată şi, de asemenea, linia de asamblare finală, care este la standarde mondiale. Sunt foarte mândru de transformarea fizică a fabricii, dar poate e mai puţin importantă decât ceea ce vreau să vă spun. Transformarea operaţională este, de asemenea, foarte evidentă, faptul că avem un sistem comun al calităţii. Craiova este aliniată la sistemul de calitate al Ford Motor Company. În acest sistem formăm oamenii să fie pregătiţi să producă la nivelul standardelor Ford în orice fabrică din lume. Şi sunt mândru şi de această transformare operaţională, dar nici asta nu e cea mai importantă. Transformarea de care sunt cel mai mândru în Craiova este transformarea culturală. Când am venit pentru prima dată la Craiova am văzut oameni care nu aveau încredere în ei, oameni care nu se uitau în ochii mei când intram în fabrică şi când le strângeam mâna nu le puteam simţi palmele. Oameni care nu vroiau să ne vorbească. Acum, când mă duc în fabrică văd oameni care vor să participe la procesul de decizie, sunt oameni care vor să-mi vorbească, chiar dacă fac acest lucru printr-un translator, văd oameni care sunt bucuroşi de ceea ce fac în fiecare zi, văd oameni capabili să ducă fabrica aceasta la un cu totul alt nivel. Avem diferite culturi în fabrică, avem spanioli, nemţi, belgieni sau câte un american, ca mine aşa, dar cei care s-au schimbat cel mai mult sunt românii. (…) E un răspuns foarte lung, dar îmi sunt dragi oamenii, românii din fabrica de la Craiova, şi e o bucurie să lucrezi cu ei. Îmi amintesc de un burete. Absorb toate informaţiile şi sfaturile pe care le primesc.

Angajările sunt dictate de piaţa auto

GdS: Când încep cu adevărat angajările în fabrică şi care este momentul la care Ford ajunge la 7.000 de angajaţi?
K.M.: După cum ştiţi, am început deja procesul de angajări la finele anului trecut şi începutul acestui an şi am angajat aproximativ 100 de specialişti. Aceste angajări vor continua în acest an şi anul viitor. În realitate, cred că aceste angajări vor continua fără limită în anii care urmează. Referitor la întrebarea specifică  în legătură cu cei 7.000 de angajaţi, este o întrebare foarte dificilă, pentru că aceste angajări sunt dictate de piaţă. Ce vă pot spune pe baza proiecţiilor pe care le am – nu sunt angajamente!, când includ angajaţii pe care îi avem în prezent la fabrică, plus cei pe care urmează să îi angajăm în următoarele 6 luni, 12 luni, 2 ani şi incluzând angajaţii din campusul Ford, care va include şi angajaţii furnizorilor noştri care sunt în perimetrul fabricii noastre, anticipez că vom avea undeva la 7.000 de angajaţi, cu totul, în următorii trei sau patru ani. În mod evident, această cifră depinde de cererea de pe piaţă.

GdS: Cât a investit Ford până la această dată în uzina din România?
K.M.: E important să înţelegem diferenţa între investit, în sensul de plătit, şi bani angajaţi, bani pe care Ford Motor Company i-a angajat pentru Craiova. Diferenţa între comenzi date, bani angajaţi şi bani plătiţi efectiv. Neincluzând banii pentru tranziţie, după cifrele pe care le-am văzut eu în această dimineaţă, Ford a angajat la Craiova peste 500 de milioane de euro, fără cheltuielile pe care le-am avut cu salariile şi cu lansarea. Cele peste 500 de milioane de euro reprezintă sume care nu au nici o legătură cu tranziţia fabricii sau cu lansarea, ci sunt bani efectiv investiţi în tehnologie. Angajamentul nostru a fost să investim 675 de milioane, iar eu vă spun acum dumneavoastră că vom investi mai mult de atât. Când ne uităm la climatul economic din Europa şi la investiţiile destul de limitate pe care le putem observa, acesta este un angajament foarte mare pe care Ford îl face în România.

GdS: Cât s-a investit la Craiova din împrumutul de 400 de milioane de euro contractat de Ford de la BEI şi garantat de statul român?
K.M.: Nu ţin o evidenţă ce euro vine din ce sursă. V-am spus cifra pe care o am şi pentru mine nu contează de unde vin banii, ci important este că banii Ford vin la Craiova.

GdS: Componentele auto aduse din Turcia sau din alte ţări au avut defecte, aşa cum susţineau angajaţii?
K.M.: Nu vreau să discreditez ce a spus unul sau altul, dar vreau să vă spun că nu văd nimic unic în cazul fabricii de la Craiova. Dar cred că situaţiile sunt similare la fabricile noastre.

GdS: Spuneţi că este permis un anumit număr de defecte?
K.M.: Nu. Nu sunt permise defecte. Avem uneori probleme cu transportul şi anumite componente pot fi afectate în sensul acesta. Sunt alte evenimente care pot avea loc în procesul de livrare de la furnizori, dar asta facem noi în tot ce înseamnă Ford Motor Company. Validăm fiecare vehicul pe care îl scoatem pe poarta fabricii şi, dacă este o reparaţie necesară sau vrem să schimbăm o componentă, o facem. Şi suntem foarte buni la asta! Dar când atingem anumite valori, nici furnizorii nu vor mai participa la întâlnirile noastre privind producţia. Ei vor fi parte a echipei. Nu este o normă în industria auto să vezi din fabrica ta şi fabrica furnizorilor. Este un avantaj strategic pentru fabrica de la Craiova.

GdS: Furnizorii sunt la fereastra Ford?
K.M.: Nu. Sunt în casa noastră!

GdS: Ford a solicitat statului român amânarea investiţiilor. Va plăti Ford penalităţi statului român în cazul în care nu realizaţi investiţia până în 2012?
K.F.: Am comunicat guvernului român planurile nostre şi aceste discuţii continuă. Nu ar fi potrivit pentru mine, ca lider al Ford Europa, să comentez în mod public pe marginea acestor discuţii. Anticipăm să putem concluziona aceste discuţii cât mai curând posibil şi să ne vedem fiecare de drumul nostru.

GdS: Credeţi că se va întâmpla anul acesta?
K.M.: Sperăm să se întâmple anul acesta.

GdS: Care este cel mai dificil lucru pe care l-aţi cerut statului român? Cel mai dificil lucru de acceptat de statul român?
K.M.: (…) Este o provocare să răspund la această întrebare (…) Putem spune că drumurile ar putea fi cel mai dificil lucru, infrastructura în general, inclusiv căile ferate.

GdS: Pentru Ford, există altceva mai dificil decât infrastructura?
K.M.: Cred că este vorba despre relaţiile interumane şi cred că e foarte important pentru noi să lucrăm la aceste relaţii, aşa cum am făcut-o întotdeauna. Dacă ne uităm la recesiunea economică prin care am trecut, cred că o astfel de situaţie nu a mai existat din 1929 şi acest lucru ne-a împins să ne reinventăm, să ne schimbăm strategia. Dacă mă întrebaţi pe mine, cred din toată inima că planul pe care l-am anunţat astăzi este mult mai bun. Dar aceasta este părerea mea.

De ce a venit Ford în România

GdS: Cum sunt salariile de la fabrica din Craiova comparativ cu salariile din alte fabrici Ford din Europa (Germania, Spania, Marea Britanie)?
K.M.: Din motive demne de înţeles, nu discutăm public salariile angajaţilor noştri, dar ceea ce pot să vă spun este că facem eforturi semnificative pentru a ne asigura că salariile noastre sunt competitive cu cele din regiunea în care ne aflăm.

GdS: Aţi ales să investiţi în România datorită salariilor mici de aici?
K.M.: Decizia achiziţiei sau construcţiei unei fabrici este complexă. Când luăm această decizie ne uităm la costul total de producţie a unei maşini, a unui produs efectiv. Bineînţeles că deciziile includ şi salariile, includ acces pe calea ferată în fabrică şi în afara fabricii, costul utilităţilor, includ abilitatea de a atrage „talente“ în fabrică pentru a creşte productivitatea şi pentru a fi mai competitivi. Deci este o decizie foarte complexă. Noi vedem creşterea economică în Europa de Est mult mai mare decât în Europa de Vest. De aceea, în urmă cu peste 100 de ani, fondatorul nostru Henry Ford a avut o strategie: să construieşti acolo unde vinzi. În România, în timp, vom construi unde vom vinde.

GdS: Când va fi Ford România pe profit, în ce ţară vor merge profiturile realizate aici? Dar impozitele?
K.M.: La ultima parte a întrebării nu cunosc răspunsul, iar la prima parte să nu credeţi că evit răspunsul – a fost o sesiune foarte frumoasă de discuţii cu dumneavoastră, dar noi nu ne uităm la profitabilitate să o transferăm dintr-o parte în alta, ci este o parte integrantă a Ford Motor Company. Nu vreau să evit un răspuns, dar de profitabilitate se ocupă domnii de la Dearborne (sediul Ford din America-n.r.). Răspunsul la întrebarea când va fi Ford România mai profitabilă este… cât mai curând posibil.

GdS: Când ajunge Ford la 300.000 de maşini la Craiova?
K.M.: Prin răspunsul pe care vi l-am da la întrebare ar însemna să divulgăm planul nostru de producţie pe viitor. Putem să spunem că am instalat capacitatea de producţie în fabrică a 300.000 de maşini. Deci să nu fiţi confuzi în ceea ce priveşte angajamentul nostru. El este ferm. Am instalat pentru această capacitate pentru că vrem să producem 300.000 de maşini. Dacă nu planificam să folosim această capacitate, nu ne-ar fi preocupat instalaţiile.

GdS: Câte maşini intenţionaţi să produceţi anul viitor?
K.M.: Tot ce vă putem spune, eu şi preşedintele Ford România, Jan Gijsen, prezent aici de faţă, este că B-Max va fi foarte atractiv şi vom primi comenzi. Fără să vă pot da o cifră, vă asigur că Ford va produce în 2012 semnificativ mai mult faţă de ceea ce a produs această fabrică în cel mai bun an al ei, indiferent de producător (capacitatea maximă a fabricii din Craiova a fost de 31.000 de vehicule Oltcit, în anul 1989, şi de 27.000 de vehicule Daewoo, în anul 2004 – n.r.).
 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

10 COMENTARII