20.7 C
Craiova
miercuri, 1 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateAlenia, interesată din nou de Avioane

Alenia, interesată din nou de Avioane

Italienii şi-au reconfirmat interesul pentru preluarea societăţii, însă numai în anumite condiţii. După ce procesul de privatizare a fost anulat, speculaţiile au început să curgă. Preşedintele CA, protagonistul din scandalul „Desintco“, şi-a dat demisia din minister.

Speculaţiile privind adevăratul motiv pentru care italienii de la Alenia Aeronautica nu au preluat Avioane Craiova SA au început să reapară, după ce negocierile de privatizare au eşuat. La sfârşitul lunii iulie, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) anunţa că „solicitările cuprinse în oferta Alenia Aeronautica exced cadrul legal în vigoare în materie de privatizare, precum şi prevederile dosarului de prezentare“. În consecinţă, a anunţat că schimbă „strategia“ de privatizare „în regim de maximă urgenţă“.
Se împlineşte o lună de la acest anunţ şi singurele măsuri constau într-un plan de restructurare prin concedierea a 300 de salariaţi şi vânzarea unor active. Ieri, ediţia românească a revistei Forbes, citată de Adevărul, susţinea că eşecul privatizării Avioane SA nu surprinde pe nimeni, atâta timp cât oferta italienilor depindea de intenţiile statului român de a cumpăra avioane multirol. După cum se ştie, statul român intenţiona să cheltuiască 3,5 miliarde de euro pe 48 de avioane de luptă, iar Alenia Aeronautica era înscrisă în cursă ca participant la realizarea avioanelor Eurofighter Typhoon. Din cauza crizei, proiectul a încremenit la nivelul anului trecut, iar italienii trebuia să se retragă onorabil din afacerea Avioane SA – susţine Adevărul. În consecinţă, a cerut anularea de către statul român a datoriilor de nouă milioane de euro şi preluarea de către acesta a cheltuielilor de disponibilizare a salariaţilor, ceea ce a forţat AVAS să anuleze privatizarea.
„În lipsa contractului de 3,5 miliarde de euro pentru achiziţia avioanelor de luptă, producătorul craiovean va rămâne la fel de neinteresant pentru marile companii din domeniu“, mai notează Adevărul.

Autorităţile driblează Bruxellesul?

Fostul ministru al finanţelor, Sebastian Vlădescu, consultant al Alenia în problema Avioane SA, a precizat pentru GdS: „Alenia a fost, este şi va fi interesată de preluarea fabricii, însă în condiţiile enunţate. Dacă statul va relua privatizarea în condiţiile menţionate, cu siguranţă se va înscrie în cursă. Altfel, nu se pune problema. Ciudat este că, iată, începe să se întâmple cum am cerut – disponibilizări de salariaţi -, însă procesul de privatizare a fost oprit“. O decizie foarte interesantă, spunem şi noi. Poate că preluarea cheltuielilor de disponibilizare în plin proces de privatizare ar fi deranjat oficialii de la Bruxelles. În actualele condiţii însă, poate că şi ştergerea datoriilor ar avea mai mult succes să fie agreată de UE. Problema este că, dacă situaţia continuă, este posibil ca statul să nu mai aibă ce privatiza, iar Avioane SA să împărtăşească soarta uzinei Tractorul Braşov. Oricum, probabil că după restructurare fabrica abia se va putea integra la categoria IMM-uri, iar impactul social al eventualei închideri ar fi mult mai mic. Din altă perspectivă, după restructurare, statul ar putea considera că transformarea activelor într-un parc industrial pentru furnizorii Ford – unde afacerea pare să meargă – ar fi mult mai profitabilă. La final, să spunem că principalul om din firmă, preşedintele CA – Aurel Cazacu, directorul producţiei de apărare din Ministerul Economiei şi reprezentantul ministerului în conducere, a fost unul dintre protagoniştii scandalului de weekendul trecut, cu firma intermediară pentru exportul de armament (Desintco SRL). Dincolo de această afacere, despre care nu discutăm aici, Cazacu şi-a dat demisia din minister. În consecinţă, altcineva va fi trimis în fruntea CA. Cazacu avea o viziune asupra relansării fabricii, să vedem ce se va întâmpla acum.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

3 COMENTARII