13.7 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateDupă Rodipet, potopul

După Rodipet, potopul

Metode deja cunoscute de pe vremea când Genică Boerică încerca să-şi scape firmele de verificările statului, creând altele noi astfel încât să li se piardă urma, cesionarea, vânzarea acţiunilor şi schimbarea denumirii societăţii sunt practicate şi în cazul defunctei Rodipet.

La cinci ani de la privatizare, Rodipet şi-a schimbat denumirea în Network Press Concept, pentru a încheia cu altă firmă proaspăt înfiinţată, Rodikiosk, contracte comerciale prin care aceasta din urmă preia în întregime obiectul de activitate al fostei societăţi.

Până aici nu este nimic ilegal, numai că Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) trebuie să monitorizeze până la 10 mai 2009 activitatea postprivatizare a Rodipet (devenită Network… şi cu activitatea preluată de Rodikiosk) şi să verifice respectarea obligaţiilor contractuale.

„Rodipet s-a privatizat în 2003, pe 10 septembrie 2007 AVAS nemaiavând nici o acţiune la societate, toate fiind proprietatea societăţii Magnar System Com SRL, str. Horia, Cloşca şi Crişan, al cărui patron era Hassan Awdi. Potrivit contractului, Magnar System Com SRL, devenită între timp SA, s-a angajat să facă investiţii tehnologice de 3,75 milioane de euro până pe 10 mai 2009, dată când derularea obligaţiilor postcontractuale nu va mai fi monitorizată“, au declarat surse din cadrul AVAS, precizând că, ulterior privatizării, cumpărătorul a schimbat denumirea societăţii privatizate din Rodipet în Network Press Concept, acest lucru putându-se realiza şi fără aprobarea AVAS.

 

Daţi în judecată de Monitorul Oficial

 

Potrivit unui comunicat de presă al Monitorului Oficial, datat 6 ianuarie 2009, Tribunalul Bucureşti a respins cererea acestuia de deschidere a procedurii de insolvenţă asupra debitorului SC Network Press Concept SA, fosta SC Rodipet SA, „considerându-se că debitorul nu este în stare de insolvenţă“. „R.A.M.O. va formula recurs în cel mai scurt timp, urmând a-l motiva după comunicarea sentinţei comerciale“, nota regia în comunicat.

Anterior, pe 24 octombrie 2008, SC Casa de Presă şi Editură Euro Media SA solicitase alt termen de judecată „pentru verificarea pretinsei stingeri a creanţei (de circa 100.000 de lei) prin plata sa integrală de către debitor“.

„În aceste condiţii, singura creanţă care subzistă este cea a Monitorului Oficial RA, creditor ce stăruie în acoperirea integrală a datoriei, în caz contrar solicitând în continuare deschiderea procedurii insolvenţei“, mai nota Regia Autonomă Monitorul Oficial.

 

Penalizaţi de AVAS pentru vendetă

 

De departe cel mai mare scandal legat de postprivatizarea Rodipet a avut loc în 2006, în urma publicării în presa centrală a unui articol considerat defăimător de conducerea societăţii. Atunci, în urma discuţiilor cu Clubul Român de Presă, AVAS a avertizat cumpărătorul că, la a doua abatere, îl va penaliza cu 60% din valoarea acţiunilor.

„Pe 1 mai 2006, între difuzorul de presă Rodipet şi editorul publicaţiei Săptămâna financiară a apărut un diferend public, vizând nedistribuirea publicaţiei care, în respectivul număr, conţinea o investigaţie jurnalistică privindu-l pe proprietarul Rodipet, Hassan Awdi. AVAS împreună cu CRP au constatat că au avut loc o gravă abatere de la procedura normală privind distribuţia şi o încălcare a protocolului semnat de cumpărătorul Rodipet cu CRP, protocol care este parte din contractul de privatizare. Cele două instituţii au constatat faptul că în escaladarea acestui conflict, reprezentanţii Rodipet au încercat să rezolve un diferend comercial printr-o presiune editorială“, se arată într-un comunicat al AVAS.

În urma întâlnirii dintre preşedintele Autorităţii şi membrii CRP, s-a stabilit că, ţinând cont de conturile blocate ale Rodipet şi de gravele probleme financiare cu care se confruntă aceasta, orice sancţiune financiară ar fi extrem de gravă în detrimentul editorilor şi al angajaţilor companiei de difuzare.

„De asemenea, preşedintele AVAS a menţionat faptul că, în termenii contractului de privatizare, nu se poate, în acest moment, rezilia contractul. Faţă de acest context, soluţia este transmiterea de AVAS către Rodipet a unui avertisment contractual că, la a doua abatere de la prevederile contractului, prin obstrucţionarea de la difuzare a unei publicaţii, proprietarul Rodipet se poate aştepta la sancţiuni contractuale din partea Autorităţii, constând în plata unei penalizări de până la 60% din preţul pachetului de acţiuni, ceea ce înseamnă 1.359.968.610 lei (vechi – n.r.)“, se mai arată în comunicatul AVAS.

Tot atunci, discuţiile s-au referit şi la viabilitatea managementului Rodipet, având în vedere problemele generate de întârzierile la plată pe care societatea le are faţă de trusturile de presă. „CRP a prezentat cazuri concrete de acest fel, iar preşedintele AVAS a promis că, împreună cu reprezentanţii CRP, se va implica în rezolvarea problemelor apărute, pentru ca prevederile contractului de privatizare să fie îndeplinite“, nota AVAS în comunicat.

 

Protestele salariaţilor din 2005

 

Pe 8 septembrie 2005, la sediul Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului, a avut loc o întâlnire între reprezentanţi ai AVAS şi liderii sindicatului din societatea bucureşteană Rodipet SA. Întâlnirea a avut loc la solicitarea sindicatului, care a informat conducerea Autorităţii cu privire la intenţia actualului proprietar al societăţii de a disponibiliza 87 de salariaţi.

„AVAS a luat cunoştinţă de intenţia proprietarului SC Rodipet SA şi a decis notificarea acestuia. Conform prevederilor contractuale, cumpărătorul are obligaţia de a menţine, pe o perioadă de cinci ani de la data transferului dreptului de proprietate, numărul de salariaţi ai societăţii angajaţi cu contract de muncă pe durata nedeterminată.

SC Rodipet SA Bucureşti a fost privatizată pe 23 decembrie 2003, cumpărătorul întregului pachet de acţiuni fiind SC Magnar System COM SRL Otopeni“, nota Autoritatea, precizând că va monitoriza în continuare activitatea Rodipet.

 

Executare silită

 

Înregistrată, potrivit datelor furnizate de Ministerul Finanţelor, pe 2 aprilie 2008, Network Press Concept avea, în 2007, datorii totale de 144.195.441 de lei, o cifră de afaceri de 144.914.028 de lei şi o pierdere netă a exerciţiului de 35.099.814 lei. Numărul de salariaţi în 2007 era de 1.878.

În decembrie 2008, Direcţia Generală a Finanţelor Publice Olt – Agenţia Naţională de Administrare Fiscală anunţa vânzarea unor bunuri imobile ale Network Press Concept, la un preţ de evaluare redus cu 50%. La cea de-a doua strigare, preţul fusese redus doar cu 25%, dar nu se găsise nici un cumpărător. Era vorba despre un apartament cu patru camere situat în Slatina, str. Ecaterina Teodoroiu, bl. 7, sc. A, ap. 1.

„Cei interesaţi în cumpărarea bunurilor sunt invitaţi să prezinte până la termenul de vânzare sau, în cazul vânzării prin licitaţie, până în ziua precedentă termenului de vânzare: oferte de cumpărare; în cazul vânzării la licitaţie, dovada taxei de participare ori o scrisoare de garanţie bancară reprezentând 10% din preţul de pornire a licitaţiei; împuternicirea persoanei care îl reprezintă pe ofertant; pentru persoanele juridice de naţionalitate română, copie de pe Certificatul unic de înregistrare eliberat de Oficiul Registrului Comerţului; pentru persoanele juridice străine, actul de înmatriculare tradus în limba română; pentru persoanele fizice române, copie de pe actul de identitate, dovada emisă de creditorii fiscali că nu au obligaţii fiscale restante, urmând să se prezinte la data stabilită pentru vânzare şi la locul fixat pentru acest loc.

Împotriva prezentului înscris, cel interesat poate introduce contestaţie la instanţa judecătorească competentă, în termen de 15 zile de la comunicare sau luare la cunoştinţă, în conformitate cu prevederile art. 172 – 173 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor art. 9, alin. 2, lit. d din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, când urmează să se ia măsuri de executare silită, nu este obligatorie audierea contribuabilului“, susţine ANAF.

 

Monalisa şi privatizarea CFR Mesagerie

 

Potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice şi furnizate de Registrul Comerţului, adresa Network Press Concept, str. Horia, Cloşca şi Crişan, nr. 5, Otopeni – Ilfov, şi a preşedintelui acesteia, Hassan Awdi, sunt aceleaşi informaţii cu ale societăţii Miami Group (importator de produse electronice). În urmă cu patru ani, Miami Group a fost implicată în alt scandal legat de privatizarea CFR Mesagerie.

În noiembrie 2004, CFR Mesagerie a fost cumpărată de arabii care deţin Rodipet, aceştia putând stabili în interesul lor tariful de transport. După patru licitaţii fără succes la Bursa Română de Mărfuri (BRM), CFR Mesagerie a fost adjudecată de Monalisa Investments, ai cărei acţionari sunt arabii care deţineau şi Rodipet – cel mai mare distribuitor de presă din România.

Aceştia au reuşit să cumpere pachetul majoritar de acţiuni la societatea de mesagerie pe calea ferată pentru circa 7,2 miliarde de lei (25.000 lei/acţiune), adică la mai puţin de jumătate faţă de valoarea de pornire la cea dintâi licitaţie – care a fost 19 miliarde de lei. De altfel, Monalisa Investments a concurat cu o firmă unde controlul era deţinut tot de acţionarii arabi ai Monalisa Investments.

Conform contractului, cumpărătorul era obligat ca, în termen de 30 zile de la data transferului dreptului de proprietate, să vândă asociaţiei salariaţilor din societatea respectivă un pachet de 10% din acţiuni, la acelaşi preţ la care le-au obţinut în urma licitaţiei. În contractul de vânzare-cumpărare a acţiunilor mai era stipulată o clauză prin care cumpărătorii se obligau să menţină obiectul principal de activitate al societăţii pentru o perioadă de cinci ani.

În 2003, firma încheiase anul „pe zero“, fiind ţinută în braţe de societatea-mamă, CFR Călători.

 

Autoproclamată cea mai mare companie de distribuţie de presă

 

Lăudându-se că este „cea mai mare companie de distribuţie de presă şi produse complementare din România, singurul transportator şi distribuitor care aprovizionează zilnic Bucureştiul şi toate judeţele ţării“, societatea Rodikiosk are postate pe internet sute de anunţuri de angajare pentru oameni care găsesc soluţii „excelente şi unice“.

Susţinând că „se află în plină campanie de dezvoltare“, odată ce încearcă să diversifice gama de produse şi să extindă reţeaua de distribuţie, reprezentanţii Rodikiosk anunţă că deţin 2.000 de chioşcuri şi 40 de agenţii în ţară, pentru care doresc să angajeze un director general.

Acelaşi anunţ este postat însă şi pentru angajarea mai multor persoane la SC Intelbiz Solutions, cu peste 3.000 de angajaţi şi trimitere la următoarele adrese: www.awdi.ro; www.intelbiysolutions.ro (care nu pot fi însă accesate).

„Suntem cea mai mare companie de distribuţie de presă şi produse complementare din România, singurul transportator şi distribuitor care aprovizionează zilnic Bucureştiul şi toate judeţele ţării. Scopul nostru este să promovăm şi să fim reprezentaţi de oameni care găsesc soluţii excelente şi unice. În prezent, compania se află în plină campanie de dezvoltare, se diversifică gama de produse şi se extinde reţeaua de distribuţie. Serviciile noastre solicită din partea echipei standarde înalte de calitate, care pot fi obţinute printr-o excelentă comunicare şi suport logistic şi tehnic performant. Noii membri ai echipei vor deveni parte integrantă a unui concern care valorizează satisfacţia angajaţilor şi răsplăteşte performanţa“, susţine Intelbiz Solutions în anunţul său de angajare…

 

Istoricul Rodikiosk

 

În ceea ce priveşte Rodikiosk, potrivit datelor furnizate de Registrul Comerţului, aceasta a fost înregistrată pe 18 februarie 2008, sub numele iniţial de Azuga Project SRL, sediul firmei fiind, evident, str. Horia, Cloşca şi Crişan, unde funcţionează ca unitate principală şi are un act de comodat din 14 ianuarie 2008. La data înregistrării societăţii Azuga Project, asociat persoană fizică este acelaşi Hassan Awdi, cetăţean american de naţionalitate libaneză, cu 5% dintre acţiuni, şi asociat persoană juridică – societatea libaneză BAALBECK TOURISM SARL, înmatriculată pe 6 septembrie 2004 în Liban, localitatea El Bukaa, Housh El Senid, cu 95% din titluri. Persoane împuternicite ale societăţii Azuga Project sunt administratorii Bejan Doina Lorica, numită în funcţie pe 16 septembrie 2003 cu „puteri depline“, şi Hassan Awdi, numit în funcţie pe 14 ianuarie 2008.

Activitatea principală a societăţii Azuga era cumpărarea şi vânzarea de bunuri imobiliare proprii, printre cele secundare aflându-se şi cele legate de tipărirea ziarelor, alte activităţi de tipărire şi legătorie, servicii conexe.

Pe 25 septembrie 2008, societatea Azuga a înaintat la Registrul Comerţului o cerere de modificare a denumirii, noua societate fiind înregistrată sub numele de Rodikiosk SRL. Tot atunci este revocată din funcţie Bejan Doina Lorica şi este numit administrator cu puteri depline Hassan Awdi.

O lună mai târziu, pe 20 octombrie 2008, Hassan Awdi se retrage din societate, transmiţând cele 5% din acţiuni societăţii libaneze HOT SHARES SARL, înmatriculate în Beirut, str. Makdessi. Persoană împuternicită devine acelaşi Hassan Awdi, numit în „funcţie nespecificată“ pe 24 septembrie 2008, data expirării mandatului fiind 24 septembrie 2012, cu o durată a mandatului de patru ani. Specimenul de semnătură a fost depus la 29 septembrie 2008.

În momentul de faţă, asociaţi sunt BAALBECK TOURISM SARL Liban şi HOT SHARES SARL, Liban, administrator/manager fiind Hassan Awdi, capitalul subscris şi vărsat integral fiind de 200 de lei, obiectul de activitate fiind acelaşi ca şi la societatea Azuga Project.

Alt sediu secundar, mai exact, punct de lucru al Rodikiosk, este în Piaţa Presei Libere nr. 1, bloc corp B, etaj 3, apartament 72 Bucureşti, Sector 1, dobândit prin „contractul de prestări servicii nr. 92/1656 din 12 februarie 2004“, pentru o perioadă de şase luni, începând cu 3 februarie 2004.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

3 COMENTARII